Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Omtzigt, Alkaya, Azarkan, Dassen, Van der Plas en Eerdmans over de situatie op Schiphol
Vragen van de leden Omtzigt (Omtzigt), Alkaya (SP), Azarkan (DENK), Dassen (Volt), Van der Plas (BBB) en Eerdmans (JA21) aan de Minister van Financiën over de situatie op Schiphol (ingezonden 8 juni 2022).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 29 juni 2022).
Vraag 1
Deelt u de mening dat de bestuurders van de luchthaven Schiphol niet volledig in control
zijn gebleken van de operaties op de luchthaven de afgelopen tijd?
Antwoord 1
Sinds de coronacrisis is de luchtvaartsector geconfronteerd met verschillende uitdagingen.
Eerst hebben luchthavens in Europa afscheid moeten nemen van een deel van het personeel
tijdens de piek van de pandemie. Al vroegtijdig is de luchthaven in samenwerking met
haar partners gestart met het opschalen van personeel. Vanwege krapte op de arbeidsmarkt
zijn er helaas personeelstekorten bij essentiële onderdelen van de operatie van luchthavens
ontstaan. Personeelstekort is een probleem dat zich niet alleen in de luchtvaartsector
voordoet. In de luchtvaartsector is dit probleem duidelijk zichtbaar nu in veel landen
reisrestricties in verband met corona zijn opgeheven en de vraag naar vliegen is gestegen.
De vraag ligt op dit moment hoger dan de verwachting was in het meest optimistische
scenario van herstel. De samenloop van deze omstandigheden zorgt voor problemen in
de operatie op Schiphol. Dit neemt niet weg dat Schiphol niet de kwaliteit heeft geleverd
die van de luchthaven verwacht mag worden.
De directie en het personeel op Schiphol zetten alles op alles om de problemen te
verhelpen. Schiphol heeft een actieplan opgesteld om tijdens de zomerperiode een zo
voorspelbaar mogelijke situatie te creëren. Dit actieplan richt zich op het werven
van medewerkers, het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en- omstandigheden, het optimaliseren
van de doorstroming en het creëren van een maakbare operatie. Dit actieplan neemt
niet alle uitdagingen voor de zomer weg en daarom heeft Schiphol aangegeven dat in
ieder geval in de maand juli en mogelijk ook in augustus een maximum moet worden gesteld
aan het aantal vertrekkende passagiers. Hoe vervelend dit ook is voor de passagiers,
het is helaas wel nodig om deze maatregel in te voeren om de operatie veilig en zo
betrouwbaar mogelijk te laten verlopen op Schiphol. Zodra de zomerdrukte achter de
rug is, verwacht ik dat Schiphol een evaluatie uitvoert naar de ontstane situatie
in de meivakantie en de zomerperiode.
Vraag 2
Kunt u de Kamer het (concept)verlag van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders
doen toekomen, die op 12 april jl. heeft plaatsgevonden, inclusief de relevante stukken?
(Bron: jaarverslag over 2021)?
Antwoord 2
Het verslag van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (inclusief de relevante
stukken) wordt aangemerkt als bedrijfsvertrouwelijke informatie en kan daarom niet
worden gedeeld met uw Kamer. Wat ik wel met uw Kamer kan delen is dat Schiphol tijdens
de Algemene vergadering van Aandeelhouders heeft aangegeven te maken te hebben met
enkele uitdagingen op operationeel niveau bij de grondafhandeling. Daarnaast heeft
Schiphol gesignaleerd dat krapte bestond op de arbeidsmarkt. Zoals bij het antwoord
op vraag 1 aangegeven heeft Schiphol vroegtijdig samenwerking met haar partners gestart
met het opschalen van personeel.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de deelneming Schiphol behoorlijke schadeclaims kan verwachten
als het huidige niveau van dienstverlening onder de maat is, zeker nu ook het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat publiekelijk meedeelt dat Schiphol op dit moment
niet de kwaliteit levert die we van de luchthaven verwachten? Deelt u de mening dat
dit tot forse tegenvallers (minder dividend of als het heel slecht gaat extra bijstortingen)
voor de aandeelhouders (rijk, gemeente Amsterdam, gemeente Rotterdam, ADP) kan leiden?1
Antwoord 3
Schiphol heeft op 16 juni jl. aangekondigd een maximum te moeten stellen aan het aantal
reizigers dat kan vertrekken in de zomerperiode vanaf de luchthaven. Het is vervolgens
aan de slotcoördinator (ACNL) om hiervan een evenredige verdeling te maken over de
verschillende luchtvaartmaatschappijen en aan de luchtvaartmaatschappijen hoe ze hier
exact invulling aan geven. De slotcoördinator heeft deze verdeling inmiddels gemaakt
op basis van de hoeveelheid slots die aan de verschillende luchtvaarmaatschappijen
toebedeeld zijn. De luchtvaartmaatschappijen zijn inmiddels van de verdeling op de
hoogte gesteld. Als sprake is van schade bij luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties
dan zullen de gesprekken hierover in eerste instantie moeten plaatsvinden tussen de
luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties en Schiphol zelf. Schiphol heeft ook aangegeven
eventuele claims te zullen beoordelen als die binnenkomen. Als het daadwerkelijk tot
procedures komt, zal een rechter moeten oordelen of en zo ja, welk deel van een eventuele
vordering tot schadevergoeding toewijsbaar is. Ik kan niet vooruitlopen op mogelijke
claims en de beoordeling daarvan.
Vraag 4
Bent u bereid om, nu de dienstverlening duidelijk tekortschiet en er risico’s zijn
voor de continuïteit van de dienstverlening, alleen of samen met andere aandeelhouders
te verzoeken om op korte termijn een extra algemene vergadering van aandeelhouders
te houden? Kunt u aan de vennootschap vragen of die vergadering openbaar kan zijn?
Antwoord 4
Ik ben samen met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat regelmatig in gesprek
met Schiphol over de situatie op de luchthaven en over de voortgang van het actieplan
dat Schiphol heeft opgesteld. Ook op ambtelijk niveau vinden bijna dagelijks gesprekken
plaats met Schiphol. Daarom is een extra algemene vergadering van aandeelhouders op
korte termijn niet nodig.
Vraag 5
Bent u bereid om voor de vergadering zowel de operationele chaos en een oplossing
daarvoor als de minimumvereisten aan dienstverlening die de bestuurders moeten leveren,
aan de orde te stellen?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Bent u bereid om de bezwaren tegen het huidige beleid en operationele gang van zaken
schriftelijk aan de bestuurders (inclusief de Raad van Commissarissen) van de vennootschap
mee te delen, inclusief een verzoek om verbetering? Zo ja, wilt u die brief openbaar
maken?
Antwoord 6
De directie van Schiphol is verantwoordelijk voor operationele aangelegenheden en
het te voeren beleid. Ik volg de situatie nauwgezet en ik heb samen met de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat Schiphol opgeroepen om de maatregelen te treffen
die nodig zijn en wij spreken Schiphol hierover regelmatig. Op dit moment is het van
belang dat de directie zich concentreert op het uitvoeren van het opgestelde actieplan
en de zomerperiode in goede banen leidt. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat
heeft uw Kamer over dit actieplan geïnformeerd.2 Om de voortgang van de maatregelen uit het actieplan te kunnen monitoren rapporteert
de luchthaven wekelijks aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Bij deze
monitoring ben ik eveneens betrokken. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat
heeft toegezegd uw Kamer te informeren over de stand van zaken en de voortgang die
Schiphol maakt met de zomeraanpak. Ik zie geen aanleiding om in aanvulling hierop
nog schriftelijk bezwaar te maken tegen het huidige beleid en de operationele gang
van zaken. Dat neemt niet weg dat ik bij Schiphol aandring op een structurele oplossing
voor dit probleem.
Vraag 7
Bent u ervan op de hoogte dat, indien er dan onvoldoende verbetering optreedt, u ook
om een enquête kunt vragen bij de Ondernemingskamer in verband met wanbeleid?
Antwoord 7
Ik ben op de hoogte dat de wet een mogelijkheid biedt aan aandeelhouders (die aan
bepaalde voorwaarden voldoen) tot het indienen van een verzoek bij de Ondernemingskamer
tot het starten van een enquêteprocedure.
Vraag 8
Kunt u deze vragen een voor een en redelijk spoedig beantwoorden in verband met de
komende drukke periode tijdens de zomervakantie?
Antwoord 8
Ik heb ernaar gestreefd de vragen voor het zomerreces te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.