Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 108 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën voor het jaar 2022
Nr. 3
                   VERSLAG
            
Vastgesteld 27 mei 2022
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van dit
                  wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
               
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen en de gemaakte opmerkingen
                  afdoende zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit
                  wetsvoorstel voldoende voorbereid.
               
De voorzitter van de commissie, Tielen
De griffier van de commissie, Weeber
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de voorkeur van de regering om
                  deel te nemen aan de aandelenemissie van Air France – KLM. Zij onderschrijven het
                  belang van KLM en Schiphol voor de Nederlandse economie. De leden van de VVD-fractie
                  hebben nog een aantal vragen aan de regering.
               
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief van de
                  Ministers van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat d.d. 24 mei 2022 over
                  de aandelenemissie van Air France – KLM en de deelname van de Nederlandse staat daarin
                  (2022Z10217), alsook van de incidentele suppletoire begroting die hierbij hoort. Deze leden hebben
                  nog een aantal vragen en opmerkingen bij deze voorziene aankoop.
               
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de derde incidentele suppletoire
                  begroting inzake de aandelenemissie Air France-KLM en de brief van de Ministers ten
                  aanzien hiervan. Naar aanleiding daarvan hebben de leden van de PVV-fractie een aantal
                  vragen.
               
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij voelen
                  het dilemma tussen enerzijds het laten verwateren van het belang naar twee procent
                  en anderzijds de vraag wat de meerwaarde is van een belang van negen procent en de
                  (beperkte) invloed die dit met zich meebrengt. De leden van de CDA-fractie waarderen
                  het daarom dat de regering dit besluit aan het parlement voorlegt. De leden van de
                  CDA-fractie hebben nog enkele vragen over het wetsvoorstel.
               
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de voorstellen
                  van de regering voor het borgen van het belang van de Nederlandse Staat in Air France-KLM.
                  Deze leden hebben hierbij de nodige kritische vragen en opmerkingen.
               
De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van het besluit om deel te nemen
                  aan de aandelenemissie van Air France – KLM. Hierover hebben deze leden een aantal
                  vragen en opmerkingen.
               
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de brief en het wetsvoorstel
                  met betrekking tot de voorgenomen deelname aan de aandelenemissie Air France-KLM.
                  Zij hebben hierover een aantal vragen.
               
De leden van de PvdD-fractie hebben met afkeuring kennis genomen van de stukken omtrent
                  de aankoop van aandelen van Air France-KLM. Zij wijzen er allereerst op dat de inhoud
                  van de bijgevoegde stukken van een absoluut onvoldoende niveau is. Daar schiet de
                  informatievoorziening aan de Kamer tekort. Verder is voor deze leden onbegrijpelijk
                  dat er, ten tijde van een escalerende klimaatcrisis, 220 miljoen aan belastinggeld
                  gestoken wordt in een fossiele grootverbruiker. Zij kunnen zich niet aan de indruk
                  onttrekken dat het belang van deze buitenlandse private onderneming heilig lijkt voor
                  het Nederlandse kabinet en tot peperdure en inmiddels volstrekt irrationele besluiten
                  leidt. De leden van de PvdD-fractie hebben voorts nog een aantal vragen en opmerkingen.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van de aanstaande aandelenemissie
                  van Air France – KLM en de voorkeur van het kabinet om aan deze emissie deel te nemen.
                  Tegelijkertijd stellen deze leden vast dat de luchtvaartsector een bedrijfstak is
                  die op dit moment ontwrichtende gevolgen heeft voor onze planeet, wat maakt dat deze
                  sector in brede zin, en dus ook de Air France – KLM, voor een grote opgave staat op
                  het gebied van duurzaamheid. Tegen deze achtergrond hebben deze leden een aantal vragen
                  over de opstelling van het kabinet ten aanzien van de gewenste deelname aan de aandelenemissie.
               
De leden van de SGP-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel inzake aandelenemissie
                  Air France – KLM. Deze leden begrijpen enerzijds de wens van het kabinet om mee te
                  doen aan deze aandelenemissie, maar hebben wel zorgen over de budgettaire gevolgen.
                  Zij hebben dan ook enkele vragen.
               
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerking van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie lezen dat door deelname het belang van de Nederlandse
                  staat in Air France – KLM op 9,3 procent kan blijven. Niet mee doen zou het Nederlandse
                  belang doen verwateren naar twee procent, zo leden de leden van de VVD-fractie. Het
                  op peil houden van het Nederlandse belang op 9,3 procent betreft volgens de regering
                  een publiek belang. Kan de regering dit nader toelichten? Hoe wordt de informatiepositie
                  verbeterd, waar de regering op wijst? En welk voordeel gaat hiermee gepaard, ten opzichte
                  van een informatiepositie die gerelateerd is aan een belang van 2%?
               
De leden lezen tegelijkertijd dat de aandelenemissie door Air France – KLM gebruikt
                  wordt om een deel van het kapitaaltekort op holdingniveau op te lossen. Zijn er naast
                  het voordelige effect op de rentelasten voor de onderneming, ook nog andere voordelen
                  denkbaar? Vervallen bijvoorbeeld klemmende voorwaarden vanuit de Europese Commissie,
                  waardoor de onderneming meer bewegingsvrijheid krijgt voor groei? Wat zijn financiële
                  en andere consequenties wanneer de holding deze lening niet versneld zou aflossen?
               
Naast een aandelenemissie, is Air France – KLM voornemens om een deel van het kapitaaltekort
                  op holdingniveau op te lossen door «weer winstgevend te worden». Welke maatregelen
                  aan de zijde van Air France worden hiervoor getroffen, bijvoorbeeld in de bedrijfsvoering
                  en in de arbeidsvoorwaardelijke sfeer? Hoe zeker is het dat deze maatregelen ook worden
                  doorgevoerd, waarmee wordt voorkomen dat in de toekomst het kapitaaltekort door aanvullende
                  aandelenemissies moet worden gedekt? Acht de regering aanvullende aandelenemissies
                  in de toekomst mogelijk? Indien in de toekomst aanvullende aandelenemissies plaatsvinden,
                  ontstaat dan wederom de situatie dat het Nederlandse aandeel verwaterd, waardoor Nederland
                  wederom impliciet wordt gedwongen mee te doen aan de emissie? Hoe groot acht de regering
                  dit risico?
               
Het kabinet geeft aan dat indien de Nederlandse staat meedoet aan deze aandelenemissie,
                  het niet mogelijk is om voorwaarden te stellen ten aanzien van het gebruik door Air
                  France – KLM van de opbrengst van de Nederlandse deelname. Geldt dit ook ten aanzien
                  van de arbeidsvoorwaarden van topman Ben Smith, met name de aandelenbonus?
               
De leden van de VVD-fractie lezen in antwoorden op schriftelijke vragen van de VVD
                  op 11 mei 2022, dat het kabinet naar aanleiding van motie-Heinen (Kamerstuk 28 165, nr. 345) bij de Europese Commissie (EC) gepleit heeft voor verdere aanscherping van het Tijdelijk
                  Steunkader voor wat betreft het toekennen van bonussen of andere variabele beloningen
                  bij staatssteun voor herkapitalisatie. In de Nederlandse reactie op de consultaties
                  van de EC over het kader op 5 juli en 5 oktober 2021 is door het kabinet aangedrongen
                  op aanpassing van de betreffende passage in paragraaf 3.11 van het Tijdelijk Steunkader
                  Covid-19 (punt 78). De leden van de VVD-fractie lezen tot hun teleurstelling dat Europese
                  Commissie de passage over de bonussen niet heeft aangepast (punt 78). Is de Minister
                  bereid om bij haar Franse collega te initiëren om gezamenlijk op te trekken in het
                  aanscherpen van bonusregels bij steun?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie zijn de Ministers van Financiën en van Infrastructuur
                     en Waterstaat erkentelijk voor het betrekken van het parlement bij het voorgenomen
                     besluit om in de aandelenemissie van Air France – KLM te participeren als Nederlandse
                     staat. Kan de regering toelichten of en zo ja wat de Franse staat heeft besloten ten
                     aanzien van participatie in deze aandelenemissie, zo vragen de leden van D66-fractie.
                  
Omdat de leden van de D66-fractie begrijpen dat 75 procent van het opgehaalde kapitaal
                     als gevolg van deze emissie van aandelen zal worden gebruikt om kapitaalsteun van
                     de Franse staat terug te betalen, vragen deze leden naar welk percentage zal worden
                     gebruikt om steun van de Nederlandse staat terug te betalen. Kan de regering toelichten
                     welk percentage van het opgehaalde kapitaal zal worden gebruikt om sneller te voldoen
                     aan alle voorwaarden van het steunpakket van 26 juni 2020, zo vragen de leden van
                     de D66-fractie.
                  
De leden van de D66-fractie zijn blij om te lezen dat de voorwaarden die door het
                     kabinet zijn gesteld aan het steunpakket van 26 juni 2020 volledig van kracht blijven,
                     maar lezen dat dit enkel geldt zolang het steunpakket niet volledig is terugbetaald.
                     Wat is de verwachting van de regering ten aanzien van de termijn waarop het steunpakket
                     volledig zal zijn terugbetaald en op welke manieren worden de publieke belangen die
                     relateren aan de voorwaarden van het steunpakket van 26 juni 2020 aan KLM hierna geborgd,
                     zo vragen deze leden.
                  
Dat de regering de aankoop van de nieuwe aandelen Air France – KLM in het belang van
                     de Nederlandse burgers ziet, begrijpen de leden van de D66-fractie. Deze leden kijken
                     uit naar het afwegingskader dat in de nota deelnemingenbeleid zal worden gepubliceerd,
                     waarmee helder wordt op basis van welke criteria deze afweging wordt gemaakt. Wordt
                     de voorliggende transactie bekeken met de criteria uit dat toekomstige afwegingskader,
                     zo vragen deze leden. Zo nee, zien deze leden graag dat de regering het afwegingskader
                     na publicatie met prioriteit toepast op het belang van de Staat in Air France – KLM.
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie merken allereerst op dat door de deelname aan de aandelenemissie
                     het belang van de Nederlandse staat in Air France-KLM op 9,3 procent kan blijven.
                     De leden van de PVV-fractie willen weten hoe zeker dit percentage is. Waarom wil de
                     regering op het huidige percentage blijven en niet hoger of lager?
                  
De leden van de PVV-fractie merken voorts op dat indien de Nederlandse staat niet
                     deelneemt aan de aandelenemissie het belang naar twee procent zakt. De leden van de
                     PVV-fractie willen weten hoe zeker dit percentage is en waar de verwachting van twee
                     procent op gebaseerd is.
                  
De leden van de PVV-fractie stellen vast dat voor 220 miljoen euro het belang van
                     7,3 procent wordt verkregen. De leden van de PVV-fractie willen weten hoeveel de Nederlandse
                     staat dan per aandeel betaalt en hoeveel de huidige koers bedraagt.
                  
De leden van de PVV-fractie vragen of het mogelijk is en wat de kosten zijn om een
                     even groot belang te verwerven dan de Franse staat in Air France-KLM geeft. Vindt
                     de regering dit wenselijk?
                  
De leden van de PVV-fractie vragen voorts hoeveel de totale opbrengst van deze aandelenemissie
                     naar verwachting bedraagt en hoeveel aandelen er worden uitgegeven.
                  
De leden van de PVV-fractie merken op dat het kabinet in een brief aangeeft dat het
                     op peil houden van het aandelenbelang van 9,3 procent bijdraagt aan het borgen van
                     het publiek belang. De leden van de PVV-fractie vragen om dit nader toe te lichten.
                     Wat is het verschil tussen twee procent of 9,3 procent, naast het stemrecht, met betrekking
                     tot de informatiepositie en strategische betrokkenheid en invloed van Nederland op
                     Air France-KLM?
                  
De leden van de PVV-fractie merken op dat het kabinet KLM met 3,4 miljard euro steunt.
                     Die steun is verdeeld over leningen van de overheid zelf (1 miljard euro) en banken
                     (2,4 miljard euro), waarbij de overheid garant staat voor 90 procent van de bankleningen.
                     De leden van de PVV-fractie willen weten hoeveel KLM heeft geleend, van wie en hoeveel
                     reeds betaald is aan rente en aflossing.
                  
De leden van de PVV-fractie stellen vast dat de Franse en Nederlandse staat met respectievelijk
                  28,6 en 9,3 procent de grootste aandeelhouders in Air France-KLM zijn. De leden van
                  de PVV-fractie willen weten hoeveel het belang van de Franse staat wordt na de emissie.
                  Is de Franse staat ook voornemens haar belang op peil te houden? Hoeveel aandelen
                  gaat de Franse staat dan kopen en voor welk bedrag?
               
De leden van de PVV-fractie merken op dat de vliegmaatschappijen China Eastern en
                     Delta Airlines ook een groot belang hebben. De leden van de PVV-fractie willen weten
                     hoe groot het belang is van deze twee maatschappijen. Zijn zij ook voornemens te participeren
                     aan deze emissie? Zo ja, voor hoeveel en hoe groot zal hun belang zijn na deze emissie?
                  
De leden van de PVV-fractie vragen voorts of het klopt dat met de emissie 2,3 miljard
                     euro moet worden opgehaald in een tranche van 1928 aandelen tegen een koers van 1,17
                     miljard euro. Hoe verhoudt zich deze koers ten opzichte van de huidige koers?
                  
De leden van de PVV-fractie willen weten hoeveel aandelen de andere bestaande aandeelhouders
                     voornemens zijn te kopen. Ook willen de leden van de PVV-fractie weten welke nieuwe
                     geïnteresseerde kopers er zijn en welk belang zij krijgen.
                  
De leden van de PVV-fractie vragen of het klopt dat CMA-CMG ook een belang wil/heeft
                     genomen van 9 procent in Air France-KLM. Hoe hebben ze dat verworven en tegen welk
                     bedrag?
                  
De leden van de PVV-fractie vragen hoe de regering het gegeven beoordeelt dat de koers
                  Air France-KLM inmiddels is gekelderd naar 1,78 euro (stand 25 mei 2022). Kan dit
                  de aandelenemissie in gevaar brengen?
               
De leden van de PVV-fractie willen tevens weten of het klopt dat aan de koop van de
                  aandelen geen voorwaarden worden gesteld, zoals een aflossing op de Nederlandse staatssteun.
               
De leden van de PVV-fractie merken op dat in de media vermeld wordt dat Ben Smith
                  recht heeft op een bonus van 4,3 miljoen euro en dat deze pas kan worden verzilverd
                  als Air France-KLM 75 procent van alle staatssteun heeft ingelost. De leden van de
                  PVV-fractie willen weten of dit kopt en wat dit betekent.
               
De leden van de PVV-fractie willen tevens weten hoeveel de totale staatsteun aan Air
                     France-KLM van de Nederlandse en Franse staat bedraagt. Hoeveel moet worden afgelost
                     voordat Ben Smith zijn bonus mag innen?
                  
De leden van de PVV-fractie merken voorts op dat Air France-KLM voornemens is een
                     lening van 1,7 miljard euro aan de Franse staat af te lossen en dat de 220 miljoen
                     euro van Nederland daar grotendeels voor wordt gebruikt. De leden van de PVV-fractie
                     vragen of dit klopt en hoeveel van onze 220 miljoen euro hiervoor wordt gebruikt.
                     Kan dit betekenen dat de Nederlandse staat het (mede) mogelijk maakt dat Ben Smith
                     zijn bonus kan incasseren?
                  
De leden van de PVV-fractie vragen voorts hoe de regering de uitspraken van Ben Smith1 beoordeelt dat de chaos op Schiphol het herstel van AirFrance-KLM ondermijnt. Is
                  de regering het hiermee eens?
               
De leden van de PVV-fractie vragen hoeveel de staatssteun van de Nederlandse staat
                  aan KLM op dit moment bedraagt en hoeveel hiervan reeds is afgelost.
               
De leden van de PVV-fractie merken op dat op holdingniveau een kapitaaltekort blijft
                     bestaan. De leden van de PVV-fractie willen weten hoe groot dit tekort is. Hoeveel
                     is men voornemens zelf op te lossen door meer winstgevend te worden en hoe realistisch
                     is dit?
                  
De leden van de PVV-fractie merken op dat Air France-KLM heeft aangekondigd aandelen
                     uit te geven, waardoor verwatering zal optreden. De leden van de PVV-fractie vragen
                     naar de hoeveelheid, verdeling en de waarde van de aandelen die op dit moment uitstaan
                     en de hoeveelheid en waarde die men wenst uit te geven.
                  
De leden van de PVV-fractie merken op dat 75 procent van de opbrengst gebruikt zal
                     worden om de kapitaalsteun van de Franse staat terug te betalen. De leden van de PVV-fractie
                     willen weten hoeveel deze kapitaalsteun en rente bedragen en hoeveel men wil aflossen.
                     Waarom stemt de regering hiermee in en is er niet voor gekozen om een groter deel
                     van de kapitaalsteun van de Nederlandse staat terug te betalen dan nu het geval is?
                  
De leden van de PVV-fractie willen weten hoeveel staatssteun en in welke vorm (leningen/garanties/kapitaal)
                     de Franse staat heeft verstrekt aan de holding en aan Air France. Hoeveel van de opbrengst
                     wil Air France-KLM gebruiken voor het versterken van het eigen vermogen?
                  
De leden van de PVV-fractie willen weten wat we kunnen verwachten van de opvolger
                     van Pieter Elbers, namelijk Marjan Rintel. Op welke wijze zal zij zich inzetten om
                     zo veel mogelijk de Nederlandse belangen in Air France-KLM te behartigen? Ook vragen
                     de leden van de PVV-fractie naar welke beloning Marjan Rintel zal ontvangen.
                  
De leden van de PVV-fractie willen ten slotte weten of het vertrek van Pieter Elbers
                     vrijwillig of gedwongen was. Heeft hij een vertrekbonus ontvangen?
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie vragen de regering of het klopt dat de Nederlandse staat
                     met een belang van 9,3 procent de op één na grootste aandeelhouder blijft. Zij vragen
                     of het klopt dat daarmee ook de Nederlandse zetel in de board behouden blijft.
                  
De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat het voorkomen van het verwateren van
                     het belang in Air-France KLM geen op doel zich mag zijn en dat daarom goed onderbouwd
                     moet worden welk publiek belang wordt gediend met deelname aan de aandelenemissie.
                     Deze leden vragen de regering ten eerste om dit te bevestigen en ten tweede of de
                     regering daarom nader toe kan lichten waarom de regering van mening is dat het op
                     peil houden van het aandelenbelang in de holding bijdraagt aan het borgen van het
                     publieke belang.
                  
De leden van de CDA-fractie maken zich zorgen over de bedrijfscultuur in het licht
                     van het beloningsbeleid en constateren dat Nederland er met het huidige belang van
                     negen procent niet in geslaagd is ongewenste ontwikkelingen zoals te hoge bonussen
                     voor bestuurders tegen te houden. Deze leden vragen de of de regering hierop kan reflecteren
                     en vragen wat de inzet van de regering is om bij te dragen aan een verbeterde bedrijfscultuur.
                  
De leden van de CDA-fractie vragen verder naar het geraamde bedrag van 220 miljoen
                     euro, dat is gemoeid met deelname aan de aandelenemissie. De leden van de CDA-fractie
                     vragen in hoeverre dit bedrag nog kan afwijken op het moment van de daadwerkelijk
                     uitgifte.
                  
De leden van de CDA-fractie lezen dat het bedrag van 2,25 miljard euro dat Air France-KLM
                     wil ophalen voor 75 procent gebruikt zal worden om Franse kapitaalsteun terug te betalen
                     en voor het overige deel ten goede komt aan het eigen vermogen. De leden van de CDA-fractie
                     vragen of het klopt dat dit bedrag dus niet gebruikt wordt om een deel van de ca.
                     720 miljoen euro aan openstaande leningen aan Nederland terug te betalen en wat hier
                     de achterliggende overwegingen van zijn.
                  
De leden van de CDA-fractie constateren verder dat met de opbrengst van deze aandelenemissie
                     schulden zullen worden afgelost en geen investeringen worden gedaan in het licht van
                     de uitdagingen van de energietransitie voor de luchtvaart. Deze leden vragen de regering
                     daarom of de liquiditeitspositie voldoende is om in de (nabije) toekomst benodigde
                     investeringen te kunnen doen. De leden van de CDA-fractie vragen bovendien of de regering
                     signalen heeft dat hiervoor (op korte termijn) extra middelen nodig zijn.
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie lezen dat de Minister voornemens is om deel te nemen aan
                     een nieuwe aandelenemissie van Air France-KLM. Het doel hierbij is om het belang van
                     de Nederlandse Staat in Air France-KLM van 9,3 procent te behouden. Deze leden constateren
                     dat het KLM bedrijfsmatig steeds meer voor de wind gaat nu de coronacrisis over haar
                     hoogtepunt heen is. KLM is gestart met het terugbetalen van eerdere leningen en daarmee
                     worden de financiële risico’s die dit voor de Nederlandse Staat heeft gehad beperkt,
                     zo maken deze leden op uit de brief van de Minister.
                  
De leden van de SP-fractie vragen de regering welk urgent doel het precies nastreeft
                     met het behoud van het aandeel van 9,3 procent? Deze leden hebben de afgelopen jaren
                     meermaals gemerkt dat de huidige positie van de Nederlandse Staat binnen Air France-KLM
                     allesbehalve doorslaggevend is geweest. Eerdere aandelenaankopen van de Nederlandse
                     Staat lijken dus niet geleid te hebben tot een stevige vinger in de Air France-KLM-pap.
                     Deze leden brengen in herinnering dat het verzet van de Nederlandse Staat tegen de
                     verstrekking van miljoenenbonussen aan topmensen van de holding geen enkel resultaat
                     heeft gehad. Overige aandeelhouders stemden klakkeloos in met de bonus, waardoor het
                     gegraai aan de top van het bedrijf ongestoord door kon blijven gaan en de Nederlandse
                     Staat een modderfiguur sloeg. Hoe is de regering voornemens om de invloed van de Nederlandse
                     Staat in de toekomst adequater en effectiever te laten zijn, zo vragen de leden van
                     de SP-fractie zich af.
                  
De leden van de SP-fractie zien niet in waarom dat soort praktijken onveranderd voortgezet
                     moeten worden met aandelenverwerving vanuit publiek gefinancierde middelen. Soortgelijke
                     zorgen kennen deze leden ten aanzien van de positie van werknemers van KLM. Duizenden
                     van hen werden in coronatijd ontslagen of moesten forse loonoffers brengen. Dat terwijl
                     Air France-KLM met overheidssteun overeind werd gehouden om de recordverliezen te
                     compenseren en er afspraken waren gemaakt over het ontzien van medewerkers in de lagere
                     en modale loonschalen.
                  
De leden van de SP-fractie vragen zich af welk publiek belang wordt gediend door Air
                     France-KLM, dat in gevaar komt als Nederland niet zou deelnemen aan deze aandelenuitgifte.
                     Het borgen van hoogwaardige werkgelegenheid is volgens deze leden bijvoorbeeld niet
                     gelukt tijdens de coronacrisis, ondanks de positie van grootaandeelhouder. Deze leden
                     zijn dan ook benieuwd hoe de regering denkt dat dit in de toekomst wel zou kunnen
                     lukken? Veel vaste medewerkers van KLM werden de afgelopen jaren ingeruild voor medewerkers
                     met flexibele contracten die via uitzendbureaus werden binnengehaald. Deze race naar
                     de bodem op arbeidsvoorwaarden vormt een gang van zaken die deze leden absoluut niet
                     kunnen steunen en die deze leden niet vinden passen bij een Staatsdeelneming. Deze
                     leden hebben die zorgwekkende ontwikkelingen ten aanzien van de werkomstandigheden
                     bij Air France-KLM dikwijls aangekaart bij de Minister. Daarbij was de reactie vanuit
                     het kabinet steevast dat het hierbij gaat om een interne aangelegenheid tussen werkgever
                     en werknemer. Dat verdient geen herhaling, zo menen deze leden. Kan de Minister toezeggen
                     dat zij haar rol als aandeelhouder in de toekomst actiever en effectiever zal gebruiken
                     om op te komen voor de tienduizenden werknemers van KLM?
                  
De leden van de SP-fractie lezen in de brief van de Minister dat de Nederlandse staat
                     bij deelname aan de aandelenemissie niet in de gelegenheid is om voorwaarden te stellen
                     ten aanzien van het gebruik door Air France-KLM van de opbrengst van de Nederlandse
                     deelname. Maar de leden van de SP-fractie zijn van mening dat investeringen met publiek
                     geld een publiek doel moeten dienen. Deze leden willen bijvoorbeeld een einde aan
                     de bonuscultuur bij het bedrijf, normalisering van salarissen aan de top en een betere
                     bescherming van de medewerkers die tot 1,5 keer modaal verdienen. Zij vragen de Minister
                     daarom om een toezegging en een plan om haar invloed binnen de onderneming actiever
                     en effectiever in te zetten, ten bate van de Nederlandse samenleving en leefomgeving.
                     De leden van de SP-fractie achten hogere ambities op het gebied van duurzaamheid en
                     vermindering van overlast door KLM noodzakelijk voor deelname aan de nieuwe aandelenemissie
                     en zijn van mening dat de Staat als aandeelhouder hiervoor een nieuwe strategie kan
                     vragen van de onderneming. De vloot van het bedrijf dient sneller te worden verduurzaamd,
                     ook om de overlast voor omwonenden van luchthavens te beperken. Ook op het gebied
                     van geluidsoverlast dienen aantoonbare verbeteringen te worden gerealiseerd.
                  
Voorts zijn de leden van de SP-fractie van mening dat Air France-KLM moet meewerken
                     aan het gefaseerd afbouwen van de hub-functie van Schiphol. Dat kan door een geringer
                     aantal korte vliegreizen aan te bieden. Reizen die ook per trein goed te maken zijn.
                     Het vliegaanbod dient volgens deze leden meer te worden afgestemd op de behoefte van
                     reizigers uit Nederland. De internationale netwerkfunctie van Schiphol, waarvan KLM
                     hoofdgebruiker is en waarover het kabinet graag hoog opgeeft, dient te worden aangepast
                     op actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de capaciteit op Schiphol. Deelt
                     de regering deze mening, zo vragen de leden van de SP-fractie. De focus op de zakelijke
                     reiziger en de transitreiziger passen volgens deze leden niet binnen het belang van
                     de omgeving en de milieu en klimaatopgaves waarmee we als land worden geconfronteerd.
                     Bovendien zijn veel zakelijke vluchten eenvoudig te vervangen door digitale conferenties
                     of klimaatvriendelijke alternatieven als de trein.
                  
De leden van de SP-fractie vragen dan ook of de regering een overzicht kan verstrekken
                     van alle bestemmingen die KLM bedient en daarbij per bestemming aan te geven wat het
                     recentste gemiddelde percentage transferpassagiers op die vluchten is. Zij vragen
                     de regering of het bereid is zich in te zetten voor bindende afspraken op de genoemde
                     terreinen. Is de regering bijvoorbeeld bereid om zich in te zetten om vluchten waarbij
                     het percentage transferpassagiers structureel boven de tachtig procent ligt te schrappen?
                     Tot slot vragen deze leden de regering om nader toe te lichten waarom de regering
                     het verantwoord acht dat Air France-KLM de middelen die door de aandelenverkoop worden
                     verkregen kan gebruiken om een lening van de Franse overheid terug te betalen.
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie voelen een zeker ongemak om op dit moment te besluiten
                  om de huidige positie binnen de holding te borgen door mee te doen aan de aandelenemissie.
                  Het is volgens deze leden lastig uit te leggen om nu 220 miljoen euro aan publiek
                  geld in een bedrijf te steken dat zich niet gedraagt volgens normen die van een bedrijf
                  (dat deels in staatshanden is) verwacht mogen worden. Zo zijn de werkomstandigheden
                  voor met name bagage-afhandelaars schrijnend en wordt de verantwoordelijkheid door
                  de luchtvaartmaatschappij afgeschoven op onderaannemers. Ook is de bonus die de topman
                  van de holding ontvangt op geen enkele manier gepast voor een bedrijf dat nog steeds
                  technisch failliet is. Hoewel de gemaakte afspraken voor het eerste reddingspakket
                  niet toezien op de bonus voor de holding, zou hiervan afzien een vanzelfsprekendheid
                  moeten zijn. Deze leden zijn daarom kritisch op de deelname aan de aandelenemissie.
                  Aan de andere kant tonen deze leden begrip voor het argument van het kabinet dat het
                  handhaven van het aandelenbelang zorgt voor een volwaardige stem aan tafel. Bij het
                  laten verwateren van de belang richting twee procent rijst de vraag of het aanhouden
                  van de overige aandelen überhaupt nog een doel dient.
               
De leden van de PvdA-fractie willen weten wat de appreciatie van het kabinet is rondom
                  de naleving van de voorwaarden die zijn afgesproken bij het reddingspakket in juni
                  2020. Acht de regering op basis van naleving van de gemaakte afspraken en de huidige
                  relatie met het bedrijf het zinvol om langer bij het bedrijf betrokken te zijn? De
                  voortdurende ruzies over de governance baren de leden ook zorgen, wanneer komt hieraan
                  een einde? Wat heeft de regering ondernomen om de Frans Nederlandse betrekkingen te
                  verbeteren? Ook horen deze leden graag zijn kijk op de naleving van de gemaakte afspraken
                  en de ontwikkeling van het nieuwe bedrijfsmodel dat zowel economisch rendabel moet
                  zijn als moet voldoen aan de milieueisen. Ligt KLM op schema ten aanzien van de gestelde
                  doelen ten aanzien van duurzaamheid? Wordt de belastingontwijking door piloten aangepakt?
                  Deze leden vragen het kabinet ook wat de recente koersdaling van het aandeel doet
                  met de prijs waartegen de staat aandelen mag bijkopen. Kan er een indicatie gegeven
                  worden wat de kosten zijn als het aandeel zich op deze prijs (1,78 euro) handhaaft
                  tot het moment van uitgifte? Deze leden zouden graag een totaalbeeld ontvangen van
                  andere financiers en belanghebbenden van Air-France-KLM middels een overzicht van
                  de financiering van zowel KLM als concern Air France-KLM bij de voorgenomen kapitaalversterking
                  inclusief de gevolgen voor zeggenschap (waarbij onderscheid wordt gemaakt in aandelen
                  versus lening).
               
De leden van de PvdA-fractie willen een heldere uitleg van de regering waarvoor het
                  kapitaal wordt aangewend? In het NOS Journaal van 24 mei was de toelichting warrig,
                  zou deze aanvullende participatie in KLM ten goede komen aan de aflossing van leningen
                  van de Franse staat? Is hierover contact geweest met de Franse Minister van financiën?
                  Hoe verhoudt dit zich tot de eerdere instelling van de voormalige Minister van Financiën
                  dat alle Nederlandse staatssteun niet ten goede mocht komen aan Air France of de holding?
               
Tot slot, in eerdere berichten werd gerept van budgettaire dekking. Was dit een omissie
                  aangezien tegenover deze participatie een even grote bezitting staat die weliswaar
                  schuld maar niet saldo relevant is? Hoe kon dit gebeuren?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie vragen de regering of zij kan toelichten wat het
                  concrete, meetbare effect is geweest van de aankoop van aandelen Air France-KLM in
                  2019 (dus bijvoorbeeld niet de staatsgaranties, die in het pakket van 2020 zaten).
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of toegelicht kan worden voor welke concrete
                  resultaten op het gebied van duurzaamheid het aandeelhouderschap van de Nederlandse
                  staat van Air France-KLM sinds maart 2019 gezorgd heeft.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of de regering middels een kosten-batenanalyse
                  volgens het brede welvaartsprincipe, de meerwaarde van deze investering toe kan lichten.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of het klopt dat de directe doelstelling
                  van de participatie in de aandelenemissie, namelijk het op peil houden van het belang
                  van de Nederlandse staat, impliceert dat de intentie om ditmaal te participeren mede
                  geïnformeerd is door in het verleden gemaakte keuzes om te participeren.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of de bredere beleidsdoelstelling om het
                  belang van de Nederlandse staat op peil te houden, inderdaad logischerwijs impliceert
                  dat Nederland in principe mee zal doen in een aandelenemissie elke keer dat Air France-KLM
                  deze organiseert.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of het klopt het dat de nieuw aangeschafte
                  en nu aan te schaffen aandelen pas over vele jaren stemrecht opleveren en dat met
                  deze emissie de machtspositie van de Nederlandse staat binnen Air France-KLM op korte
                  termijn niet sterker wordt, ongeacht de vraag of Nederland participeert of niet?
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen, in het licht van de toelichting van de
                  regering langs de lijnen van de Comptabiliteitswet 2016 (CW), artikel 3.1, of het
                  ook een doelstelling van deze participatie is dat Air France-KLM het beschikbaar gestelde
                  kapitaal doeltreffend en doelmatig besteed en haar duurzame verdienvermogen verbetert,
                  of dat het doel, zoals nu gesuggereerd wordt, enkel is het belang van de Nederlandse staat op peil te houden.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of en zo ja/nee, waarom, de regering van
                  mening is dat het feit dat 75 procent van het Nederlandse belastinggeld dat met de
                  emissie opgehaald zal worden, aangewend zal worden om een lening aan de Franse staat
                  terug te betalen, invloed heeft op de doelmatigheid van dit te besteden belastinggeld.
               
De leden van de GroenLinks-fractie merken op dat Air France-KLM zich strategisch meer
                  wil toeleggen op vrachtverkeer. Zij vragen zich af hoe meer subsidies richting een
                  dergelijk businessmodel zich verhouden tot de strijd tegen de klimaatcrisis, waaraan
                  meer consumptie en vrachtverkeer een sterk negatieve bijdrage leveren.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of en zo ja/nee waarom, de regering deze
                  transactie zou classificeren als een fossiele subsidie of investering.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen waarom een diepgaandere analyse van het
                  toekomstige businessmodel van Air France-KLM, waarin onder andere, zoals de staatsagent
                  heeft benadrukt, meer ruimte moet zijn voor flexibiliteit om in te spelen op veranderende
                  omstandigheden zoals strengere duurzaamheidseisen, en dus niet op eindeloos meer groei
                  moet sturen, geen onderdeel is van de overweging om te participeren in de aandelenemissie.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of het klopt dat KLM met behulp van de eerdere
                  garanties van de Nederlandse overheid een forse vlootvernieuwing wil doorzetten, en
                  dat deze vliegtuigen vooral groter zijn en fors meer NOx uitstoten? Ondermijnt KLM zo met behulp van subsidies en overheidsgarantie niet de
                  oplossing van een van de meest verlammende problemen van dit moment?
               
De leden van de GroenLinks-fractie lezen in de stukken van afgelopen week dat de regering
                  voornemens is om niet allen 220 miljoen euro uit te trekken voor deze aandelenemissie,
                  maar tevens 315 miljoen euro voor de stikstofproblemen van Schiphol en een half miljard
                  euro uit het groeifonds. Klopt het dat hiermee ruim een miljard euro aan extra geld
                  naar de luchtvaartsector gaat?
               
De leden van de GroenLinks-fractie merken op dat de huidige prijs van een aandeel
                  Air France-KLM op ongeveer 1,78 euro staat. Mocht deze prijs verder dalen, naar onder
                  de 1,17 euro per aandeel, betekent dit dan dat Nederland in plaats van een korting
                  een opslag zou betalen voor de inkoop?
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen wat de reactie is van de regering op onderzoek
                  waaruit blijkt dat staatssteunoperaties voor luchtvaartmaatschappijen bij vraagschokken
                  in het verleden op korte termijn wellicht gezorgd hebben voor meer concurrerende luchtvaartmaatschappijen,
                  maar dat de rentabiliteit van deze bedrijven enkel verhoogd werd na fusies en een
                  verandering van het luchtvaartnetwerk.2
De leden van de GroenLinks-fractie vragen de regering wat, wat haar betreft, de overeenkomsten
                  en verschillen zijn tussen het RSV-dossier uit de jaren ’70 en de huidige continuatie
                  van steun ten aanzien van Air France-KLM.
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdD-fractie
De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren willen de regering erop wijzen
                     dat artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet bewindspersonen verplicht aan te geven wat
                     het doel is van een voorstel en de doelmatigheid en doeltreffendheid voldoende te
                     beargumenteren. De inhoud van de brief, alsmede de apart bijgevoegde onderbouwing
                     van de beleidskeuze, schieten schromelijk tekort op een aantal belangrijke punten
                     zoals noodzaak, publiek belang, effectiviteit van het middel, efficiëntie, consistentie
                     en secundaire effecten. Het gaat hier om belangrijke lacunes in de onderbouwing van
                     de beleidskeuze waartoe bewindspersonen op grond van artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet
                     zijn verplicht.
                  
Basale vragen blijven onbeantwoord en dat is onacceptabel. De leden van de PvdD-fractie
                     hebben daarom meerdere vragen. Kan de regering beter onderbouwen waarom Air France-KLM
                     ineens de noodzaak voelt om zo veel extra kapitaal aan te trekken? Waaruit bestaat
                     het kapitaaltekort? Hoe is men tot dit bedrag gekomen? Waardoor is het kapitaaltekort
                     ontstaan? Waarom moet extern geld aangetrokken worden als de Minister in dezelfde
                     brief stelt dat Air France-KLM juist een «sterk herstel» ervaart? Kan de onderneming
                     dan niet de komende tijd zelf kapitaal opbouwen? Air France-KLM plaatste recent een
                     order voor 160 nieuwe vliegtuigen. Kan de regering aangeven of dit invloed heeft gehad
                     op de kapitaalpositie van het bedrijf? Zijn er gespreksverslagen van de gesprekken
                     over herkapitalisatie die gevoerd zijn met de Europese Commissie, Air France – KLM,
                     KLM en de Franse Staat? Kan de Kamer daar inzage in krijgen? Uit welke handelingen
                     of gedragingen blijkt dat de Nederlandse Staat ook maar een begin van invloed heeft
                     op de besluitvorming binnen Air France-KLM?
                  
De onderbouwing van de beleidskeuze heeft als vertrekpunt dat het bestaande aandeelhouderschap
                     in het publiek belang is, waardoor de onderbouwen conform artikel 3.1 CW biased is. Uitgaven in het verleden zijn geen rechtvaardiging voor uitgaven in de toekomst
                     (sunk cost fallacy). Beleggersvereniging VEB heeft gezegd dat er geen boekhoudkundige redenen ten grondslag
                     liggen aan het besluit om meer aandelen te kopen. Juist dat maakt het nóg belangrijker
                     om te onderbouwen waarom deze keuze niet rationeel, maar wél in het publiek belang
                     zou zijn. Kan de Minister beter onderbouwen welk publiek belang gediend wordt met
                     deze 220 miljoen euro? Wat is het publieke belang? Het hebben van invloed binnen een
                     holding is niet «het publiek belang». «Zeggenschap over KLM» is niet hetzelfde als
                     «publiek belang». Is de regering het hiermee eens? De doelen die bereikt zouden moeten
                     worden met het aandelenbelang (gelijkwaardige hub-ontwikkeling en verduurzaming) dienen
                     ook geen publiek belang (een verdere ontwikkeling van de hub leidt namelijk tot welvaartsverlies3) of vereisen geen invloed van de Nederlandse staat (Air France-KLM zal ook zonder
                     de aansporing van Nederland als aandeelhouder ingrijpend moeten verduurzamen).
                  
Kan de regering beter onderbouwen waarom dit middel (van aandelen kopen) een doelmatig
                     en doeltreffend instrument zou zijn om het publiek belang te dienen? Indien hier een
                     logische onderbouwing uitkomt houdt deze onderbouwing dan ook stand in de context
                     van het voornemen om 880 miljoen euro uit het Klimaatfonds te bezuinigen, en 660 miljoen
                     euro op het stikstoffonds? En in de context van de rechtszaak die nu dreigt tegen
                     KLM wegens misleidende reclames over duurzaam vliegen? De leden zijn er allang van
                     overtuigd dat dit een stranded asset is. Welke redenen ziet de regering te denken dat dit niet zo is?
                  
Is de regering bereid te reflecteren op haar invulling van artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet?
                  En is zij bereid om hierin de lessen mee te nemen die getrokken kunnen worden uit
                  de externe wetenschappelijke invulling van artikel 3.1. door prof. dr. De Coninck
                  en prof. dr. Kramer (de «wetenschapstoets klimaatverantwoording», Kamerstuk 2021D19280)? Welke lessen trekt de regering hieruit? Hoe kan de regering de eigen onderbouwing
                  conform artikel 3.1 CW aanpassen naar aanleiding van deze lessen? De leden lezen dat
                  in de wetenschapstoets klimaatverantwoording: «Een overkoepelende theory of change
                  voor de transitie als geheel (ook wel: beleidstheorie) ontbreekt. Daardoor is de verantwoording
                  niet meer dan de optelsom der delen zonder verdere synergie of samenhang.» Dat er
                  zelfs helemaal niet wordt gesproken over de luchtvaart en het klimaat in de invulling
                  van artikel 3.1 CW van de regering voor de keuze om voor 220 miljoen euro extra aandelen
                  in te kopen, bevordert de samenhang helemaal niet. Juist de Minister van Financiën
                  zou een sleutelrol kunnen spelen in de samenhang van het klimaatbeleid. Waarom kiest
                  de regering er dan juist voor om het klimaat weg te laten in een dossier waar dat
                  zo belangrijk is? De leden vinden dit erg kwalijk.
               
Uit de voorjaarsnota blijkt dat het kabinet de staatsschuld laat oplopen. Aangezien
                     de rente aan het stijgen is, is dit risicovol. Is de regering het ermee eens dat kosten
                     die vermeden kunnen worden, vermeden moeten worden, zeker in deze context? Kan de
                     regering aangeven wat de dekking is voor deze 220 miljoen euro? Aangezien in de brief
                     van 24 mei staat dat hierdoor de overheidsschuld toeneemt en in de brief van 17 mei
                     staat dat «om de staatsschuld niet te verzwaren zal het kabinet een eventuele beslissing
                     tot deelname voorzien van (een voorstel tot) budgettaire dekking». De leden moet concluderen
                     dat het de regering niet gelukt is om daaraan te voldoen. Hoe kan dit? In de invulling
                     van artikel 3.1 CW staat dat, omdat de uitgave wordt gezien als «financiële transactie»
                     het EMU-saldo niet belast wordt, maar de overheidsschuld wel toeneemt. De leden maken
                     uit dit alles op dat er geen specifiek dekkingsvoorstel is, en dat dit, net als andere
                     voorstellen die worden gedaan in het kader van de voorjaarsnota, de staatsschuld inloopt.
                     Hoe is dat nu in het publiek belang? Is de regering het ermee eens dat de regering
                     hier eigenlijk een voorstel doet om kosten te maken die zij kan vermijden?
                  
De leden van de PvdD-fractie concluderen ook dat sinds de vorige aankoop, à raison
                     van 744 miljoen euro, de Nederlandse staat effectief niet meer invloed heeft gekregen.
                     Nederland probeerde, na aansporing via de motie van Raan van PvdD-fractie4, te voorkomen dat er bonussen werden uitgekeerd. Dat is mislukt. De topman van Air
                     France-KLM ontvangt een bonus van dik drie miljoen euro.5 Nederland vroeg Air France-KLM rekening te houden in de timing van deze uitgifte
                     met het parlementaire proces. Ook dat is niet gebeurd. Welke reden heeft de regering
                     om te geloven dat een nieuwe aankoop van aandelen wel effectieve invloed oplevert?
                     Kan de regering ook aangeven wanneer zij voor het eerst werd geïnformeerd over het
                     voornemen van Air France-KLM om nieuwe aandelen uit te geven? Wanneer heeft zij voor
                     het eerst de Kamer daarover geïnformeerd? Kan de regering laten weten welke reactie
                     zij kreeg op de mededeling op de aandeelhoudersvergadering dat Nederland voornemens
                     is aandelen aan te kopen? Kan de regering aangeven wat het haar zegt dat het aandeel
                     Air France-KLM de afgelopen dagen gekelderd is naar [op moment van schrijven] 1,78 euro?
                  
Kan de regering beter onderbouwen wat de consistentie in het beleid is ten opzichte
                     van eerdere momenten dat wel/niet besloten werd aandelen te kopen? Waarom werd bij
                     de vorige aandelenuitgifte (toen het Nederlandse belang verwaterde van 14 procent
                     naar 9,3 procent) niet besloten om mee te doen terwijl het behouden van het bestaande
                     belang nu wel het uitgangspunt is? Was het dat toen niet? Waarom? Waarom werd er in
                     2019 niet besloten om maar 9,3 procent aandelen te kopen als dat nu wel voldoende
                     wordt geacht? Was destijds niet ook het voornemen om het aandeel gelijk te trekken
                     met dat van de Fransen? Kan de regering nu aangeven welk belang de Fransen hebben?
                     Is het gelijktrekken nu nog een argument voor de regering en zo nee waarom niet?
                  
Dan gaan de leden van de PvdD-fractie over op het punt van klimaat. Is de regering
                     ervan op de hoogte dat het CO2-budget waarmee de luchtvaartnota rekent, absoluut niet in lijn is met de verplichtingen
                     die Nederland heeft als partij in het Verdrag van Parijs?
                  
Indien het ministerie vasthoudt aan de luchtvaart in zijn huidige omvang (of zelfs
                     fantaseert over groei) dan moet onderbouwd worden hoe tegelijk de CO2 uitstoot drastisch kan worden verminderd. Daar is in ieder geval de komende tien
                     tot vijftien jaar geen realistische en grootschalig beschikbare oplossing voor. De
                     leden van de PvdD-fractie vraagt de regering hoe deze investering in een holding die
                     inzet op groei van de luchtvaart zich verhoudt tot de eigen klimaatdoelstellingen?
                  
Kan de Minister van Financiën zich herinneren dat zij in haar H.J. Schoo-lezing zeer
                     klare taal sprak over het klimaat?
                  
(«De alarmbellen kunnen niet luid genoeg klinken»; «Het is nu of nooit. Do or die.
                     Als u mij dan een alarmist noemt, zal ik dat als een erespeld op mijn jasje dragen.»;
                     «U zult begrijpen dat ik geen geloofwaardig onderdeel kan zijn van een kabinet dat
                     geen dramatische en ultieme versnelling inzet in de Nederlandse klimaatpolitiek.»)
                  
Hoe zijn deze uitspraken te rijmen met het besluit om 220 miljoen euro te steken in
                     een fossiele grootverbruiker? En hoe is dit beleid te rijmen met de inzet van haar
                     partijgenoot en collega-minister Jetten die strak wil sturen op het klimaatbeleid?6 Is de Minister voor Klimaat en Energie geconsulteerd? Wat waren zijn op- en aanmerkingen?
                     Indien de Minister voor Klimaat en Energie niet geconsulteerd is, kan de Minister
                     van Financiën dit dan alsnog doen voor het Wetgevingsoverleg?
                  
Dan vragen de leden van de PvdD-fractie de regering om breder in te gaan op de effecten
                  voor de leefomgeving, omwonenden en het milieu. Kan de regering duiden wat haar doel
                  (een hub-ontwikkeling) zou betekenen voor omwonenden? Kan de regering ingaan op het
                  risico dat deze aandelenaankoop met zich meebrengt aangezien Schiphol (de thuishaven
                  voor KLM) geen geldige natuurvergunning heeft? Wat zou het effect zijn, bijvoorbeeld
                  op de beurswaarde, wanneer zo’n vergunning niet wordt afgegeven?
               
Dan hebben de leden nog enige vragen over Air France-KLM als partner. Air France-KLM
                  weigerde om, ten tijde van miljardenverliezen, de bonussen niet uit te keren. Wat
                  heeft dit gedaan met het vertrouwen van de Minister in de leiding van Air France-KLM?
               
De leden van de PvdD-fractie vragen de regering wat het oordeel van Nederland was
                     over het voorstel van Air France-KLM om te besluiten tot deze nieuwe aandelenuitgifte
                     waarmee het aandeel van de Nederlandse Staat verder zou verwateren?
                  
Heeft Nederland zijn invloed aangewend om deze aandelenuitgifte tegen te houden? Waren
                     er andere aandeelhouders die zich verzet hebben?
                  
Kan de regering ingaan op het feit dat het opgehaalde kapitaal voor 75 procent zal
                     worden ingezet om Franse schulden af te lossen? Heeft Nederland zijn invloed als aandeelhouder
                     aangewend om dat te voorkomen? Zo ja, waarom is dit mislukt? Zo nee, waarom niet?
                  
Deelt de regering de mening dat met deze transactie eigenlijk 220 miljoen euro van
                     de Nederlandse belastingbetaler naar de Franse staat gaat? En deelt zij de mening
                     dat dit alleen maar gebeurt omdat de Franse staat stevigere rentepercentages vroeg
                     op zijn leningen? Had Nederland dan niet ook hogere rentepercentages moeten vragen?
                  
Kan de regering aangeven hoeveel miljoen KLM en Air France-KLM de afgelopen vier jaar
                  hebben gehad? In alle verschillende vormen (NOW-steun, aandelenaankoop, directe staatssteun,
                  subsidies, etc.). Hoeveel invloed heeft Nederland, als ze niet deelneemt aan de komende
                  aandelenuitgifte, daar uiteindelijk voor teruggekregen?
               
Tot slot vragen de leden te stoppen om telkens te schrijven dat «het kabinet het van
                     belang vind dat een ordentelijk proces met het parlement wordt doorlopen». Het is
                     namelijk de plicht van het kabinet om dit ordentelijk te doen. Of het kabinet dat
                     nou belangrijk vindt of niet, het kabinet kan, vanwege het budgetrecht van de Kamer,
                     niet zelf besluiten om 220 miljoen euro te lenen en beschikbaar te stellen aan een
                     luchtvaartmaatschappij.
                  
En over die positie van de Kamer; in de brief valt te lezen dat «op zeer korte termijn
                     een besluit van beide Kamers nodig» is en «indien het parlement een dergelijk besluit
                     op korte termijn niet kan nemen dan zal het kabinet bij Air France-KLM aangeven niet
                     deel te nemen aan de aandelenemissie».
                  
Maar in het wetsvoorstel staat geen tijdsbeperking voor de inwerkingtreding van de
                     wet. Voor welke datum moet er een besluit zijn genomen en waarom? Het kabinet schrijft
                     dat vanaf 29 juni Air France-KLM geen nieuwe aandelenuitgifte meer kan aankondigen.
                     Klopt het dat de wet dus nooit in werking kan treden ná 29 juni? Waarom is dat dan
                     niet opgenomen in de wetstekst? Waarom is daar de datum van 16 juni als datum voor
                     inwerkingtreding genoemd?
                  
Afsluitend vragen de leden de regering wanneer dit stopt. Zijn er momenten waarop
                  het zogenaamde belang van de hub in Nederland niet meer opweegt tegen de extra miljoenen
                  die er telkens weer ingepompt moeten worden om die hub in stand te houden? Waarom
                  wil de regering miljoenen blijven bijdragen aan een systeem dat structureel de grenzen
                  van klimaat, leefomgeving en veiligheid overschrijdt?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie-fractie
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen in de eerste plaats om toe te lichten
                     en inzichtelijk te maken wat de oorspronkelijke aankoop van aandelen Air France-KLM
                     Nederland heeft opgeleverd in de vorm van invloed in het bedrijf en concrete resultaten,
                     waaronder op het gebied van duurzaamheid.
                  
Deze leden constateren dat een jaar geleden, toen ook sprake was van een aandelenemissie,
                     het kabinet besloten heeft om niet aan deze emissie deel te nemen, waardoor het aandeelhouderschapspercentage
                     van de Nederlandse staat verwaterd is van 14 procent naar 9,3 procent. Heeft deze
                     afname van het aandeelhouderschapspercentage geleid tot een kleinere invloed van de
                     Nederlandse staat in het bedrijf? In het licht van deze keuze om vorig jaar niet deel
                     te nemen aan de aandelenemissie, vragen de leden van de ChristenUnie-fractie zich
                     af waarom de regering nu wel de wens heeft om het aandeelhouderschapspercentage te
                     handhaven met een beroep op het borgen van het publieke belang door het op peil houden
                     van het aandelenbelang in Air France-KLM. Kan de regering inzichtelijk maken waarom
                     een afname van 14 procent naar 9,3 procent dit publieke belang niet schaadt, maar
                     een verdere afname wel? Ook vragen deze leden de regering tot welk percentage het
                     Nederlandse belang kan afnemen zonder dat de Nederlandse invloed in de ogen van de
                     regering te klein wordt, of is de regering van mening dat 9,3 procent de kritieke
                     waarde is, en zo ja, waarom? In het verlengde hiervan vragen de leden van de ChristenUnie-fractie
                     of de regering heeft overwogen om het aandeelhouderschapspercentage te verhogen, en
                     zo meer invloed te verwerven binnen Air France-KLM, en zo nee, waarom niet. Hiernaast
                     vragen deze leden de regering om toe te lichten waar de prijs van 1,17 euro per aandeel
                     op gebaseerd is, en of de regering in de toekomst nieuwe aandelenemissies verwacht.
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de SGP-fractie
De leden van de SGP-fractie constateren dat er in het wetsvoorstel geen dekking voor
                     de uitgaven wordt genoemd. Klopt het dat de kosten geheel ten laste komen van de staatsschuld,
                     waarmee de kosten feitelijk door worden geschoven naar de toekomst? Deze leden begrijpen
                     dat deze financiële transactie niet relevant is voor het EMU-saldo, en dat er daarom
                     strikt genomen geen dekking hoeft gevonden te worden voor deze uitgave. Toch zijn
                     de leden van de SGP-fractie van mening dat deze uitgave wel gedekt moet worden, en
                     dat het verder ophogen van de staatsschuld onwenselijk is, mede in het licht van de
                     grote uitdagingen die er liggen bijvoorbeeld op het gebied van de koopkracht, de al
                     oplopende staatsschuld, en andere tegenvallers zoals de stijgende rente. Waarom is
                     niet gekozen voor een dekking van de uitgaven? Is de regering bereidt om alsnog een
                     deugdelijke dekking in het wetsvoorstel te voegen? Daarbij wijzen de leden van de
                     SGP-fractie op de volgende passage uit de Kamerbrief van 17 mei: «Om de staatsschuld
                     niet te verzwaren zal het kabinet een eventuele beslissing tot deelname voorzien van
                     (een voorstel tot) budgettaire dekking.». Waarom is niet vervolg gegeven aan dit voornemen?
                  
De leden van de SGP-fractie lezen dat op basis van de huidige verwachting de kosten
                     voor deelname circa 220 miljoen euro bedragen. In hoeverre kan dit bedrag nog fluctueren,
                     en wat is verwachte spreiding van de uiteindelijke kosten?
                  
De leden van de SGP-fractie wijzen erop dat in het wetsvoorstel waarin de aandelenaankoop
                     in 2019 geregeld is, werd gemeld dat mogelijk een deel van de kosten terugverdiend
                     zou kunnen worden door extra dividenduitkeringen. Kan de regering een reflectie geven
                     op de terugverdienmogelijkheden van de voorgenomen deelname aan de aandelenemissie?
                  
De leden van de SGP-fractie vragen naar een reflectie van de (extra) invloed die Nederland
                     als aandeelhouder verkregen heeft, naar aanleiding van de aandelenaankoop in 2019,
                     en op wat de verwachting is van de (extra) invloed die verkregen wordt door de voorgenomen
                     aandelenaankoop?
                  
De leden van de SGP-fractie wijzen erop dat de aandelenaankoop in 2019 leidde tot
                     een koersdaling, wat ook resulteerde in een stevige afname van de waarde van de aandelen
                     van de Nederlandse staat. Wat is in dit opzicht de verwachting van de regering voor
                     de mogelijke aandelenaankoop? Verwacht de regering opnieuw een grote afname van de
                     aandelenwaarde? Of is dit risico voldoende afgedekt door de betrekkelijke lage prijs
                     die per aandeel betaald wordt?
                  
De leden van de SGP-fractie vragen of de regering inzicht kan geven in hoeverre de
                     opbrengst van de aandelenemissie ten goede komt aan Air France respectievelijk KLM?
                  
Als de Nederlandse staat niet meedoet aan de aandelenemissie, verwatert het belang
                     naar verwachting naar circa twee procent, zo lezen de leden van SGP-fractie. Is dit
                     het geval als alle huidige aandelenhouder pro-rata meedoen aan aandelenemissie? Heeft
                     de regering reeds signalen ontvangen dat aandeelhouders niet mee zullen doen met de
                     aandelenemissie?
                  
De leden van de SGP-fractie vragen of reeds (informele) afspraken zijn gemaakt om
                     deel te nemen aan de aandelenemissie, of dat er reeds op andere manieren toegezegd
                     is deel te nemen aan de aandelenemissie?
                  
Ondertekenaars
- 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën - 
              
                  Mede ondertekenaar
A.H.M. Weeber, griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.