Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Wijngaarden over het bericht 'Hoe een zorgaanbieder heel makkelijk te veel zorg kan declareren'
Vragen van het lid Van Wijngaarden (VVD) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht «Hoe een zorgaanbieder heel makkelijk te veel zorg kan declareren» (ingezonden 13 mei 2022).
Antwoord van Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) (ontvangen 20 juni 2022).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Hoe een zorgaanbieder heel makkelijk te veel zorg kan
               declareren»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Hoe wordt de jaarverantwoording die zorginstellingen moeten aanleveren gecontroleerd?
               Welke acties worden ondernomen indien onregelmatigheden gedetecteerd worden? Hoe vaak
               is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de afgelopen vijf jaar in actie gekomen naar
               aanleiding van signalen van fraude?
            
Antwoord 2
            
De jaarverantwoording is in de eerste plaats gericht op het afleggen van openbare
               verantwoording over de besteding van publieke middelen. Daarnaast gebruikt de NZa
               de informatie uit de jaarverantwoording, samen met informatie uit andere bronnen en
               meldingen, om de risico’s van oneigenlijk gebruik van zorggeld te detecteren. Op basis
               van deze analyse dient nader onderzoek ingesteld te worden om te kunnen stellen dat
               er een sterk vermoeden is van oneigenlijk gebruik van zorggeld.
            
Onderstaand volgt een tabel van de NZa met het aantal interventies van de afgelopen
               vijf jaar. Voorbeelden van formele interventies zijn het geven van een aanwijzing
               of het opleggen van een last onder dwangsom. Een waarschuwing is een voorbeeld van
               een informele interventie.
            
20171
2018
2019
2020
2021
Interventies informeel
180
320
205
149
Interventies formeel
32
22
13
18
Totaal
362
212
342
218
167
X Noot
                  
1
In 2017 werd er in de registratie geen onderscheid gemaakt tussen informele en formele
                     interventies.
                  
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat er laagdrempelige mogelijkheden moeten zijn voor werknemers
               om signalen en vermoedens van fraude (extern) te melden? Welke mogelijkheden hebben
               werknemers van zorginstellingen om (anoniem), zowel intern als extern, actie te ondernemen
               indien zij vermoedens hebben dat er fraude wordt gepleegd met zorggeld?
            
Antwoord 3
            
Ja, ik deel de mening van uw Kamer. Zorgbehoevenden, zorgmedewerkers, (in)direct betrokkenen
               en anderen, kunnen melding van fraude in de zorg doen bij de instanties in het zorgdomein
               die daarvoor een meldpunt hebben ingericht.
            
De NZa heeft een meldpunt waar een vermoeden van fraude of een vermoeden dat zorg
               onjuist in rekening is gebracht gemeld kan worden2. Ook heeft de NZa het Meldpunt misstanden bij zorgverzekeraars of zorgaanbieders
               (klokkenluiders)3. Bij dit meldpunt kunnen medewerkers terecht die misstanden hebben over hun werkgever
               (een zorgverzekeraar of zorgaanbieder). Er is hierbij sprake van geheimhouding waarbij
               de melding en identiteit alleen bekend is bij de bij het onderzoek betrokken medewerkers
               van de NZa. Ook kunnen cliënten, inwoners en werknemers vermoedens van fraude melden
               bij gemeenten. Veel gemeenten hebben daarvoor een meldpunt ingericht. Om gemeenten
               daarin te ondersteunen heeft VNG Naleving een animatie gemaakt4.
            
Vraag 4
            
Bestaat er een gemeentelijk escalatiemodel met het Openbaar Ministerie (OM) om meer
               zaken in het strafrecht te gaan oppakken? Zo nee, wordt daar op dit moment aan gewerkt?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 4
            
Tussen het OM en gemeenten bestaat geen gemeentelijk escalatiemodel. De term «escalatiemodel»
               is afkomstig uit een werkdocument van VNG Naleving. Hiermee wordt het belang geduid
               van goede samenwerkingsafspraken met het OM/Functioneel Parket (OM/FP). Of een concrete
               zaak in het strafrecht kan worden opgepakt, is aan het OM/FP om te beoordelen. Het
               OM/FP werkt met veel verschillende partijen samen bij de bestrijding van zorgfraude.
               Een belangrijke partij daarbij zijn de gemeenten. Met VNG Naleving en afzonderlijke
               gemeenten heeft het OM/FP continu overleg over concrete signalen van zorgfraude en
               hoe deze effectief kunnen worden afgedaan. Op beleidsniveau vindt eveneens afstemming
               plaats, onder meer ten aanzien van procedurele afspraken, maar ook op het gebied van
               voorlichting en communicatie.
            
Vraag 5
            
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het onderzoek naar het verwijderen van
               het dubbele opzetvereiste uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015?
            
Antwoord 5
            
Het schrappen van het dubbel-opzet-vereiste loopt mee in de Verzamelwet gegevensuitwisseling
               II. Ik verwacht dit wetsvoorstel in het voorjaar van 2023 aan uw Kamer aan te bieden.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.