Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over het hacken van windturbines
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het hacken van windturbines (ingezonden 29 juni 2022).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 16 augustus 2022). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3440.
Vraag 1
Bent u bekend met de toename aan cyberaanvallen op windturbines op Europees grondgebied?1
Antwoord 1
Ja ik ben bekend met dit bericht.
Vraag 2
Bent u ermee bekend dat als gevolg hiervan bijvoorbeeld vijf windturbines langs de
Oude Maas al maandenlang stilstaan?2
Antwoord 2
Windpark Oude Maas is nog in aanbouw. In februari 2022 is er sprake geweest van stormschade,
waardoor onderdelen op de locatie zijn beschadigd. In juli zijn twee windmolens gerepareerd.
Deze stormschade staat los van de digitale aanval op de windmolenleverancier Nordex
van april dit jaar. De andere drie windmolens konden niet proefdraaiden omdat Nordex
problemen ervoer door een cyberaanval.
De digitale aanval op Nordex had betrekking op een IT-applicatie van de organisatie
(kantoorautomatisering) en heeft geen impact gehad op de hardware die toegang heeft
tot de besturing van de windmolens (continuïteit van de dienstverlening). Er is dus
geen sprake van een directe succesvolle cyberaanval op windpark Oude Maas, Nordex
is slechts een toeleverancier van het windpark.
Vraag 3, 4, 5, 6, 7 en 8
Hoeveel (pogingen tot) cyberaanvallen op systemen en netwerken van Nederlandse windturbines
zijn u bekend over het afgelopen jaar? Wie waren hiervoor verantwoordelijk?
In hoeveel gevallen waren deze cyberaanvallen succesvol en was er daadwerkelijk sprake
van hacks door ransomware zoals bij het windpark Oude Maas?
Om welke beheerders en windparken ging dit?
Hoe is met deze hacks omgegaan? Zijn ze verholpen en zo ja, hoe?
Heeft de (Rijks)overheid hierin een rol gespeeld? Zo ja, welke?
Hoeveel voorziene energie is hierdoor in totaal niet opgewekt?
Antwoord 3, 4, 5, 6, 7 en 8
Er bestaat geen algeheel overzicht van (pogingen tot) cyberaanvallen op specifieke
sectoren zoals windenergie.
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2022 (CSBN 2022)3 beschrijft in algemene zin dat de energietransitie verdere digitalisering stimuleert.
Dit gaat gepaard met nieuwe risico’s. Zowel statelijke actoren als criminelen maken
misbruik van onze afhankelijkheid van digitale technologie. Deze risico’s hebben de
aandacht van het kabinet. Op dit moment wordt er onder coördinatie van de Minister
van Justitie en Veiligheid gewerkt aan een nieuwe Nederlandse Cybersecurity Strategie
(NLCS) met daarin een brede cybersecurityaanpak. Deze zal na de zomer aan de Kamer
worden aangeboden.
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is verantwoordelijk voor de vitale
processen binnen de energiesector. Onderdeel hiervan is elektriciteitsproductie-,
distributie en transport. De Minister van Klimaat en Energie heeft zogenaamde Aanbieders
van Essentiele Diensten (AED’s) aangewezen onder de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen
(Wbni). AED’s moeten voldoen aan de zorgplicht om hun netwerk- en informatiesystemen
te beveiligen. Agentschap Telecom (AT) houdt toezicht op deze aanbieders.
Incidenten met aanzienlijke gevolgen voor de dienstverlening, moeten gemeld worden
bij het AT en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Ook kunnen deze AED’s andere
vrijwillige meldingen doen bij het AT en het NCSC. Het NCSC heeft als primaire taak
om vitale aanbieders en Rijksoverheidsorganisaties in geval van dreigingen en incidenten
met betrekking tot hun netwerk- en informatiesystemen te informeren, te adviseren
en indien nodig bijstand te verlenen.
Daarnaast wordt er nu gewerkt aan de Netcode on Cybersecurity. Dit is specifiek Europese regelgeving waarbij (in aanvulling op de Wbni) extra cybersecuritymaatregelen
worden opgelegd aan entiteiten, die een risico kunnen vormen voor het Europese elektriciteitsnet.
Het staat bedrijven echter altijd vrij om voor vragen op het gebied van cybersecurity
contact op de nemen met de rijksoverheid. Ook kunnen vitale bedrijven of rijksoverheid
partijen contact opnemen met het NCSC en niet-vitale bedrijven met het Digital Trust
Centrum (DTC). Daarnaast kunnen bedrijven aangifte doen bij de politie als zij te
maken krijgen met cybercrime. Het kabinet roept slachtoffers van ransomware of andere
vormen van cybercrime ook op om dit te doen.
Vraag 9
In hoeverre kunt u volhouden dat uw inzet op windenergie ons minder afhankelijk maakt
van het buitenland, terwijl u tegelijkertijd via Tennet grote offshore windprojecten
gunt aan Chinese staatsbedrijven en uw windturbines vanuit het buitenland gewoon lamgelegd
kunnen worden?
Antwoord 9
Het net op zee en de daarop aangesloten windparken op zee zijn aangewezen als vitale
energie-infrastructuur. Toeleverende partijen voor zowel het net op zee als voor de
windparken, dienen daarom te voldoen aan de voorwaarden die zijn gesteld in de Nationale
Veiligheidsstrategie 2019 en de actualisering daarvan, zoals de midterm review 2021.
Deze bepaling is opgenomen in het ontwikkelkader windenergie op zee, waarmee ik TenneT
formeel opdracht geef voor de aanleg van het net op zee, en wordt ook opgenomen in
de toekomstige tenderregelingen voor de windparken.
Zoals aangegeven in de set Kamervragen betreffende het gunnen van een groot offshore
windproject aan Chinese staatsbedrijven van d.d. 23 februari jl. (kenmerk 2022Z03467), heeft TenneT daarnaast op grond van de Elektriciteitswet 1998 de verplichting de
veiligheid en betrouwbaarheid van de netten en van het transport van elektriciteit
over de netten op de meest doelmatige wijze te waarborgen. Dit is een wettelijke taak
van TenneT. In 2020 is er door het kabinet een nationale veiligheidsanalyse uitgevoerd.
Dit heeft geresulteerd in een aantal aanbevelingen tot wijziging van de Elektriciteitswet
1998. Deze wijzigingen maken het mogelijk om nog beter rekening te houden met eisen
ten aanzien van de nationale veiligheid. Zo zal het voor bepaalde gevoelige opdrachten
mogelijk worden dat netbeheerders gebruik kunnen maken van de Aanbestedingswet Defensie
en Veiligheid. Deze wijzigingen zijn meegenomen in de Energiewet die nu ter advisering
ligt bij de Raad van State.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.