Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2021 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Kamerstuk 36100-XVI-2)
2022D21591 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de Aanbieding
van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2021 bij het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (Kamerstuk 36 100 XVI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Smals
De adjunct-griffier van de commissie, Heller
Nr
Vraag
1
Klopt het dat u geen doorzettingsmacht heeft als een dierziekte overslaat op de mens?
Kunt u bevestigen dat u in dergelijke gevallen andere ministers geen opdracht kan
geven om maatregelen te nemen?
2
Klopt het dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is bij verschillende ministers
in het geval een dierziekte overslaat op de mens? Kunt u bevestigen dat in zulke gevallen
gezamenlijke besluitvorming nodig is?
3
Kunt u de toename van het aantal fte’s (5.240 in 2020 en 5.736 in 2021) nader specifiëren?
4
Welke stappen heeft u sinds het verantwoordingsonderzoek 2020 gezet om de kennis van
de effectiviteit over de fiscale regeling specifieke zorgtoeslag te verbeteren?
5
Kan een overzicht gegeven worden van de tien grootste verplichtingen waarbij in afwijking
van de Europese regelgeving opdrachten direct zijn gegund in plaats van aanbesteed
en kan daarbij per opdracht aangegeven worden waarom daarvoor is gekozen?
6
Wat is de oorzaak van de onzekerheid van 242 miljoen euro op de zorgtoeslag?
7
Kan een overzicht gegeven worden van de vijf grootste inkoopprocedures waarbij in
afwijking van de regels geen bankgarantie is geëist en waarom daarvoor is gekozen?
8
Welke elementen van de controle op 29,4 miljoen euro aan uitgaven voor het project
Coronabanen in de Zorg voldeden niet aan de eisen van de Algemene Rekenkamer en welke
stappen worden gezet om deze controle te verbeteren?
9
Welke factoren hebben bijgedragen aan het feit dat 182,4 miljoen euro onder begrotingsartikel
7 niet zijn uitgegeven in naleving van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016?
10
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het project Kraan dicht? Wordt dit na
het tweede kwartaal nog voortgezet?
11
Kunt u aangeven of het tijdelijk stopgezette project Structurele borging weer is opgestart
en zo ja, is het tijdspad dat niet meer realistisch was dan weer realistisch gemaakt?
12
Kunt u nader toelichten in welke gevallen de achteraf gegeven argumentatie voor beroep
op dwingende spoed niet terecht was?
13
Heeft u een oorzaak gevonden voor het ontbreken van een bevestiging van een vaccinbestelling?
14
Kunt u de Kamer een gedetailleerd overzicht (naam bedrijf, omvang van het contract,
soort product of dienst dat is geleverd, et cetera) geven van de contracten in 2021
waarvan het zelf heeft geconcludeerd dat «het beroep op dwingende spoed niet terecht
was»?
15
Kunt u aangeven wanneer de vaststelling van betrouwbaarheid van de gegevens uit CoronIT
verwacht kan worden?
16
Kunt u nader toelichten waarom er net als in 2021 nog te weinig aandacht is voor frauderisico’s
in de bedrijfsvoering bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport? Welke
maatregelen neemt u al om frauderisico’s te beperken?
17
Is het waar dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog geen procedure
heeft die beschrijft hoe te handelen bij interne fraude met financiële gevolgen? Zo
ja, bent u van plan een dergelijke procedure op te stellen?
18
Deelt u de opvatting van de Algemene Rekenkamer dat het essentieel is om het project
Structurele borging in 2022 met urgentie uit te voeren omdat het risico voor het verslappen
van aandacht voor het financieel beheer bestaat? Zo ja, bent u dan bereid hier voorrang
aan te geven?
19
Welke kaders heeft u om te handelen bij (interne) fraude, en hoe kunt u er voor zorgen
dat er een duidelijker organisatie-breed beeld van de frauderisico's komt?
20
Wat wordt ondernomen naar aanleiding van de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer
om na te gaan hoe de financiële functie van de beleidsdirectie van het ministerie
versterkt kan worden? Bent u bereid deze versterkingen met spoed door te voeren?
21
Kunt u aangeven of de constateringen van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot
het materiaalbeheer meegenomen zullen worden in de uitvoering van het project Herstel?
Zo ja, kunt u dan nader toelichten wat voor stappen gezet zullen worden om dit te
verbeteren?
22
Waarom is er in 2021 weinig verbetering geboekt op het gebied van subsidiebeheer?
23
Waarom is het risicomanagementproces van het Ministerie van BZK nog niet overgenomen?
24
Kunt u aangeven waarom er geen voortgang is geboekt bij het verbeteren van de informatiebeveiliging?
Is er inmiddels wel een plan voor verbetering? En wat is de reden dat de aanbevelingen
niet zijn opgevolgd?
25
Waarom was er in 2021 geen plan voor verbetering op het gebied van informatiebeheer?
26
Waarom zijn de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer op het gebied van informatiebeveiliging
niet opgevolgd?
27
Wat is de reden dat de personele capaciteit op het gebied van informatiebeveiliging
zo langzaam is opgebouwd?
28
Wanneer verwacht u een concreet plan te hebben uitgewerkt over hoe de overgang van
incontrolverklaringen naar informatiebeveiligingsbeelden gemaakt zal worden?
29
Bent u nu wel van plan om alle aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer op het gebied
van informatiebeveiliging op te volgen?
30
Waarom heeft de Chief Information Officer (CIO) van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport nog steeds beperkt inzicht? Wat hindert om dit af te dwingen?
31
Hoe kan het dat er op het gebied voor materieel beheer een nieuwe onvolkomenheid is,
terwijl er in 2020 ook al persoonlijke beschermingsmiddelen, beademingsapparatuur,
testen, vaccins en laboratoriummaterialen werden beheerd? Was het beheer hiervan in
2020 wel op orde?
32
Neemt u de aanbeveling om een langetermijnvisie voor het materieelbeheer op te stellen,
om zo voorbereid te zijn voor een volgende pandemie, over van de Algemene Rekenkamer?
Zo ja, wanneer kan de Kamer deze visie dan ontvangen? Wordt dit onderdeel van het
plan «Pandemische paraatheid»?
33
Wanneer komt er wel een formele procedure om toegangsrechten toe te kennen?
34
Wat is de reden dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport veel minder
controles uitvoert op informatiebeveiliging en autorisatiebeheer bij de GGD’en. GGD
GHOR en het RIVM dan bij commerciële teststraten?
35
Waarom zijn GGD en GHOR intussen nog niet gecertificeerd nu ze met zoveel data hebben
te doen?
36
Kunt u aangeven waarom er geen gehoor is gegeven aan de aanbeveling van de Algemene
Rekenkamer om de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport doorzettingsmacht
te geven tijdens een zoönosecrisis?
37
Wanneer komt u met een voorstel (wettelijke grondslag) om ervoor te zorgen dat gegevensuitwisseling
met betrekking tot zoönosen gaat voldoen aan de AVG?
38
Herkent u dat niet alle Q-koorts patiënten zich erkend voelen door de rijksoverheid?
39
Waarom controleert u uw partners niet met betrekking tot compliance en waarom doet
u toch zaken met hen als zij daar niet aan voldoen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.