Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Boucke en Boulakjar over het bericht 'Rusland knijpt ook gaskraan naar Duitsland af, olieprijs naar 125 dollar per vat'
Vragen van de leden Boucke en Boulakjar (beiden D66) aan de Minister voor Klimaat en Energie en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Rusland knijpt ook gaskraan naar Duitsland af, olieprijs naar 125 dollar per vat» (ingezonden 16 juni 2022).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie), mede namens de Staatssecretaris
van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 29 augustus 2022).
Vraag 1
Kunt u bevestigen dat Gazprom heeft besloten om 40% minder gas te leveren aan Duitsland?1
Antwoord 1
Ja, dat klopt. Zoals ik in mijn brieven van 20 juni en 21 juli jl. heb toegelicht
hebben zich sinds 16 juni 2022 ook nadere ontwikkelingen voorgedaan met betrekking
tot de toevoer van gas naar Duitsland via de Nord Stream 1 leiding. Op moment van
schrijven van de brief van 21 juli jl. was sprake van een toevoer op 40% van de capaciteit.
Vraag 2
Hebt u vermoedens om aan te nemen dat het hier geen technisch onderhoud betreft maar
een (geo)politieke manoeuvre?
Antwoord 2
Het onderhoud aan Nord Stream 1 tussen 11 en 21 juli 2022 betrof een gepland onderhoud
dat van te voren was aangekondigd en voorzien. In algemene zin geldt echter, dat Rusland
het al dan niet leveren van gas inzet als economisch wapen tegen Europa. Dit is, zoals
benoemd in de brief van 21 juli, op 20 juli aangegeven door de Europese Commissie.
Vraag 3
Deelt u de opvatting dat als het een technisch onderhoud betreft een tijdsindicatie
voor de duur van dit onderhoud relatief eenvoudig te maken zou moeten zijn (door Gazprom)?
Antwoord 3
Ja, normaliter zijn zowel tijdstip als duur van gepland onderhoud goed te voorspellen
en ook op voorhand bekend. Dit ligt anders indien onderhoud dient plaats te vinden
als gevolg van een incident, maar ook dan zou het mogelijk moeten zijn om tijdsindicatie
te geven.
Vraag 4
Zo ja, wat zegt het feit dat Gazprom niets zegt over de duur het onderhoud?
Antwoord 4
Voor de meest recente informatie over de levering via Nord Stream 1 verwijs ik naar
de brief van 21 juli 2022.
Vraag 5
Hoelang verwacht u dat de verminderde levering zal aanhouden?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat de Minister van Economische Zaken van Duitsland heeft gezegd
dat dit geen implicaties heeft op de leveringszekerheid voor Duitsland?2
Antwoord 6
De Duitse Minister van Economische Zaken heeft inderdaad gezegd dat de verminderde
levering op dit moment geen gevolgen heeft voor de leveringszekerheid van gas in Duitsland.
Zoals in de brief van 21 juli jl. is toegelicht, geldt wel dat wanneer de gastoevoer
niet verder opwaarts wordt bijgesteld in de komende periode, de gevolgen hiervan eerst
en vooral door Duitsland zullen worden gemerkt.
Vraag 7
Heeft de verminderde levering implicaties voor het verder vullen van de Nederlandse
gasopslagen?
Antwoord 7
Zoals in de brieven van 20 juni, 5 juli en 21 juli jl. is toegelicht, verloopt het
vullen van de gasopslagen vooralsnog voorspoedig en zijn er vooralsnog geen directe
implicaties voor het vullen van de Nederlandse opslagen.
Vraag 8
Heeft dit implicaties voor het verder vullen van de opslagen in Duitsland?
Antwoord 8
Ik kan geen uitspraken doen over de eventuele vulgraden van Duitsland.
Vraag 9
Als afgeleide hiervan, wat zijn de implicaties van het achterblijven van Duitse vulgraden
voor Nederland?
Antwoord 9
Als Duitsland er uiteindelijk niet in slaagt haar gasbergingen voldoende te vullen
voorafgaan aan de aankomende winter heeft dat niet direct gevolgen voor Nederland.
Wel neemt de kans dan toe dat Duitsland komende winter een fysiek gastekort zal hebben.
In het geval van een fysiek gastekort kan Duitsland, nadat het zelf verregaande maatregelen
heeft genomen zoals het afsluiten van niet door solidariteit beschermde afnemers (o.a.
industrie, mkb, scholen), een beroep doen op solidariteit van haar buurlanden waaronder
Nederland. De vulgraad van de gasbergingen is niet de enige factor die de kans op
een fysiek gastekort bepaalt, ook de aanvoer via pijpleidingen uit andere landen,
zoals Noorwegen, en LNG-import over zee spelen een rol.
Vraag 10 en 11
Kunt u bevestigen dat een explosie heeft plaatsgevonden bij de «Freeport» vloeibargas
producent in de Verenigde Staten?3
Wanneer verwacht u dat de faciliteit weer tot volledige productiecapaciteit is gekomen?
Antwoord 10 en 11
Ja, ik ben op de hoogte van het incident bij de Freeport LNG-terminal. De laatste
berichten zijn dat de installatie in oktober gedeeltelijk kan worden opgestart.
Vraag 12
Kunt u in gaan op de contractuele relaties van Nederlandse bedrijven actief in gasopslag
of gasleveringen?
Antwoord 12
Nee, dit betreft bedrijfsvertrouwelijke, commerciële contracten.
Vraag 13
Welke implicaties heeft dit voor de Nederlandse ambities ten aanzien van het aantrekken
van additioneel vloeibaar gas en in het verlengde daarvan, het vullen van de Nederlandse
gasopslagen?
Antwoord 13
Het is aan de marktpartijen die LNG-importcapaciteit gecontracteerd hebben of contracteren
om ook LNG-volumes in te kopen op de wereldmarkt. Het wegvallen van Freeport maakt
de wereldmarkt voor LNG (tijdelijk) krapper. Het is niet te zeggen in hoeverre dit
gevolgen heeft voor de mate waarin partijen die in Nederland importcapaciteit hebben
gecontracteerd moeilijker (of tegen een hogere prijs) LNG-volumes kunnen inkopen voor
zover zij dat niet al hadden gedaan. Partijen die de Nederlandse gasopslagen vullen
kopen dat gas in op de Europese gasmarkt. Dat kan gas zijn uit diverse bronnen waarvan
geïmporteerd LNG er slechts één is. Zo lang er voldoende gas kan worden ingekocht
op de Europese gasmarkt, is het mogelijk om de gasopslagen te vullen. In de brieven
van 20 juni en 21 juli jl. ben ik nader ingegaan op de ontwikkelingen rondom het verdubbelen
van de LNG-importcapaciteit in Nederland, nog voor aankomende winter. Gasunie heeft
op 1 augustus jl. bericht dat de gehele capaciteit (8 miljard m3) van de drijvende LNG-terminal in Eemshaven inmiddels is gecontracteerd4.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie -
Mede ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.