Schriftelijke vragen : Het bericht dat heel Schiphol sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf is
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Natuur en Stikstof over het bericht dat heel Schiphol sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf is (ingezonden 29 augustus 2022).
Vraag 1
Kent u het bericht «Bizarre ontdekking: heel Schiphol al sinds 2008 onrechtmatig in
bedrijf»?1
Vraag 2
Klopt de berichtgeving dat het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) uit 2008 niet volledig
op de juiste wijze tot stand is gekomen? Zo ja, wat is er precies allemaal nagelaten
of misgegaan? Zo nee, kunt u aangeven op welke punten het artikel feitelijk onjuist
is?
Vraag 3
Klopt het dat er destijds «geen complete passende beoordeling heeft plaatsgevonden
van de mogelijke effecten van stikstofdepositie van het luchtverkeer van en naar Schiphol
op Natura 2000-gebieden»?
Vraag 4
Klopt het dat daarmee niet is voldaan aan de eisen die gesteld worden aan een LVB?
Vraag 5
Wat zijn de consequenties voor de geldigheid van het LVB uit 2008?
Vraag 6
Betekent het citaat uit de Wob-stukken «dat heeft als consequentie dat ik thans niet
zonder meer kan uitgaan van de rechtmatigheid van het LVB van 2008 en de daaraan ten
grondslag liggende natuurtoetsen» dat de LVB 2008 niet langer rechtsgeldig is?
Vraag 7
Hoelang is deze informatie bekend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
en waarom heeft u de Kamer hier niet eerder over geïnformeerd? Hoelang is deze informatie
bekend bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en waarom heeft
u de Kamer hier niet eerder over geïnformeerd?
Vraag 8
Wat vindt u ervan dat wanneer een I&W-ambtenaar wijst op de beslissing op bezwaar
van LNV (waarin de gebrekkige rechtmatigheid van het LVB 2008 wordt vastgesteld) deze
van zijn collega te horen krijgt dat er nu «geen andersluidende standpunten» rondgestuurd
gaan worden? Hoezo was de positie «andersluidend»?
Vraag 9
Klopt het dat het conform de Wet Luchtvaart (artikel 8.1a lid2 verboden is om de luchthaven Schiphol in bedrijf te hebben, indien voor deze luchthaven
geen geldig en passend LVB bestaat?
Vraag 10
Kunt u aangeven op basis van welke wetgeving (of vrijstelling daarvan) Schiphol momenteel
nog in bedrijf is?
Vraag 11
Kunt u aangeven welke besluit(en) aan het in bedrijf laten van Schiphol, terwijl er
geen geldig en passend LVB bestaat, ten grondslag lig(t/gen)?
Vraag 12
Kunt u uitsluiten dat er, terwijl u stelt dat er zicht op legalisatie is, nu illegaal
geopereerd wordt?
Vraag 13
Indien Schiphol nu illegaal opereert, hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Vraag 14
Kunt u uitsluiten dat het niet in achtnemen van de effecten op de natuur een bewuste
keuze is geweest om meer groei mogelijk te maken?
Vraag 15
Deelt u de mening dat een bedrijf dat bewust na zou laten om zijn vergunningen in
orde te brengen daarmee ook bewust kiest voor het risico dat het later met drastische
correcties te maken krijgt?
Vraag 16
Welke rol heeft uw ministerie gespeeld in de totstandkoming van dit LVB uit 2008?
Welke verantwoordelijkheid geeft het u dat uw voorganger een besluit heeft gepubliceerd
dat niet rechtsgeldig lijkt te zijn?
Vraag 17
Zijn er nog andere wetten in materiële zin (AmvB’s of ministeriële regelingen) bekend
die niet volledig op de juiste wijze tot stand zijn gekomen? Indien dat zo is, worden
er daarbij ook feiten en wetsteksten genegeerd om politiek wenselijke uitkomsten te
bereiken?
Vraag 18
Waarom wordt gesteld dat er «beleidsmatig afwegingsruimte is» voor het opstellen van
het vlootscenario, zoals uit de volgende zinsnede uit de Wob blijkt; «Beleidsmatig is er wel afwegingsruimte over de invulling van de criteria voor wat
nog gezien kan worden als een realistische aanname voor de onderbouwing van zowel
(1) de omvang vliegverkeer (aantal vliegbewegingen) als (2) vlootsamenstelling (NOx-emissies per vliegbeweging)»? Welke beleidsmatige afwegingsruimte wordt hier precies bedoeld?
Vraag 19
Deelt u de mening dat het opstellen van de te gebruiken vlootsamenstelling een apolitieke
en technische exercitie zou moeten zijn? Waarom wordt er hier dan besproken dat het
invullen van de criteria voor de vlootsamenstelling «beleidsmatig wat afwegingsruimte
geeft»?
Vraag 20
Kunt u bevestigen dat met vrij grote nauwkeurigheid valt vast te stellen wat de historische
vlootsamenstelling moet zijn geweest in een gegeven jaar gedurende de afgelopen decennia
en bijvoorbeeld op de referentiedatum? Zo nee, waarom niet?
Vraag 21
Kunt u garanderen dat de uiteindelijke vlootsamenstelling niet gekozen wordt om de
uitstoot uit het verleden te vergroten/optimaliseren en zo de resterende stikstofopgave
voor de aangevraagde natuurvergunning van Schiphol nu kunstmatig te verlagen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.