Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beckerman over het artikel 'Bewoners in schimmelende horrorflat zijn het spuugzat’
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het artikel «bewoners in schimmelende horrorflat zijn het spuugzat plots kwam een stuk muur naar beneden» (ingezonden 2 mei 2022).
Antwoord van Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
27 juni 2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2813.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Bewoners in schimmelende horrorflat zijn het spuugzat
plots kwam een stuk muur naar beneden» in het Algemeen Dagblad van 26 april jongsleden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van dit bericht?
Antwoord 2
Iedere huurder van een (sociale) huurwoning heeft recht op een technisch goede en
veilige woning zonder gebreken, zodat het er prettig wonen is. Een verhuurder, dus
ook een woningcorporatie, dient zich als goed verhuurder te gedragen en deze woning
te verschaffen. Het is erg vervelend dat deze bewoners veel klachten ervaren over
hun woning en zich niet gehoord voelen door de Alliantie.
Vraag 3
Deelt u de mening dat deze bewoners veel geluk hebben gehad en dat het fout had kunnen
aflopen?
Antwoord 3
De Alliantie heeft mij laten weten regelmatig onderzoek te doen naar de technische
staat van haar bezit. Hierbij hoort ook de veiligheid van constructieve onderdelen.
De bewoners zijn vroegtijdig per brief geïnformeerd over de technische staat van de
balkons en er zijn direct maatregelen genomen om de balkons met stempels te ondersteunen.
Vraag 4
Kunt u garanderen dat deze woningen veilig zijn?
Antwoord 4
De Alliantie geeft aan dat er een rapport is opgemaakt waarin de technische staat
van de balkons is vastgesteld. Hieruit is gebleken dat de balkons wel constructief
onderhoud nodig hebben, maar dat er geen sprake is van een onveilige situatie. De
balkons zijn gestut conform het technisch advies van het betrokken ingenieursbureau.
Er is geen instortingsgevaar voor de balkons bij lichte belasting. Met de aanwezigheid
van de stempels kunnen bewoners, met maximaal vier volwassen personen, gebruik maken
van hun balkon. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid toe te zien op de kwaliteit
van de woningen. Na contact blijkt dat Bouw en Woningtoezicht van de gemeente Amersfoort
haar rol heeft gepakt en actief betrokken is bij het herstel van de balkons. Er vindt
regelmatig overleg plaats tussen de gemeente en de woningcorporatie over het complex
Vreeland.
Vraag 5
Is het mogelijk dat achterstallig onderhoud en/of gebreken in en aan de woning tot
levensgevaarlijke situaties kunnen leiden?
Antwoord 5
Ik kan daar in algemene zin geen uitspraak over doen.
Vraag 6
Wat vindt u ervan dat woningcorporatie De Alliantie de bewoners niet serieus neemt?
Antwoord 6
De Alliantie heeft mij laten weten haar best gedaan te hebben en dacht de bewoners
goed en tijdig geïnformeerd te hebben over de situatie met de balkons. Het is vervelend
dat dit zo niet door de huurders is beleefd. De komende tijd zal De Alliantie extra
tijd en aandacht geven aan deze huurders.
Uit de Aedes Benchmark 2021 blijkt dat De Alliantie haar huurderstevredenheid heeft
zien stijgen naar 7,5, het gemiddelde van de sector. Ook uit de meest recente visitatie
uit 2020 is gebleken dat de huurders de relatie en communicatie met De Alliantie beoordelen
met een score Goed. Op basis van de genoemde informatie heb ik geen reden om aan te
nemen dat De Alliantie haar huurders niet serieus neemt.
Vraag 7
Begrijpt u dat flatbewoners aan het Vreeland hun balkon niet meer op durven te gaan?
Antwoord 7
Ja, ondanks dat er geen direct risico is snap ik dit gevoel.
Vraag 8
Deelt u de mening dat bewoners van de flats aan het Vreeland een 100% of in grote
mate huurverlaging moeten krijgen nu woningcorporatie De Alliantie erkent dat er sprake
zou kunnen zijn van instortingsgevaar van de balkons en er ook sprake is van achterstallig
onderhoud waardoor het woongenot ernstig aangetast is? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 8
Ik kan hierover geen uitspraak doen. Een huurder kan zich bij ernstige gebreken tot
de huurcommissie wenden om een huurverlaging af te dwingen naar 20%, 30% of 40% van
de huurprijs. De omvang van de huurverlaging is afhankelijk van de ernst van de gebreken.
Indien de huurder van oordeel is dat er een huurverlaging van 100% moet plaatsvinden,
moet hij zich tot de rechter wenden.
Vraag 9
Deelt u de mening dat de flatbewoners aan het Vreeland ondersteund moeten worden door
bijvoorbeeld een bouwkundige, een jurist of een meldpunt dat gespecialiseerd is in
bijvoorbeeld bewoners bijstaan die een gang naar de Huurcommissie of rechter kunnen
maken?
Antwoord 9
Nee, dat is niet nodig. In mijn antwoord op vraag 4 geef ik aan dat de gemeente Amersfoort
betrokken is en de kwaliteit van het gebouw controleert. Uit technisch onderzoek is
gebleken dat er geen sprake is van een gevaarlijke situatie. De Alliantie gaat zo
snel mogelijk aan de slag met het herstel van de balkons.
Vraag 10
Waarom moeten die bouwstempels minimaal tot en met december blijven?
Antwoord 10
De Alliantie heeft mij laten weten dat het nog niet bekend is of de stempels tot en
met december blijven staan. De woningcorporatie heeft tijd nodig om goede en duurzame
werkzaamheden uit te voeren aan de balkons. Ze hebben aangegeven dit zo snel als mogelijk
te gaan doen.
Vraag 11
Hoe hoog heeft woningcorporatie De Alliantie deze gevaarlijke situatie van flat(s)
aan het Vreeland op de agenda gezet?
Antwoord
De Alliantie heeft mij verzekerd dat dit onderwerp boven aan de agenda staat.
Vraag 12
Klopt het dat woningcorporatie De Alliantie eerder aan de schimmelschandpaal is genageld?2
Antwoord 12
Er zijn door uw partij eerder Kamervragen gesteld over schimmelproblematiek, deze
vragen betroffen ook woningen van De Alliantie.
Vraag 13
Klopt het dat er bij huurders van woningcorporatie De Alliantie in andere flats, zoals
de Orion in Amersfoort, sprake was van een levensgevaarlijke situatie als gevolg van
asbest en ook daar sprake was van achterstallig onderhoud waar huurders niet serieus
zijn genomen?3
Antwoord 13
De Alliantie heeft mij laten weten dat er in de flat Orion geen sprake is geweest
van een levensgevaarlijke situatie. In de voorbereiding van een project is bij één
huurder geconstateerd dat er een gat in een asbestpijp zat. Direct na de melding is
dit onderzocht en gesaneerd. Deze flats zijn in de meerjaren-onderhoudsplanning van
De Alliantie opgenomen geweest en daarmee is er geen sprake van achterstallig onderhoud.
Vraag 14
Kunnen we vaststellen dat er bij woningcorporatie De Alliantie sprake is van een patroon?
Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 14
Nee, dat zou ik zo niet willen zeggen. Zoals ik bij het antwoord op vraag 6 aangeef
heeft De Alliantie een gemiddelde waardering op Huurdersoordeel in de Aedes Benchmark
2021. Ook uit de onafhankelijke visitatie uit 2021 is gebleken dat het oordeel van
de huurders over de samenwerking en relatie goed is.
Vraag 15
Deelt u de mening dat er sprake is van een tendens in het niet serieus nemen van huurders
en/of slechte communicatie naar huurders door verhuurders? Kunt u uw antwoord nader
toelichten?
Antwoord 15
Nee, ik deel deze mening niet. Ik herken wel dat er verschillen zijn in de manier
waarop woningcorporaties communiceren met hun bewoners. Het overgrote merendeel van
de woningcorporaties krijgt gelukkig van hun huurders een goede score op het prestatieveld
Huurdersoordeel in de Aedes Benchmark. In de verplichte vierjaarlijkse visitatie worden
de huurders bevraagd over hun mening over de relatie en communicatie met de woningcorporatie.
Ook hier zijn de beoordelingen voor de overgrote grote meerderheid van de woningcorporaties
positief. Dat neemt niet weg dat elk incident er vanzelfsprekend een teveel is.
Vraag 16
Waarom kunt u woningcorporaties wel onder verscherpt toezicht plaatsen als er sprake
is van financieel wanbeleid, maar kunt u woningcorporaties niet onder verscherpt toezicht
plaatsen als huurders in levensgevaarlijke of als gevolg van vocht- en schimmel in
ongezonde woonsituaties terecht komen?
Antwoord 16
Wanneer sprake is van een overtreding van artikelen 1a en 1b van de Woningwet in samenhang
het Bouwbesluit 2012 is de gemeente de taak om handhavend op te treden. Huurders kunnen
een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente. Ook hebben huurders de mogelijkheid
via de Huurcommissie of desnoods de rechter een slechte onderhoudssituatie te laten
oplossen.
De Autoriteit woningcorporaties (Aw) heeft een indirecte rol ten aanzien van het toezicht
op de kwaliteit van woningen. De Aw houdt risicogericht toezicht op het beleid en
beheer van woningcorporaties en kan een woningcorporatie aanspreken als zij geen goed
onderbouwd beleid heeft gericht op onderhoud en verbetering, of als zij dit beleid
onvoldoende weet te realiseren. Wanneer de Aw meerdere signalen krijgt met betrekking
tot onderhoud zal zij dit meenemen in de gesprekken die zij voert met bestuur en RvC
in het kader van het reguliere governance toezicht. De Aw is geen aanspreekpunt voor
individuele huurders. Wanneer een individuele huurder klachten heeft over zijn of
haar woning, kan de huurder hiervoor naar de Huurcommissie stappen.
Vraag 17
Deelt u de mening dat een ondertoezichtstelling van een woningcorporatie als gevolg
van het verzaken van de zorgplicht van een woningcorporatie jegens haar huurders een
afschrikwekkende werking zou kunnen hebben waardoor woningcorporaties eerder geneigd
zijn om achterstallig onderhoud en/of (ernstige) gebreken en/of vocht- en schimmelproblematiek
te verhelpen? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 17
Nee, deze mening deel ik niet. Woningcorporaties verhuren ruim 2 mln. woningen en
er zijn geen signalen dat er structureel problemen zijn die een onder toezichtstelling
rechtvaardigen. De Aw kan een aanwijzing geven in het belang van de volkshuisvesting
als dit wel het geval is. Elke individuele situatie waarin problemen ontstaan is vervelend.
Wanneer een individuele huurder klachten heeft over zijn of haar woning, kan de huurder
hiervoor naar de Huurcommissie stappen. Tevens hebben gemeenten de taak om te handhaven
op de kwaliteit van woningen als dat nodig is.
Vraag 18
Kunnen we vaststellen dat bescherming van huurders niet goed werkt gezien de vele
langdurige problemen zoals te hoge huurprijzen, achterstallig onderhoud, gebreken,
vocht en schimmel? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 18
Als gevolg van de schaarste op de woningmarkt is de positie van zowel de huurder als
de koper verzwakt ten opzichte van de positie van verhuurders, beleggers en tussenpersonen.
Prijzen zijn soms hoger dan de kwaliteit van de woning rechtvaardigt. Daardoor raken
mensen in de knel. De toegenomen druk en moeite die mensen hebben om een geschikte
woning te vinden maakt bovendien dat anderen hier makkelijker misbruik van kunnen
maken. Verschillende meldpunten op de huur- en de koopmarkt en gemeenten krijgen klachten
over malafide verhuurders en makelaars. Die gaan bijvoorbeeld over vriendjespolitiek,
achterstallig onderhoud, discriminatie, intimidatie en te hoge huurprijzen. In het
kader van het Programma Betaalbaar Wonen (Bijlage bij Kamerstuk 32 847, nr. 906), dat ik onlangs aan uw Kamer heb aangeboden, neem ik dan ook diverse maatregelen
om de rechtsbescherming van huurders en kopers te verbeteren.
Vraag 19
Klopt het dat CV-ketels van woningcorporaties minder goed onderhouden zijn vanwege
de kosten? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 19
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat CV-ketels minder goed onderhouden worden vanwege
de kosten. Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat dit in de praktijk aan de orde
is. Het is de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie om goed onderhoud te plegen
aan de woning, dat betekent ook aan de CV-ketel. Als een huurder vermoedt dat de CV-ketel
niet goed onderhouden wordt en na contact met de woningcorporatie blijkt dit ook zo
te zijn, kan de gemeente gevraagd worden te handhaven.
Vraag 20
Deelt u de mening van de service coördinator van dat technisch bureau dat achterstallig
onderhoud het gevaarlijkste is wat er is? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord 20
Ik kan me voorstellen dat indien er sprake is van achterstallig onderhoud aan een
CV-ketel, er uiteindelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Vraag 21
Wat vindt u ervan dat er zoiets bestaat als horrorflats? Eerder hebben wij u namelijk
ook al bericht over andere horrorflats in Nederland.
Antwoord 21
Het is vanzelfsprekend niet goed dat er flats zijn die door bewoners zo worden omschreven.
Iedere huurder van een (sociale) huurwoning verdient een woning zonder gebreken, zodat
het er prettig wonen, is.
Vraag 22
Hoeveel woningen kampen met achterstallig onderhoud en hoeveel woningen kampen met
(ernstige) gebreken? Indien u geen cijfers hieromtrent hebt, bent u bereid om onderzoek
hiernaar te verrichten? En kunt u hierbij specifiek ingaan op achterstallig onderhoud
aan de CV-ketels, aangezien dit tot directe levensgevaarlijke situaties kan leiden?
Antwoord 22
Hier is niet in algemene zin iets over te zeggen. De informatie die beschikbaar is
gaat over de conditiescores van corporatiewoningen. Deze zeggen iets over het onderhoud
en de kwaliteit van een woning, en zorgen ervoor dat woningcorporaties (en de Aw)
de staat van hun woningen met elkaar kunnen vergelijken. Ook vormt de conditiemeting
input voor het opstellen van de meerjarenonderhoudsplanning. Dit helpt zodoende om
werkzaamheden te prioriteren.
Berichten van vorig jaar suggereerden dan er een groot aantal sociale huurwoningen
zou zijn met lage conditiescores. Dit beeld bleek niet geheel accuraat, zoals ook
aangegeven in de beantwoording van Kamervragen n.a.v. de berichten hierover (Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 611).
Vraag 23
Deelt u de mening dat er bij teveel woningcorporaties sprake is van achterstallig
onderhoud en/of (ernstige) gebreken en/of vocht- en schimmelproblematiek?
Antwoord 23
Elk geval van achterstallig onderhoud en/of (ernstige) gebreken en/of vocht- en schimmelproblematiek
is er één te veel.
Vraag 24
Deelt u de mening dat we in Nederland een kwaliteitscrisis hebben? Kunt u uw antwoord
nader toelichten?
Antwoord 24
Nee deze mening deel ik niet. Er zijn meer dan 2 miljoen sociale huurwoningen in Nederland,
waarvan het overgrote deel van goede kwaliteit. Bij een deel van de woningvoorraad
is renovatie en verbetering nodig. Daar zetten we ook op in. Vorig jaar heb ik met
Aedes afspraken gemaakt om de komende vijf jaar € 100 mln. per jaar extra te investeren
in onderhoud en verbetering. Tevens komen er dit jaar nationale prestatieafspraken
waarin het onderhoud en kwaliteit van de woningen nadrukkelijk een plek krijgen. Deze
extra middelen komen beschikbaar omdat de verhuurdersheffing wordt afgeschaft.
Vraag 25
Hoe hoog staat deze kwaliteitscrisis bij u op de agenda? Kunt u uw antwoord nader
toelichten?
Antwoord 25
Zie antwoord op vraag 24.
Vraag 26
Bent u bereid om met een landelijk vernieuwingsprogramma voor de bestaande bouw te
komen met bijbehorende tijdslijnen om de kwaliteitscrisis uit te bannen? Zo ja, wanneer
komt u met een dergelijk programma naar de Kamer? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 26
Onderhoud en renovatie maakt onderdeel uit van mijn programma’s en acties. Onderhoud
en de kwaliteit van woningen is bijvoorbeeld al onderdeel van huidige afspraken met
Aedes en wordt ook nadrukkelijk onderdeel van de nationale prestatieafspraken, die
ik binnenkort met IPO, Aedes, Woonbond en de VNG nationale zal maken. Daarnaast zet
ik bijvoorbeeld met het volkshuisvestelijkfonds ook in op verbetering van de particuliere
voorraad.
Vraag 27
Bent u bekend met het bericht «zeker 80.000 woningen vertonen flinke gebreken» van
consumentenprogramma RADAR van AVRO/TROS?4
Antwoord 27
Ja, de eerdere Kamervragen over deze berichten zijn op 5 november 2021 beantwoord
(Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 611).
Vraag 28
Wat hebt u sinds dat bericht van RADAR gedaan en/of wat zult u doen om achterstallig
onderhoud en gebreken voor huurders te verhelpen zodat dit niet meer kan leiden tot
levensgevaarlijke dan wel ongezonde woonsituaties?
Antwoord 28
Met Aedes heb ik vorig jaar afspraken gemaakt dat corporaties de komende vijf jaar
€ 100 mln. per jaar extra te investeren in onderhoud en verbetering, met specifieke
focus op schimmelproblematiek als gevolg van gebrekkige kwaliteit van de woning, brandveiligheid
en loden leidingen. En zoals ik bij antwoord 26 aangeef, worden extra investeringen
in onderhoud en kwaliteit opgenomen in de nationale prestatieafspraken later dit jaar.
Vraag 29
Klopt het dat één op de 25 corporatiewoningen in matige tot zeer slechte conditie
verkeert en dat we dus spreken over circa 130.000 woningen?
Antwoord 29
Nee, dit klopt niet.
Vraag 30
Wilt u dat huurders van die circa 130.000 woningen net als huurders van die paar honderdduizend
vocht- schimmelwoningen naar de Huurcommissie gaan?
Antwoord 30
Ik wil in de eerste plaats dat verhuurders voldoen aan hun verplichtingen waaronder
het verhuren van woningen zonder gebreken. Mijn beleid is er dan ook op gericht dat
verhuurders hun verplichtingen kennen en dat het huurbeleid in algemene zin verhuurders
de middelen geeft om aan hun verplichtingen te voldoen. Ik wil dan ook in de eerste
plaats dat huurders geen aanleiding hebben om naar de Huurcommissie te gaan.
Als er echter wel aanleiding is, wil ik dat huurders zeker gebruik maken van hun rechten
zoals de mogelijkheid van een procedure bij de Huurcommissie. Om huurders beter te
kunnen informeren over deze rechten, breidt de Huurcommissie in 2022 haar voorlichtingsrol
uit, door vernieuwing van haar website en het vormgeven van een klantcontactcentrum
voor vragen over het huurdomein. Samen met Aedes en de Woonbond werk ik daarnaast
aan een huurrechtcampagne, om met name huurders met lage inkomens te helpen bij vragen
over hun woning.
Vraag 31
Waarom mogen mensen wel in een onveilige woning wonen en niet in een onveilige auto
rijden, want er is geen APK voor woningen maar wel voor auto’s?
Antwoord 31
Zoals ik heb aangeven bij antwoord 24, zijn er geen signalen dat er sprake is van
een structureel probleem. Ik ga er van uit dat huurders zich bij gebreken wenden tot
hun verhuurder en indien nodig tot Huurcommissie, rechter of gemeente. Daarmee is
gewaarborgd dat huurders recht hebben op een veilige woning van goede kwaliteit.
Vraag 32
Klopt het dat u woningcorporaties wilt uitzonderen van de Wet goed verhuurderschap?
Zo ja, waarom? En vindt u dat nog steeds een goed idee gezien alle berichtgeving waaronder
het bericht van het programma RADAR dat hoge aantallen woningen met gebreken laat
zien?
Antwoord 32
Nee, de woningcorporaties zullen niet geheel uitgezonderd worden van het wetsvoorstel
goed verhuurderschap. Zo zullen de algemene beginselen van goed verhuurderschap onverkort
op hen van toepassing zijn. De woningcorporaties worden wel uitgezonderd van een eventuele
gemeentelijke vergunningsplicht, omdat deze zich niet verhoudt met de wettelijke plicht
om woningen te verhuren en mijn eigen bevoegdheden ten opzichte van corporaties.
Vraag 33
Bent u inmiddels overtuigd geraakt van een landelijke APK-keuring voor woningen, temeer
nu gebleken is dat er heel veel woningen zijn met (ernstige) gebreken en/of achterstallig
onderhoud en/of vocht- en schimmelproblematiek?
Antwoord 33
Zoals toegelicht in onder meer mijn antwoord op vraag 31, is een dergelijke verplichting
naar mijn oordeel niet nodig.
Vraag 34
Bent u bekend met het bericht «bewoner zakt door vloer van nieuwe huurwoning» van
Stichting Woon van 28 april jongstleden?5
Antwoord 34
Ja.
Vraag 35
Vindt u het vreemd dat bewoners denken dat ze zelf voor de kosten moeten opdraaien,
want daarover werd het volgende gezegd; «Aanvankelijk dachten zij er zelf te schouders
onder te moeten zetten en ook voor de kosten op te draaien»? Kunt u uw antwoord nader
toelichten?
Antwoord 35
Het kan zijn dat in deze specifieke casus de bewoners dachten dat ze zelf voor de
kosten moesten opdraaien. Ik kan geen oordeel geven over deze situatie en ieders beelden
hierin. Kennelijk leefde dit beeld in eerste instantie bij de huurder en is dit misverstand
later door de woningcorporatie rechtgezet.
Vraag 36
Is het mogelijk dat deze en vele andere verhuurders de gebreken niet verhelpen omdat
een huurkorting van 60% accepteren altijd nog goedkoper is dan het gebrek of de gebreken
verhelpen?
Antwoord 36
Als de Huurcommissie in haar uitspraak de huur verlaagt, dan blijft deze verlaging
gelden totdat het gebrek wordt verholpen. Het is daarom in het belang van verhuurder
om het gebrek zo snel mogelijk op te lossen, omdat de gederfde huuropbrengsten blijven
stijgen. Alleen bij een contract dat zeer snel zal aflopen en de intentie om de woning
daarna niet meer te verhuren, kan het – afhankelijk van de huurprijs en de kosten
van het verhelpen van het gebrek – in theorie mogelijk zijn dat de verhuurder goedkoper
uit is door de gebreken niet te verhelpen. Mij zijn geen signalen bekend dat dit in
de praktijk voorkomt. Ook in dat geval heeft de huurder alsnog de mogelijkheid om
via de rechter onderhoud af te dwingen of indien sprake is van overtreding van de
bouwregelgeving, de gemeente te vragen om handhavend op te treden.
Vraag 37
Bewijst dit voorbeeld niet eens temeer dat de Huurcommissie niet alleen een huurverlaging
moet kunnen opleggen, maar ook moet kunnen eisen dat het gebrek verholpen dient te
worden? Zo ja, bent u bereid wet- en regelgeving hieromtrent aan te passen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 37
De regelgeving voorziet al in diverse mogelijkheden om af te dwingen dat gebreken
daadwerkelijk worden verholpen. Zo kan de gemeente met een last onder dwangsom afdwingen
dat een woning voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit 2012. In het uiterste geval
kan een gemeente ertoe overgaan om zelf gebreken te herstellen en de kosten te verhalen
op de eigenaar (last onder bestuursdwang).
Daarnaast kan voor overtreding van de Woningwet in samenhang met het Bouwbesluit 2012
een bestuurlijke boete worden opgelegd. Ook kan de huurder zich tot de rechter wenden
met de vordering dat de verhuurder de gebreken verhelpt. Een andere manier voor de
huurder is om zich tot de rechter te wenden met het verzoek om de gebreken zelf te
verhelpen en de kosten te verhalen op de verhuurder, bijvoorbeeld door deze kosten
in mindering te brengen op de huur. Gegeven deze mogelijkheden zie ik geen noodzaak
om ook de Huurcommissie de directe bevoegdheid te geven om verhuurders te verplichten
om gebreken te herstellen.
Vraag 38
Bent u inmiddels overtuigd geraakt van een landelijk meldpunt dat huurders met raad
en daad kan bijstaan als zij te kampen hebben met achterstallig onderhoud, (ernstige)
gebreken, vocht- en schimmel of anderszins?
Antwoord 38
Nee, dat ben ik niet. Laat het onderhoud van woningen (zeer) te wensen over dan hebben
gemeenten de bevoegdheid om hierop te handhaven. Ook hebben huurders de mogelijkheid
via de Huurcommissie of desnoods de rechter een slechte onderhoudssituatie te laten
oplossen. Ik voer met alle betrokken partijen een brede aanpak om vocht- en schimmelproblemen
op te lossen. Tegen deze achtergrond zie ik geen toegevoegde waarde in een landelijk
meldpunt.
Vraag 39
Deelt u de mening dat recidive van verhuurders als het om gebreken en/of achterstallig
onderhoud gaat zwaarder bestraft dient te worden?
Antwoord 39
De Huurcommissie kan hogere legeskosten opleggen bij verhuurders die meerdere malen
in het ongelijk worden gesteld. Op het moment geldt deze regeling alleen voor uitspraken
over de splitsing van all-in huurprijzen en de toetsing van aanvangshuurprijzen, niet
voor overige zaaktypen. De Wet modernisering Huurcommissie, waarmee de Huurcommissie
deze bevoegdheid heeft gekregen, wordt op dit moment geëvalueerd. Indien de resultaten
van de evaluatie hiervoor aanleiding geven, kan de regeling worden uitgebreid naar
andere zaaktypen, zoals bijvoorbeeld de afrekening van servicekosten of gebrekenprocedures.
Daarnaast hebben gemeenten verschillende mogelijkheden om handhavend op te treden
bij overtreding van het Bouwbesluit 2012, waaronder het opleggen van een bestuurlijke
boete uit de tweede categorie. Indien de overtreding gepaard gaat met een bedreiging
van de leefbaarheid of een gevaar voor de gezondheid of veiligheid kan het bevoegd
gezag de bestuurlijke boete verhogen tot een boete uit de vierde categorie. Tevens
zijn er onder voorwaarden mogelijkheden om het beheer over te nemen of een woning
te sluiten onder bepaalde voorwaarden. Gemeenten kunnen zelf hun boetebeleid vaststellen.
Vraag 40
Bent u bekend met het bericht «Schimmel in huis is nooit de schuld van huurders» in
het Noordhollands dagblad van 22 februari jongstleden?6
Antwoord 40
Ja.
Vraag 41
Wat vindt u van de uitspraak van deze vochtexpert en het feit dat hij de opstelling
van woningcorporaties hekelt?
Antwoord 41
Ik ben niet in de positie om te kunnen beoordelen of deze vochtexpert in deze specifieke
situatie gelijk heeft. Uit onderzoek van TNO, ABF en de GGD Amsterdam («Vocht en schimmelvorming
in woningen – Bevindingen en handreikingen op basis van WoOn2018 en Energiemodule
2018», 29 september 2020) is gebleken dat vocht- en schimmelproblematiek zeer complex
is en diverse oorzaken kan hebben. De bouwwijze, de toegepaste technieken, het onderhoud
en het gedrag van de bewoners spelen hierbij een belangrijke rol.
Vraag 42
Deelt u de mening dat huurders nog beter beschermd moeten worden? Zo ja, wanneer komt
u met aanvullende wet- en regelgeving? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 42
Zoals aangegeven in antwoord op vraag 18, neem ik in het kader van het Programma Betaalbaar
Wonen (Bijlage bij Kamerstuk 32 847, nr. 906) dat ik onlangs aan uw Kamer heb aangeboden, diverse maatregelen om de rechtsbescherming
van huurders te verbeteren.
Vraag 43
Kunt u de vragen ieder afzonderlijk beantwoorden en niet clusteren?
Antwoord 43
Dat heb ik gedaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.