Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over de vlootvervanging van de Rijksrederij
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de vlootvervanging van de Rijksrederij (ingezonden 14 december 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 24 januari
2023).
Vraag 1
Herinnert u zich uw brief over de vlootvervanging van de Rijksrederij?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is de stand van zaken?
Antwoord 2
Met mijn brief van 7 december 2022 heb ik u over de vlootvervanging van de Rijksrederij
geïnformeerd. De daarin aangegeven stand van zaken en planning is nog steeds actueel.
Ik heb dit kamerstuk met kenmerk 36 200-XII, nr. 106 als bijlage aan deze beantwoording toegevoegd.
Vraag 3
Welk deel van de vlootvervanging is een investering die zichzelf terugverdient? Waaruit
zou de Rijksrederij deze investering kunnen financieren?
Antwoord 3
Er is bij de vlootvervanging geen sprake van investeringen die zichzelf terugverdienen.
Het niet vervangen van schepen leidt echter tot een lagere beschikbaarheid van schepen
en daarmee een verlaagde inzet voor onder andere wettelijke taken en handhaving van
de opdrachtgevers van de Rijksrederij.
Alle kosten die verband houden met de dienstverlening van de Rijksrederij worden in
rekening gebracht bij en bekostigd door de opdrachtgevers van de Rijksrederij. De
opdrachtgevers betreffen Rijkswaterstaat, de Kustwacht, het Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit en de Douane.
Vraag 4
Welke schepen van de huidige vloot zijn (bijna) aan het einde van hun levensduur?
Antwoord 4
Als economische levensduur van schepen van de Rijksrederij wordt 25 jaar aangehouden.
Dit is een gangbare termijn voor schepen van dit type dienstverlening en vastgelegd
in de Beschrijving kostprijsmodel Rijksrederij 2014. Van de huidige vaartuigen van
de Rijksrederij is ca. 60% over de economische levensduur (ouder dan 25 jaar). Nog
eens ca. 20% is bijna aan het eind van de economische levensduur (tussen 20 en 25
jaar oud). In samenwerking tussen de Rijksrederij en haar opdrachtgevers wordt toegewerkt
naar besluitvorming over het eerste deel van de vlootvernieuwing. Naar verwachting
is de planning hiervan in de eerste helft van 2023 gereed. Hiermee zal duidelijk worden
welke schepen als eerste vervangen gaan worden en welke hiervoor in de plaats zullen
komen.
Vraag 5
Hoe hoog zijn de onderhoudskosten van deze schepen per jaar? Hoeveel zouden deze onderhoudskosten
dalen als deze schepen vervangen zouden worden? In hoeverre zou de Rijksrederij het
deel van de vlootvervanging dat zichzelf niet terugverdient, uit deze besparing van
de onderhoudskosten kunnen dekken?
Antwoord 5
De onderhoudskosten voor 2023 zijn geraamd op € 24 miljoen euro.
Of, en zo ja in welke mate, de onderhoudskosten van de schepen dalen, kan ik op dit
moment nog niet zeggen. Zoals in mijn brief van 7 december 2022 aangegeven, worden
op dit moment voor de eerste fase van de vlootvernieuwing businesscases uitgewerkt.
Hierin worden verschillende oplossingsscenario’s en varianten op hoofdlijnen in beeld
gebracht. Ook wordt inzichtelijk gemaakt wat de financiële consequenties (waaronder
de onderhouds- en brandstofkosten) zijn van de verschillende varianten.
Vraag 6
Wat is de CO2- en stikstof-uitstoot van de huidige vloot per jaar? Hoeveel zou deze uitstoot dalen
als de vloot vernieuwd zou worden? In hoeverre zou de Rijksrederij het deel van de
vlootvernieuwing dat zichzelf niet terugverdient, uit het klimaat- en stikstoffonds
kunnen dekken?
Antwoord 6
De huidige uitstoot van de schepen van de Rijksrederij bedraagt 41 kiloton CO2 per jaar en ca. 0,6 kiloton NOx per jaar. Afhankelijk van de gekozen duurzame energiedragers
kan de CO2-uitstoot met 92–100% dalen en de NOx-uitstoot met 60–100% als de gehele vloot is
verduurzaamd. De Rijksrederij heeft tot nu toe geen toegang kunnen krijgen tot de
gelden uit het klimaat- en stikstoffonds.
Vraag 7
Wilt u deze vragen beantwoorden voor het tweeminutendebat Maritiem?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.