Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Erkens over de laatste ontwikkeling op de energiemarkt,
Vragen van het lid Erkens (VVD) aan de Minister voor Klimaat en Energie over de laatste ontwikkeling op de energiemarkt (ingezonden 31 augustus 2022).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 23 december 2022).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de grote zorgen die leven in de energiemarkt over mogelijke tekorten
               de komende winters? Hoe apprecieert u deze zorgen? Hoort u deze zorgen ook terug in
               de Nederlandse energiemarkt?1
Antwoord 1
            
Ik ben bekend met de zorgen die leven in de energiemarkt en neem deze serieus. In
               mijn Kamerbrieven van onder meer 20 juni, 21 juli en 9 september (Kamerstuk 29 023, nrs. 312, 337 en 21501-33-501, nr. 951) heb ik uiteengezet welke analyses zijn en worden gemaakt ten aanzien van de actuele
               stand van de gasleveringszekerheid en de komende winter. Het kabinet heeft ook maatregelen
               genomen om de gasleveringszekerheid te borgen. Er wordt stevig ingezet op energiebesparing
               en verduurzaming. Daarnaast wordt ook het aanbod van energiebronnen gediversifieerd,
               onder meer doordat nog voor de winter de importcapaciteit van vloeibaar gas (LNG)
               is verdubbeld. Ten slotte is het gelukt de gasopslagen voor de winter volledig te
               vullen en heeft het kabinet onlangs bekend gemaakt hoe de opslagen voor komende winter
               te gaan vullen (Kamerstuk 29023, nr. 35216).
            
Vraag 2 en 3
            
Hoe beziet u het risico op ieder-voor-zich-beleid waarbij Europese lidstaten geen
               gas of elektriciteit exporteren naar elkaar bij een strenge winter? Heeft u signalen
               dat lidstaten hier over nadenken?
            
Hoe gaat u zich Europees inspannen om een dergelijk ieder-voor-zich-beleid te voorkomen?
               Brengt u dit op bij uw Europese collega’s bij de eerstvolgende extra Energieraad?
            
Antwoord 2 en 3
            
Op grond van het Werkingsverdrag van de EU, de Verordening gasleveringszekerheid en
               de Verordening risicoparaatheid in de elektriciteitssector geldt dat de leveringszekerheid
               van gas en elektriciteit een EU-aangelegenheid is, met solidariteit als belangrijk
               uitgangspunt, waardoor het grensoverschrijdend transport niet mag worden beperkt.
               Voortbouwend op deze regelingen is, voor wat betreft gas, tijdens de Energieraad op
               26 juli jl. een akkoord bereikt dat ook door Nederland is gesteund, over de Verordening
               over gecoördineerde gasbesparingsmaatregelen. Hierover is uw Kamer onder meer geïnformeerd
               op 25 juli (Kamerstuk 29 023, nr. 338), 16 augustus (Kamerstuk 21501–33, nr. 950) en op 30 augustus jl. Vanuit de EU, met de Europese Commissie in een centrale en
               ook toezichthoudende rol, vindt voortdurend overleg plaats over de uitvoering en toepassing
               van de genoemde verordeningen. Nederland is hier nauw bij betrokken. Ook tijdens de
               Europese Energieraden die de tweede helft van het jaar hebben plaatsgevonden heeft
               energieleveringszekerheid en de samenwerking ter zake tussen lidstaten, hoog op de
               agenda gestaan. Tijdens de ingelaste energieraad van 30 september jl. is een noodpakket
               aan maatregelen aangenomen dat ziet op de beteugeling van de hoge energieprijzen.
               In oktober heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan over maatregelen die gezamenlijk
               optreden van de lidstaten betreft inzake inkoop van gas op de wereldmarkt. Op de Energieraad
               van 19 december jl. is hierover een definitief akkoord bereikt. Uw Kamer ontvangt
               hierover separaat verslag.
            
Vraag 4
            
Bent u in gesprek met Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk over de mogelijkheid dat
               zij een dergelijk ieder-voor-zich-beleid voeren komende winter? Zo nee, kunt u dat
               zo snel mogelijk doen gezien de interconnecties tussen de Nederlandse energiemarkt
               en die van Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk?
            
Antwoord 4
            
Ja, met beide landen wordt regelmatig overleg gevoerd, zowel wat betreft de elektriciteits-
               als de gas-interconnecties.
            
Vraag 5
            
Hoe staat het daarnaast met de uitvoering van stresstesten voor onze energiemarkt
               deze winters? Houdt u hierbij rekening met alle mogelijk scenario’s? Wanneer kan de
               Kamer deze scenario’s en resultaten van de stresstesten verwachten?
            
Antwoord 5
            
Over de scenario’s betreffende het wegvallen van de gastoevoer heb ik uw Kamer geïnformeerd
               in de brief over Voortgang Bescherm- en Herstelplan Gas (BH-G) en gasleveringszekerheid
               (Kamerstuk 29 023 nr. 342). Uiteraard blijf ik de situatie monitoren met Gasunie Transport Services (GTS).
               Wat betreft de elektriciteitsmarkt gebeurt de seizoen-monitoring vooral op EU-niveau
               door ENTSO-E (samenwerking van de landelijk elektriciteitsnetbeheerders) met de Summer-
               en Winteroutlook. Via de EU Electricity Coordination Group (EU ECG) worden maandelijks
               de voorlopige inzichten gedeeld met de Europese Commissie, lidstaten en toezichthouders.
               De openbare publicatie van de Winter Outlook voor elektriciteit door ENTSO-E heeft
               op 1 december plaatsgevonden2. Ook zal Nederland in 2023 de samenwerking met buurlanden tijdens elektriciteitscrises
               oefenen. Dit zal o.a. gebeuren in een crisisoefening die Nederland als onderdeel van
               het voorzitterschap van het Pentalateraal Energieforum zal organiseren.
            
Vraag 6
            
Zijn er Nederlandse energieleveranciers met liquiditeitsproblemen door de enorm hoge
               inkoopprijzen (en gerelateerde margin calls) die ze nu moeten betalen voor zowel stroom als gas? Kunt u daarbij specifiek ingaan
               op de liquiditeitspositie van leveranciers die alleen handelen en niet zelf produceren?
               Kunt u de monitoring van de liquiditeitsposities van de Nederlandse energieleveranciers
               intensiveren?
            
Antwoord 6
            
In Nederland lijken grote en middelgrote energieleveranciers nog niet in acute liquiditeitsproblemen
               te komen door de hoge energieprijzen en meer specifiek de hoge kosten voor zekerheid
               (margin-verplichtingen), die ze nu moeten voldoen voor het afdekken voor risico’s
               op de elektriciteits- en gasmarkt. De toegenomen margin-verplichtingen op de termijnmarkten
               voor energie reflecteren de toegenomen onrust en risico’s op de markt.
            
Zoals aangekondigd in mijn brief van 20 september 2022 (Kamerstuk 29 023, nr. 347) wordt het toetsingskader voor de vergunningverlening en het toezicht op energieleveranciers
               aangescherpt. De daartoe aangekondigde Beleidsregels zijn inmiddels vastgesteld door
               ACM en mijzelf. Op 3 oktober jl. zijn de Beleidsregels gepubliceerd; deze regels zijn
               van kracht met ingang van 4 oktober 2022.3
Vraag 7
            
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden, maar in ieder geval voorafgaand
               het aankomende commissiedebat Gasmarkt en leveringszekerheid?
            
Antwoord 7
            
De beantwoording is abusievelijk te laat afgerond, waarvoor mijn welgemeende excuses.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.