Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag schriftelijk overleg over o.a. de antwoorden op vragen commissie over update 'Verzorgingsplaats van de Toekomst' (Kamerstuk 31305-367)
2022D47932 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de update van de conceptvisie voor de herziening van het voorzieningenbeleid
op verzorgingsplaatsen langs Rijkswegen (Kamerstuk 31 305, nr. 361) en het verslag schriftelijk overleg over de update van de conceptvisie voor de herziening
van het voorzieningenbeleid op verzorgingsplaatsen langs Rijkswegen (Kamerstuk 31 305, nr. 367).
De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie, Meedendorp
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inhoudsopgave
blz.
Inleiding
2
VVD-fractie
2
CDA-fractie
3
BBB-fractie
4
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de antwoorden op
vragen van de commissie over de update «Verzorgingsplaats van de toekomst». Deze leden
hebben hierbij nog enkele vragen.
De leden van de CDA-fractie spreken hun dank uit voor de beantwoording van de gestelde
vragen. Met betrekking tot de beantwoording van de vraag over de restwaardevergoeding
voor overdraagbare investeringen voor elektrisch laden hebben deze leden nog vervolgvragen.
Het lid van de BBB-fractie heeft kennisgenomen van de beantwoording van de vragen
die gesteld zijn bij het schriftelijk overleg over de verzorgingsplaats van de toekomst.
Dit lid heeft hierover een aantal vervolgvragen.
VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie lezen dat 70% van de vergunde laadpalen in Nederland van
Fastned is. Deze leden willen weten of dit aandeel is toegenomen door de overname
van Mistergreen en of dit marktaandeel verder is gestegen naar 75%. Deze leden willen
weten, in het licht van dit marktaandeel van Fastned, hoe de Minister de marktpositie
en businesscase voor mkbMKB-aanbieders van laadpalen en brandstoffen ziet. Deze leden willen
weten of de Minister de dominante marktpositie van Fastned goed vindt voor de marktwerking
op de laadmarkt. Ook willen deze leden weten welke gevolgen de dominante marktpositie
van Fastned heeft en gaat hebben voor de prijs en kwaliteit voor laadpaalgebruikers.
Deze leden willen weten wat er gebeurt met de laadstations op verzorgingsplaatsen
van Fastned als Fastned omvalt.
De leden van de VVD-fractie lezen dat Fastned de vergunningen had voor 650 laadpalen
op verzorgingsplaatsen in 2020. Deze leden willen weten hoeveel laadpalen per concessie
worden vergund. Ook willen deze leden weten hoeveel laadpalen Fastned heeft uitgerold,
wanneer de uiterste datum voor de uitrolverplichting verloopt en, indien deze al is
verlopen, welke acties hier nu op lopen. Deze leden lezen dat er een uitroltermijn
van anderhalf jaar gold, maar dat onvoorziene omstandigheden hebben geleid tot vertraagde
uitrol. Deze leden willen weten welke omstandigheden dit precies waren. Ook willen
deze leden weten of de Minister bereid is om bij het ontbreken van geldige redenen
de bestaande vergunningen in te trekken. Deze leden vragen of de Minister de Kamer
een overzicht kan sturen van het totaal aantal aanvragen voor laadstations op verzorgingsplaatsen
en welke partijen de aanvragen hebben gedaan. Deze leden willen ook weten in hoeverre
andere partijen worden geremd om laadstations op verzorgingsplaatsen te plaatsen,
omdat Fastned op bepaalde verzorgingsplaatsen ieder moment een laadstation kan uitrollen.
Ook willen deze leden ook weten in hoeverre Fastned al een claim heeft gelegd op de
netcapaciteit op bepaalde verzorgingsplaatsen.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de Minister de Kamer voor het einde van het
jaar zal informeren over de indeling van verzorgingsplaatsen en het wel of niet werken
met exclusieve rechten. Deze leden willen weten of de Minister een voorgenomen besluit
wil nemen en of de Minister bereid is om het voorgenomen besluit eerst voor te leggen
aan de Kamer en ter consultatie aan de markt. Ook lezen deze leden dat de Minister
het onderzoek naar het beleid van andere EU- landen pas medio 2023 zal afronden. Deze
leden vragen zich af hoe de Minister de keuze voor de indeling van verzorgingsplaatsen
kan nemen zonder dat er een volledig beeld is van het beleid van andere EU-landen.
Deze leden willen weten hoe de Minister wil voorkomen dat eventuele exclusiviteit
in het nieuwe beleid de bestaande rechten aantast, inclusief het bestaande recht op
aanvullende voorzieningen van laadpalen bij tankstations.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de veiling van rechten als negatief wordt gezien,
omdat de biedingen de prijs zouden opdrijven. Deze leden willen weten hoe de verschillende
laad- en brandstofaanbieders dit zien.
De leden van de VVD-fractie lezen dat concurrentie op verzorgingsplaatsen niet tot
onveiligheid hoeft te leiden, omdat Rijkswaterstaat partijen kan afwijzen als het
«veilig en doelmatig» gebruik van het «waterstaatswerk» in geding is. Deze leden lezen
ook dat er wordt geadviseerd om diensten in verschillende kavels aan te besteden.
Deze leden willen weten of verschillende concurrerende diensten een toename voor het
aantal verkeersbewegingen op verzorgingsplaatsen kunnen veroorzaken en daarmee leidt
tot een toename in het risico voor de verkeersveiligheid. Deze leden willen weten
of de Minister bereid is om te onderzoeken of één vergunninghouder de hele vergunning
krijgt, inclusief het beheer van het terrein, en bepaalde delen van de vergunning
kan onderaanbesteden aan andere aanbieders om zo de verkeersveiligheid te verbeteren
en om mkb-aanbieders toegang te blijven geven tot de markt.
De leden van de VVD-fractie lezen dat het aanbesteden van diensten in verschillende
kavels een manier is om mkb'ers toegang te geven tot de markt. Deze leden willen weten
of de Minister heeft onderzocht in hoeverre het voor partijen rendabel is om slechts
één type energiedrager (waterstof, elektriciteit) op één of enkele verzorgingsplaatsen
aan te bieden.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de Minister onderzoekt of exclusiviteit kan
worden geboden aan laadpaalaanbieders en of dat te verenigen is met de Dienstenrichtlijn.
Deze leden constateren dat de Minister kennelijk ervan uitgaat dat een laadpaalaanbieder
een andere, exclusieve concessie krijgt dan de brandstofaanbieder die vaak ook laadpalen
aanbiedt. Deze leden willen weten of er ook vice versa gekeken wordt, waarbij de brandstofaanbieder
een exclusief recht krijgt om ook laadpalen aan te bieden.
CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben nog vragen met betrekking tot de beantwoording
van de vraag over de restwaardevergoeding voor overdraagbare investeringen voor elektrisch
laden. In de beantwoording gaat het over het opstarten van een onderzoek naar een
eventuele meerwaarde van een restwaarderegeling in het beleid voor de verzorgingsplaats
van de toekomst. De Kamer wordt hierover in de eerste helft van 2023 geïnformeerd,
zo staat in de beantwoording. Op 10 december 2019 is er een motie aangenomen van de
leden Von Martels en Postma (Kamerstuk 31 305, nr. 305) die het ministerie vraagt om de Regeling Restwaarde Opstallen aan te passen vóór
mei 2020. De gedachte achter die keuze voor mei is dat het kader dan op tijd gereed
zou zijn voor de veiling van de concessies die in 2020 geveild zouden worden. De leden
van de CDA-fractie vragen zich af waarom er nu, enige tijd later, wederom een onderzoek
wordt gestart, zeker gezien het feit dat snelle aanpassing van de regeling gewenst
is vanuit het perspectief van verduurzaming. Waarom wordt de bestaande Regeling Restwaarde
Opstallen, conform de genoemde motie, niet op korte termijn aangepast, zodat ook duurzame
voorzieningen zoals laadstations, CNG of waterstofstations daar vanaf de volgende
veilingen in 2023 in opgenomen zijn?
BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie leest in het antwoord van de Minister op de vraag met welke
innovatieve en nieuwe energievormen rekening gehouden wordt, dat naast het elektrisch
rijden, ook het gebruik van waterstof en hernieuwbare brandstoffen wordt gestimuleerd.
Zullen er in de nabije toekomst nog meer infrastructurele veranderingen nodig zijn
aan verzorgingsplaatsen voor deze brandstoffen en wordt hierop voorgesorteerd?
Het lid van de BBB-fractie leest dat de routekaart inzicht geeft aan de netbeheerders
over de opgave per verzorgingsplaats en dat dit inzicht (netcapaciteit) de kans verkleint
op desinvesteringen en het tijdig uitrollen van snelladers op verzorgingsplaatsen
faciliteert. Hoe groot is überhaupt het risico op desinvesteringen in verband met
de ambities van het ministerie en de praktische uitvoerbaarheid?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.