Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Madlener over de bescherming van vangrails voor moderne auto’s
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de bescherming van vangrails voor moderne auto’s (ingezonden 30 september 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 oktober
2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Help, de moderne auto is te zwaar voor de vangrail»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Staan er langs het Nederlandse wegennet (Rijks- en provinciale wegen) vangrails die
niet meer voldoen aan de meest recente kwaliteitseisen? Zo ja, op hoeveel kilometer
vangrail is dit van toepassing?
Antwoord 2
Op het Rijkswegennet voldoen geleiderails aan de meest recente kwaliteitseisen zoals
gesteld in de Europese norm2. Over de kwaliteit van de geleiderails op provinciale wegen heeft Rijkswaterstaat
geen informatie beschikbaar. Decentrale wegbeheerders zijn zelf verantwoordelijk voor
de controles op de kwaliteitseisen voor geleiderails op hun wegen (het onderliggend
wegennet). Voor provinciale wegen gelden echter wel richtlijnen waarin ook naar de
kwaliteitseisen wordt verwezen uit de bovengenoemde Europese norm.
Vraag 3
Op basis van welke kwaliteitseisen worden vangrails geplaatst, onderhouden en vervangen?
En zijn deze kwaliteitseisen onlangs herzien? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De kwaliteitseisen, waaronder het zogenaamde «kerend vermogen» van geleiderails op
Rijkswegen is gebaseerd op de Europese norm EN 1317–2. Deze eisen zijn niet onlangs
herzien. Deze Europese norm is ongewijzigd sinds 2010.
De geleiderails langs Rijkswegen worden getest door middel van botsproeven met een
personenauto van 900 kg én een autobus van 13.000 kg. (cf. de Europese norm2). Dit niveau van kerend vermogen wordt al decennia lang toegepast op de Rijkswegen.
Het AD-artikel beschrijft testen met auto’s in drie gewichtsklassen: 900, 1.300 en
1.500 kg. Aangezien de botsproef voor geleiderail langs rijkswegen met een autobus
van 13.000 kg wordt uitgevoerd, is het huidige veiligheidsniveau van de geleiderails
ook voldoende voor de steeds zwaarder wordende personenvoertuigen (elektrisch, SUV).
Vraag 4
Is de veiligheid van de automobilist die een moderne auto bezit, nog voldoende gewaarborgd
met de huidige vangrails?
Antwoord 4
Ja, zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 5
Bent u bereid om de kwaliteitseisen van nieuwe vangrails te herzien? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
Het Ministerie van IenW ziet op dit moment geen aanleiding om de veiligheidseisen
voor nieuwe geleiderails aan te scherpen. Het huidige veiligheidsniveau van de geleiderails
op Rijkswegen is ook voldoende voor de steeds zwaarder wordende personenvoertuigen.
Zie ook het antwoord op vraag 3.
Vraag 6
Maakt u zich zorgen over de kwaliteit van de vangrails langs onze wegen?
Antwoord 6
Nee, het Ministerie van IenW maakt zich geen zorgen over de kwaliteit van de geleiderails
langs de Rijkswegen. Tot op heden zijn er geen situaties bekend waarbij de geleiderails
langs Rijkswegen onvoldoende hebben gefunctioneerd bij het keren van de steeds zwaarder
wordende personenvoertuigen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.