Schriftelijke vragen : De antwoorden op Kamervragen over ondermaatse motoriek basisschoolleerlingen
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de antwoorden op Kamervragen over ondermaatse motoriek basisschoolleerlingen (ingezonden 3 juni 2022).
Vraag 1
Wat zijn de verschillen in vaardigheden na afronding van de post-initiële-hbo-opleiding
bewegingsonderwijs enerzijds en het volgen van een volledige opleiding aan de ALO
anderzijds?1.
Vraag 2
Beschikt u over onderzoeksresultaten die aantonen dat een docent met een post-initiële-hbo-opleiding
even effectieve gymlessen geeft als een docent die een opleiding aan de ALO heeft
gevolgd? Zo niet, kunt u hier onderzoek naar doen?
Vraag 3
Wat doet u beleidsmatig met alle rapporten die wijzen op de meerwaarde van leskrijgen
van een ALO-opgeleide vakdocent bewegingsonderwijs? Heeft hier reeds een inventarisatie
plaatsgevonden welke meerwaarde de ALO-opgeleide vakdocent heeft? Indien deze inventarisatie
nog niet heeft plaatsgevonden, bent u bereid deze op korte termijn te doen en de resultaten
met de Kamer te delen?
Vraag 4
Welke beleidsmatige voorstellen zijn de afgelopen jaren gedaan met betrekking tot
de ALO-opgeleide vakdocent bewegingsonderwijs gedaan?
Vraag 5
Is de invoering van twee uur verplicht bewegingsonderwijs voldoende om het percentage
kinderen met ondermaatse motoriek van 24% substantieel verder te laten dalen? Zo ja,
waar is dit op gebaseerd? Zo nee, wat gaat u doen om dit percentage wel verder te
laten dalen en is hier voor de ALO-opgeleide vakdocent een prominente rol weggelegd?
Vraag 6
Deelt u de mening dat het aannemen en opleiden van meer ALO-docenten helpt bij het
oplossen van het lerarentekort?
Vraag 7
Wat gaat u doen om scholen ertoe te bewegen meer ALO-docenten aan te nemen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.