Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kathmann over Buy Now, Pay Later betaaldiensten
Vragen van het lid Kathmann (PvdA) aan de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen over Buy Now, Pay Later betaaldiensten (ingezonden 8 december 2022).
Antwoord van Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen), mede namens
            de Minister van Financiën (ontvangen 24 januari 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
            vergaderjaar 2022–2023, nr. 1132.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Jongeren vaak in financiële problemen door online shoppen
               op afbetaling»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Bent u ermee bekend dat via Buy Now, Pay Later (BNPL) betaaldiensten zoals Klarna
               juist jongeren onder de 18 jaar krediet aangaan?
            
Antwoord 2
            
Eind vorig jaar heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een verkennend onderzoek
               uitgevoerd naar achteraf betalen via zogenaamde BNPL-betaaldiensten.2 Hieruit blijkt dat achteraf betalen niet gebonden is aan één leeftijdsgroep. Alleen
               onder de groep van 65 jaar en ouder is de methode minder populair. Jongeren onder
               de 18 jaar mogen geen gebruikmaken maken van BNPL-betaaldiensten, alle aanbieders
               in Nederland hanteren een leeftijdsgrens van 18 jaar. Uit het rapport van de AFM blijkt
               dat alle aanbieders controles hebben ingericht om de identiteit van de consument vast
               te stellen, maar dat deze controles in de praktijk tekortschieten wanneer jongeren
               onder de 18 jaar hun leeftijd bijvoorbeeld niet eerlijk opgeven. Dit vind ik onacceptabel.
               Aanbieders van BNPL-betaaldiensten moeten controleren of jongeren onder de 18 jaar
               gebruikmaken van hun diensten, en het kabinet wil op korte termijn met de aanbieders
               van BNPL-betaaldiensten om tafel om deze oproep kracht bij te zetten. In het antwoord
               op vraag 6 licht ik toe welke maatregelen het kabinet neemt om jongeren te beschermen
               tegen de risico’s van BNPL.
            
Vraag 3
            
Bent u ermee bekend dat het risico op betaalachterstanden groot is door oplopende
               aanmaningskosten en uiteindelijke overdracht aan incassobureaus?
            
Antwoord 3
            
Uit het onderzoek van de AFM volgt dat de kosten voor te laat betalen gemiddeld rond
               de € 15 bedragen. Tot 20 procent van de consumenten tot 65 jaar krijgt te maken met
               kosten voor te late betaling. Jongeren van 18 tot 24 jaar krijgen relatief het vaakst
               te maken met aanmaningskosten en senioren het minste. Ik vind dit een zorgelijk hoog
               percentage, zeker als het gaat om de groep jongeren die hierdoor te makkelijk schulden
               kunnen opbouwen. Ook dit punt neem ik mee in het gesprek dat wij willen voeren met
               de aanbieders van BNPL-betaaldiensten.
            
De uitgestelde betaling leidt voor de meeste mensen niet tot een problematische betalingsachterstand
               die doorstroomt naar een incassobureau. Het percentage consumenten dat wordt overgedragen
               aan een incassobureau loopt bij één aanbieder op tot 6 procent voor jongeren tussen
               de 18 en 24. Bij de andere aanbieders is dat percentage een stuk lager.
            
De vaak in verhouding hoge aanmaningskosten ten opzichte van de kosten van de aankoop
               kunnen inderdaad bijdragen aan het risico op problematische betalingsachterstanden.
            
Daarnaast zijn er nog meer elementen aan BNPL die hiertoe kunnen bijdragen, waaronder
               het feit dat aanbieders van BNPL-betaaldiensten voorafgaand aan het verstrekken van
               de uitgestelde betaling onvoldoende informatie inwinnen over de financiële situatie
               van de consument ter voorkoming van overkreditering. Bovendien zijn de meeste aanbieders
               van BNPL-betaaldiensten niet aangesloten bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)
               waardoor zij niet kunnen controleren of een consument schulden en/of betalingsachterstanden
               heeft. Hierdoor kunnen consumenten met schuldproblemen door een nieuwe uitgestelde
               betaling verder in de problemen komen. Dit zijn risico’s voor het ontstaan en snel
               groter worden van schuldenproblematiek en staat lijnrecht tegenover wat het kabinet
               nastreeft met de aanpak geldzorgen, armoede en schulden.
            
Vraag 4
            
Bent u het eens dat het verwarrend kan zijn voor jongeren dat geadverteerd wordt met
               termen als «gratis» en «0% rente», terwijl er vervolgens hoge aanmaningskosten worden
               gerekend?
            
Antwoord 4
            
Ja, dat deel ik met u. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat de algemene voorwaarden
               en eventuele aanmaningskosten vaak moeilijk vindbaar zijn en moeilijk leesbaar door
               juridisch taalgebruik. Ook wordt de hoogte van de aanmaningskosten vaak niet of niet
               duidelijk vertoond in het aankoopproces. Daarentegen promoten retailers het afrekenen
               via een BNPL-betaaldienst als gratis of tegen 0 procent rente. Dit kan voor de consument
               erg verwarrend zijn en wil het kabinet daarom aanpakken met regulering.
            
Vraag 5
            
Deelt u de zorg dat jongeren in de schulden raken via BNPL?
Antwoord 5
            
Ja, deze zorg deel ik zeker. BNPL voorziet in een behoefte van consumenten en veel
               mensen maken op verantwoorde wijze gebruik van deze diensten. Maar we constateren
               ook dat sommige consumenten, met name jongeren en mensen in een kwetsbare situatie,
               te maken krijgen met hoge aanmaningskosten en problematische betalingsachterstanden.
               Door middel van BNPL-betaaldiensten kunnen consumenten erg gemakkelijk een product
               kopen en direct van deze aankoop genieten, zonder een negatieve associatie met de
               betaling van de aankoop. Hierdoor kan de norm om alleen een aankoop te doen bij voldoende
               geld op de bank- of spaarrekening veranderen, zeker wanneer jongeren BNPL gebruiken.
               Ik deel dus uw zorg, en ik vind het onwenselijk als hierdoor het kopen op afbetaling
               normaliseert en schuldgewenning optreedt.
            
Vraag 6
            
Welke maatregelen neemt u om jongeren te beschermen tegen de risico’s van BNPL?
Antwoord 6
            
In de antwoorden op de vragen hierboven komen diverse risico’s met betrekking tot
               BNPL-betaaldiensten aan bod. Deze hangen samen met het feit dat een uitgestelde betaling
               uitgezonderd is van de regels voor verantwoorde kredietverlening, mits deze tegen
               onbetekenende kosten wordt aangeboden en binnen drie maanden wordt afgelost. Daarom
               zet het kabinet zich bij de herziening van de Europese richtlijn consumentenkrediet
               in om BNPL-betaaldiensten onder de reikwijdte van de richtlijn te brengen.
            
Het doel hiervan is het scheppen van de juiste randvoorwaarden zodat consumenten op
               verantwoorde wijze van deze diensten gebruik kunnen maken.
            
Eind vorig jaar hebben de Europese Raad, de Europese Commissie en het Europees Parlement
               een voorlopig politiek akkoord bereikt over de herziening van de richtlijn.3 Onderdeel van het akkoord is dat BNPL onder reikwijdte van de richtlijn komt te vallen
               waardoor consumenten die gebruikmaken van BNPL beter worden beschermd. In de praktijk
               betekent dit dat aanbieders van BNPL-betaaldiensten, net als aanbieders van consumptieve
               leningen, straks o.a. een kredietwaardigheidstoets moeten uitvoeren en moeten voldoen
               aan regels ten aanzien van informatieverstrekking en reclame-uitingen. Ook wordt de
               maximale kredietvergoeding van toepassing op BNPL.
            
Het kabinet vindt het belangrijk dat alle meerderjarigen, ongeacht de leeftijd, die
               een consumptief krediet afsluiten dit op verantwoorde wijze kunnen doen. Daarom zijn
               de regels om consumenten te beschermen bij het afsluiten van consumptief krediet van
               toepassing op iedereen. Dat geldt straks dus ook voor BNPL-betaaldiensten. De Wet
               op het financieel toezicht maakt geen onderscheid op leeftijd. Tegelijk weten we dat
               jongeren relatief meer kwetsbaar zijn voor de risico’s bij BNPL. Binnen de aanpak
               Geldzorgen, armoede en schulden maakt het kabinet zich hard voor financiële educatie
               om zo jongeren beter toe te rusten om met verleidingen om te gaan en gezond financieel
               gedrag te bevorderen. Wijzer in geldzaken organiseert al meer dan tien jaar de Week
               van het geld die draait om het maken van geldkeuzes. En vooruitlopend op de strengere
               regelgeving gaat het kabinet met de aanbieders van BNPL-betaaldiensten in gesprek
               over hun rol in het beter beschermen van kwetsbare consumenten waaronder jongere consumenten
               tegen de risico’s van BNPL-betaaldiensten. Ik verwacht van hen concrete verbetervoorstellen.
            
Vraag 7
            
Op welke manier zorgt u dat bedrijven als Klarna klanten duidelijk vooraf informeren
               over de aanmaningskosten?
            
Antwoord 7
            
Wanneer de nieuwe consumentenkredietregels van kracht worden moeten aanbieders van
               BNPL-betaaldiensten voldoen aan diverse eisen ten aanzien van informatieverstrekking,
               die strenger zijn dan het thans geldend consumentenkredietrecht. Informatie op de
               website en in reclame-uitingen moet correct, duidelijk en niet-misleidend zijn. Ook
               mag de informatie geen valse verwachtingen wekken ten aanzien van de kosten van BNPL-betaaldiensten.
               Tot slot moet de hoogte van eventuele aanmaningskosten worden opgenomen in het precontractuele
               informatiedocument.
            
Vraag 8
            
Op welke manier zorgt u dat de mogelijkheid voor consumenten in het algemeen en jongeren
               in het bijzonder om te kopen via BNPL wordt stopgezet bij betaalachterstanden, in
               plaats van dat dit pas gebeurt op het moment dat zij aan een incassobureau worden
               overgedragen?
            
Antwoord 8
            
Met het onder de reikwijdte brengen van BNPL-betaaldiensten van de richtlijn consumentenkrediet,
               moeten aanbieders straks ter voorkoming van overkreditering de kredietwaardigheid
               van de consument beoordelen. In dat kader moeten aanbieders (thans vanaf een kredietbedrag
               van 250 euro) een BKR-toets uitvoeren.
            
Hierdoor kunnen consumenten met betalingsachterstanden voorafgaand aan het verstrekken
               van de uitgestelde betaling worden geïdentificeerd en kan voorkomen worden dat zij
               (meer) nieuwe kredieten aangaan.
            
Vraag 9
            
Bent u het met ons eens dat het onwenselijk is dat BNPL betaaldiensten vrijstelling
               krijgen onder de kredietwetgeving, waardoor zij niet vallen onder het toezicht van
               het Bureau Kredietregistratie? Zo ja, bent u bereid om voor goed toezicht te zorgen?
            
Vraag 10
            
Deelt u de mening van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat meer wetgeving nodig
               is om mensen te beschermen tegen de risico’s van uitgesteld betalen? Zo ja, bent u
               bereid om adequate wetgeving voor te bereiden?
            
Antwoord 9 en 10
            
Ja, dat ben ik met u eens. Zie ook mijn antwoord op vraag 6, het kabinet is voorstander
               om BNPL-betaaldiensten onder de reikwijdte van de regels omtrent verantwoorde kredietverstrekking
               te brengen. Daarmee zal de AFM op basis van deze regels toezicht kunnen houden op
               aanbieders van BNPL-betaaldiensten. Eind vorig jaar is een voorlopig politiek akkoord
               bereikt om BNPL te reguleren. De Minister van Financiën zal de Tweede Kamer bij het
               bereiken van een akkoord informeren over de vervolgstappen omrent het reguleren van
               BNPL. Naar verwachting wordt in de eerste helft van dit jaar een akkoord bereikt.
            
Vraag 11
            
Bent u ermee bekend dat de Europese Richtlijn Consumentenkrediet mogelijk gewijzigd
               wordt om de uitzonderingsgrond voor BNPL te wijzigen? Welke maatregelen neemt u vooruitlopend
               hierop?
            
Antwoord 11
            
Ja, ik ben hier mee bekend. Graag verwijs ik naar het antwoord op vraag 6. De onderhandeling
               over deze richtlijn bevindt zich in een afrondende fase; in een voorlopig politiek
               akkoord is opgenomen dat BNPL-betaaldiensten onder de reikwijdte van de richtlijn
               komen te vallen. Het kabinet is niet voornemens om vooruitlopend op de nieuwe Europese
               regels maatregelen te nemen: BNPL-betaaldiensten zijn makkelijk grensoverschrijdend
               aan te bieden. Het is dus echt zaak om binnen de EU tot gezamenlijke regels te komen.
               Verder dienen de Europese regels straks geïmplementeerd te worden in de Wet op het
               financieel toezicht en het Burgerlijk Wetboek. Wel wil het kabinet – vooruitlopend
               op de strengere regelgeving – op korte termijn met aanbieders van BNPL-betaaldiensten
               om tafel over de stappen die zij op dit moment al kunnen nemen om betere bescherming
               te bieden tegen de risico’s van BNPL-betaaldiensten.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen - 
              
                  Mede namens
S.A.M. Kaag, minister van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.