Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van leden Piri en Ceder over de toezeggingen die zijn gedaan aan de veiligheidsregio’s t.a.v. (extra) crisisnoodopvanglocaties voor asielzoekers
Vragen van leden Piri (PvdA) en Ceder (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de toezeggingen die zijn gedaan aan de veiligheidsregio’s tav (extra) crisisnoodopvanglocaties voor asielzoekers (ingezonden 21 juli 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van der Burg (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 15 augustus
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3670.
Vraag 1
Kunt u uiteenzetten per veiligheidsregio hoe het staat met de ondersteuning vanuit
het Rijk op het terrein van beschikbaarheid van medische zorg? Beschikken alle locaties
inmiddels over reguliere spreekuren, 24 uurslijn en spoedhulp via 112?
Antwoord 1
Op 9 augustus jl. is uw Kamer per brief1 geïnformeerd over de actuele situatie in Ter Apel en de korte, middellange en lange
termijn maatregelen die worden genomen ten behoeve van de asielopvang. In deze brief
is ook aangegeven dat het kabinet de zorgen omtrent medische zorg in crisisnoodopvanglocaties
erkent. In de brief2 aan uw Kamer van 28 juli jl. is uiteengezet dat het Rijk heeft toegezegd te voorzien
in de ondersteuning op het terrein van beschikbaarheid medische zorg, beschikbaarheid
van personenvervoer en personele capaciteit. Ten aanzien van medische zorg zijn afspraken
gemaakt met Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA) over de beschikbaarheid van medische
zorg op crisisnoodopvanglocaties. Dit wordt gefaseerd ingevoerd en neemt tijd in beslag
voordat het optimaal werkt. Het blijkt echter dat GZA niet op alle CNO-locaties kwalitatief
goede zorg kan leveren, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd concludeerde.
Het Rijk en het COA doen al het mogelijke om zorg te dragen voor goede basale zorgvoorzieningen
en er vindt wekelijks overleg plaats met de meest betrokken partijen als het gaat
over zorg op de CNO-locaties, dat is onder andere met VWS, GGD-GHOR, KCIO, COA en
JenV. Momenteel onderzoekt het kabinet of het mogelijk is met andere partijen alsnog
de zorg te organiseren in de regio’s waar dat tot nu toe nog niet gelukt is. Veiligheidsregio’s
kunnen hun kosten ook declareren bij het COA als zij op de CNO-locaties zelf extra
zorg organiseren.
Vraag 2 en 3
Kunt u uiteenzetten per veiligheidsregio hoe het staat met de ondersteuning vanuit
het Rijk op het terrein van personele capaciteit voor beheer en beveiliging?
Is inmiddels voldaan aan de toezegging vanuit het Rijk de benodigde capaciteit met
een maximum van 30 personen per veiligheidsregio per dag beschikbaar te kunnen stellen?
Zo nee, hoeveel wel?
Antwoord 2 en 3
Wat betreft personele capaciteit hebben zich op dit moment circa 400 rijksambtenaren
gemeld om een of meerdere dagen per week aan de slag te gaan op opvanglocaties. Daarvan
zijn op dit moment circa 80 rijksambtenaren gekoppeld aan een specifieke locatie waarvan
inmiddels circa 30 collega’s aan de slag zijn op een crisislocaties, of starten op
een onderling overeengekomen datum.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werkt nauw samen met
de veiligheidsregio’s om ervoor te zorgen dat er genoeg mensen beschikbaar worden
gesteld. Dat is een complexe puzzel, waarbij verschillende factoren meespelen, zoals
de locatie van de crisisopvang, de woonplaats van de rijksambtenaren die beschikbaar
zijn, het aantal uren dat een rijksambtenaren beschikbaar is en de concrete hulpbehoefte
die per veiligheidsregio verschilt.
Om voldoende menskracht beschikbaar te stellen is daarnaast met spoed een aanbestedingsprocedure
gestart en is de opdracht aan acht uitzendbureaus gegund.3 De werving van uitzendkrachten in dit kader is in week 31 gestart.
Vraag 4
Zijn de asielzoekers die worden opgevangen op de crisisnoodopvanglocaties geregistreerd
en bekend bij de veiligheidsregio’s? Zo nee, per wanneer denkt u hieraan wel te kunnen
voldoen?
Antwoord 4
De Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) probeert alle
asielzoekers te identificeren en registreren, maar door de knelpunten in de opvang
en beperkte capaciteit bij AVIM is dit niet steeds mogelijk geweest. Om dit proces
te verbeteren heeft AVIM haar Identificatie en Registratie (I&R)-proces geïntensiveerd
om alle mensen zonder registratie alsnog te identificeren en te registreren. Dat gebeurt
onder meer door het I&R-proces terug te brengen van twee dagen naar één dag. Daarnaast
vindt, voor de populatie uit de CNO’s, nu ook identificatie en registratie plaats
in Budel.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.