Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over Campagne verhaalvaccin slaat niet aan: ‘Mensen vinden dat ze genoeg prikken hebben gehad’
Vragen van het lid Van Haga (Groep van Haga) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Campagne verhaalvaccin slaat niet aan: «Mensen vinden dat ze genoeg prikken hebben gehad»» (ingezonden 26 oktober 2022).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 16 december
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 748.
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Campagne verhaalvaccin slaat niet aan: «Mensen
vinden dat ze genoeg prikken hebben gehad»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Hoe reflecteert u op het feit dat er weinig animo is voor een «herhaalprik»? Hoe interpreteert
u de signalen uit de samenleving en het vertrouwen dat mensen nog hebben in het coronabeleid
en de vaccinaties? Wat vindt u ervan dat veel mensen geen prik meer willen, omdat
zij bij eerdere prikken dusdanig veel last hebben gehad van bijwerkingen? Hoe reflecteert
u in dat licht bezien op uw eigen communicatie, waarin u stelt dat de bijwerkingen
minimaal zijn?
Bent u voornemens om, zoals sommige experts aanraden, de communicatie rondom de vaccinatiecampagne
op te voeren om meer mensen ertoe te bewegen toch de prik te halen? Zo ja, vindt u
dat noodzakelijk, zeker nu de vermeende «herfstgolf» alweer op zijn retour is?
Antwoord 2 en 3
Het OMT-Vaccinaties (OMT-V) heeft aangegeven dat een herhaalprik van belang is voor
60-plussers, zorgmedewerkers en mensen jonger dan 60 jaar die jaarlijks uitgenodigd
worden voor de griepprik. Zij zijn daarom als eerste aan de beurt geweest en persoonlijk
uitgenodigd. Voor mensen van 12 t/m 59 jaar die niet tot de griepprikgroep behoren
of in de zorg werken, is de herhaalprik beschikbaar gesteld zodat zij hun eigen afweging
kunnen maken. Zij zijn niet persoonlijk uitgenodigd. Tot en met zondag 11 december
had 61,9% van de 60-plussers met een afgeronde basisserie dit najaar een herhaalprik
gehaald. Onder mensen van 12 t/m 59 jaar ging het om 14,4% van de mensen met een afgeronde
basisserie.
De mogelijkheid om een herhaalprik te halen wordt door een brede inzet op publiekscommunicatie
over het voetlicht gebracht. Hierover heb ik uw Kamer op 18 november jl.2 geïnformeerd. Ik ben het niet eens met de kwalificatie dat er «weinig animo» zou
zijn voor een herhaalprik. Ik ben blij dat we door de inspanningen en goede voorbereidingen
van het RIVM, de GGD’en en andere uitvoerders in zo’n stevig tempo hebben kunnen vaccineren
en zo de bescherming van bijna 4 miljoen mensen weer op peil hebben kunnen brengen.
We blijven actief communiceren over de herhaalprik. Hierbij richten we ons op het
informeren van mensen over de mogelijkheid om een herhaalprik te halen en op het geven
van goede, inhoudelijke voorlichting over de herhaalprik.
Vraag 4 en 5
Kunt u specificeren hoeveel de communicatie rondom de huidige vaccinatieronde heeft
gekost en hoeveel u voornemens bent daar nog (extra) aan uit te geven de komende tijd?
Bent u niet van mening dat het geld voor de coronacommunicatie beter uitgegeven kan
worden zaken die voor de burger op dit moment een veel groter gevaar vormen dan het
coronavirus, zoals de koopkracht en de capaciteitsproblemen in de zorg.
Antwoord 4 en 5
De informatievoorziening over de mogelijkheid een herhaalprik te halen kost in 2022
bij benadering ruim 2,5 miljoen euro. Dit bedrag omvat zowel het ontwikkelen, begeleiden
als verspreiden van diverse communicatiemiddelen, zoals spots op radio en TV, advertenties
in dag- en huis-aan-huisbladen, advertenties in de publieke buitenruimte en online
advertenties. Deze inspanningen worden doorgetrokken naar begin 2023. De kosten van
eventuele extra communicatie-inzet zullen relatief lager zijn, omdat de campagne zelf
al ontwikkeld is. Er zouden dus alleen extra kosten gemaakt kunnen worden voor het
inkopen van aanvullende mediaruimte.
Vanuit maatschappelijk oogpunt vind ik het goed te verantwoorden om financiële middelen
beschikbaar te stellen om burgers actief te informeren over de mogelijkheid om een
herhaalprik tegen corona te halen. Vaccineren vermindert de kans op ernstige ziekte
en sterfte door COVID-19. Het uitgangspunt van het kabinet bij de lange termijnaanpak
van het coronavirus is daarnaast het zoveel mogelijk open houden van de samenleving.
Door te vaccineren zorgen we ervoor dat minder mensen ernstig ziek worden door COVID-19.
Daarmee draagt vaccineren bij aan het toegankelijk houden van de zorg en indirect
aan het open houden van de samenleving.
Vraag 6
Staat u nog altijd achter de visie dat de vaccinatiecampagne «net zo irritant als
de wasmiddelreclame» moet zijn, zoals bleek uit recent vrijgegeven WOB-verzoeken?
Zo ja, vindt u niet dat burgers op deze manier worden geïndoctrineerd?
Antwoord 6
Ik ben reeds op deze vraag ingegaan in antwoorden op schriftelijke vragen van het
lid Van Haga (Groep Van Haga) van 10 oktober jl.3
Vraag 7, 8 en 9
Bent u niet van mening dat, gezien het voortschrijdend inzicht met betrekking tot
het (gevaar en de verspreiding van het) virus dat wij nu hebben, de beslissing om
wel of niet te vaccineren geheel vrijwillig zou moeten zijn en dat verdere publiciteitscampagnes
om burgers daartoe aan te zetten dus overbodig en bovendien verspilling van gemeenschapsgeld
zijn?
Hoe lang bent u voornemens om nog door te gaan met actief campagne voeren voor (herhaal)vaccinaties?
Bij welke epidemiologische situatie en/of maatschappelijke criteria acht u dat niet
langer nodig?
Hoeveel gaat de zogenaamde «buitenreclamecampagne», die in november van start gaat,
kosten en hoe verantwoordt u deze kosten als de bereidheid om opnieuw een prik te
nemen onder de bevolking zo laag is?
Antwoord 7, 8 en 9
Zie mijn antwoorden op vragen 2 t/m 5.
Vraag 10
Gaat u ook inzetten op bevolkingsbrede campagnes over preventie en gezond leven om
ziekte en druk op de zorg te voorkomen? Zo ja, op welke manier en wanneer kunnen wij
deze campagnes verwachten?
Antwoord 10
Ja. Het kabinet zet reeds in op brede campagnes over preventie en een gezonde leefstijl.
Een voorbeeld is de campagne «Fit op Jouw Manier». Het doel van deze campagne is om
mensen te laten zien en ervaren welke kleine stappen zij kunnen zetten richting een
gezonde leefstijl. Beweging, voeding en ontspanning zijn thema´s die aan bod komen
in deze campagne, die vorig jaar mei gestart is en ook afgelopen september tot en
met november te zien en te horen was via radio, tv, buitenreclame, online advertenties
en sociale media.
Vraag 11
Mocht de vaccinatiebereidheid over een aantal weken nog altijd niet groot zijn, gaat
u dan uw communicatiestrategie met betrekking tot de vaccinatiecampagnes herzien?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Zie mijn antwoord op vraag 2 t/m 5.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.