Schriftelijke vragen : De aanpak van het lerarentekort
Vragen van het lid De Hoop (PvdA) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Primair en Voortgezet onderwijs over de aanpak van het lerarentekort (ingezonden 7 juli 2022).
Vraag 1
Deelt u de mening dat het lerarentekort een bedreiging vormt voor ons onderwijs die
niet eenvoudig valt weg te nemen door genoegen te nemen met kwalitatief minder goed
onderwijs?
Vraag 2
Houdt u eraan vast dat het leraarschap een professie is en dat scholen voor kwalitatief
goed onderwijs bevoegde docenten voor het onderwijs moeten inzetten?
Vraag 3
Houdt u eraan vast dat pabo-studenten die de toetsen voor de poort niet halen, maar
toch mogen beginnen, dan niet alleen die toelatingstoets alsnog in hun eerste jaar
kùnnen, maar ook moeten halen om hun opleiding te vervolgen?
Vraag 4
Hoe beziet u in dit licht noodgrepen en houtje-touwtjeconstructies die scholen bedenken
om te zorgen dat alle leerlingen na de zomer toch gewoon naar school kunnen?1
Vraag 5
Rekent u de sluiting van scholen in Tiel2 en in Ridderkerk3 ook tot zulke houtje-touwtjeconstructies? Zo neen waarom niet?
Vraag 6
Waarom beschouwt u een vierdaagse schoolweek, zoals nu ook realiteit wordt bij een
school in Zaanstad4, niet eveneens als zo’n houtje-touwtjeconstructie? Hoe wilt u voor leerlingen en
hun ouders bij deze constructie onverminderd dezelfde kwaliteit van het onderwijs
waarborgen die wij voor schoolgaande kinderen wenselijk achten?
Vraag 7
Hoe verenigt u deze constructie met artikel 8, lid 9b en c van de Wet op het primair
onderwijs? Kwalificeert u zo’n afwijking van een vijfdaagse schoolweek zonder meer
als gericht op «het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden» zoals deze
wettelijke bepaling vereist?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.