Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Westerveld over een tweede studie op het gebied van zorg of onderwijs
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een tweede studie op het gebied van zorg of onderwijs (ingezonden 7 april 2022).
Antwoord van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 29 april
2022).
Vraag 1
Kunt u aangeven hoeveel studenten een tweede studie volgen? Hoeveel van hen starten
deze studie tijdens de eerste opleiding en hoeveel studenten halen uiteindelijk meerdere
bachelor- of masterdiploma’s? Kunt u een overzicht geven van de aantallen vanaf de
invoering van het instellingscollegegeld voor tweede studies?
Antwoord 1
In onderstaande tabellen staan met de gegevens van DUO het aantal studenten die een
tweede studie volgen en het aantal studenten dat een tweede diploma heeft behaald.
Rendementen zijn niet direct uit de tabellen af te leiden, omdat het aantal inschrijvingen
gebaseerd is op inschrijvingen van eerstejaars- en hogerejaars.
Aantal ingeschreven studenten tweede bacheloropleiding1
Studiejaar
2e studie is gestart voor behalen 1e graad
2e studie is gestart na behalen 1e graad
Gelijke studie, andere track
2011
2.789
23.006
1.122
2012
2.644
18.916
791
2013
2.249
16.966
671
2014
2.234
16.722
579
2015
2.587
16.901
447
2016
2.890
17.044
494
2017
3.172
18.365
524
2018
3.260
18.723
578
2019
3.235
19.397
534
2020
3.352
21.373
527
2021
3.534
19.531
402
X Noot
1
Dit betreft zowel eerstejaars als hogerejaars inschrijvingen.
Aantal ingeschreven studenten tweede masteropleiding2
Studiejaar
2e studie is gestart voor behalen 1e graad
2e studie is gestart na behalen 1e graad
Gelijke studie, andere track
2011
961
4.204
1.273
2012
845
3.295
917
2013
616
3.034
791
2014
762
2.894
701
2015
993
2.719
576
2016
1.109
2.581
505
2017
1.290
2.441
411
2018
1.427
2.409
378
2019
1.559
2.262
352
2020
1.561
2.333
306
2021
1.881
2.271
333
X Noot
2
Dit betreft zowel eerstejaars als hogerejaars inschrijvingen.
Aantal behaalde tweede graden
Studiejaar
bachelor
master
2011
5.816
3.050
2012
4.806
2.175
2013
3.705
1.828
2014
3.175
1.900
2015
3.393
1.922
2016
3.349
1.915
2017
3.645
1.965
2018
3.481
1.891
2019
3.564
1.907
2020
3.904
2.015
Vraag 2
Hoeveel studenten volgen momenteel een tweede studie op het gebied van zorg of onderwijs?
Voor hoeveel van deze studenten is dit een tweede studie zorg of onderwijs, waardoor
ze het instellingstarief betalen?
Antwoord 2
Uit de gegevens van DUO blijkt dat 9.339 studenten in het studiejaar 2021–2022 een
tweede bacheloropleiding volgen op het gebied van Gezondheidszorg of Onderwijs. Ook
staan in dit studiejaar 1.580 studenten ingeschreven voor een tweede masteropleiding
op het gebied van Gezondheidszorg of Onderwijs. Van deze groep hebben 2.171 bachelor-studenten
en 490 masterstudenten het instellingscollegegeld betaald. De overige studenten zijn
in aanmerking gekomen voor het wettelijk collegegeld, gezien dit hun eerste studie
was in de Gezondheidszorg of Onderwijs.
Vraag 3
Bent u, gezien de enorme personeelstekorten in zorg en onderwijs, nog steeds van mening
dat het gerechtvaardigd is dat studenten die een tweede opleiding in zorg en onderwijs
volgen het hogere instellingscollegegeld betalen?
Antwoord 3
Gezien de maatschappelijke arbeidskrapte in het Onderwijs en de Gezondheidszorg, geldt
dat studenten die een dergelijke opleiding als tweede studie volgen, het wettelijk
in plaats van instellingscollegegeld zijn verschuldigd (tenzij de eerste studie al
in het Onderwijs of de Gezondheidszorg heeft plaatsgevonden). Hiermee willen wij dat
er «meer handen aan het bed» en «meer voeten voor de klas» komen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het hogere instellingscollegegeld mensen afremt om in een van
deze sectoren te werken?
Antwoord 4
Ik beschik niet over wetenschappelijk bewijs waaruit blijkt dat het hogere instellingscollegegeld
mensen afremt om in een van deze sectoren te werken, maar acht het wel waarschijnlijk
dat studenten bij de keuze voor een tweede studie meer rekening houden met de kosten
dan bij een eerste studie. Het huidige beleid stelt dat iedere EER-student de mogelijkheid
heeft om één bachelor- en één masteropleiding te volgen tegen het wettelijk collegegeld,
maar er zijn uitzonderingen gemaakt om een tweede studie te stimuleren. Zo mogen EER-studenten
bijvoorbeeld een tweede opleiding in de sectoren Gezondheidszorg of Onderwijs volgen
tegen het wettelijk collegegeld, indien zij daarin niet eerder een graad hebben behaald
(UWHW 2008). Sinds 1 september 2014 is het ook in de wet (UWHW 2008) verankerd dat
studenten een tweede opleiding tegen wettelijk collegegeld mogen afronden, als zij
die gestart zijn tijdens een eerste opleiding en ononderbroken hebben gevolgd. Dankzij
het Levenlanglerenkrediet (ingevoerd op 1 september 2017), kunnen mensen die geen
recht hebben op reguliere studiefinanciering (tot een maximumleeftijd vastgesteld
in de Wet studiefinanciering 2000), tot vijf keer het wettelijk collegegeld jaarlijks
lenen. De huidige maatregelen vormen reeds een stimulans om een tweede studie in de
gezondheidszorg en onderwijs te beginnen.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat een student, om een bevoegdheid te halen
voor een specifiek vak waarin een oplopende onvervulde vraag is naar docenten (zoals
een talenvak), voor een vooropleiding het instellingscollegegeld betaalt? Deelt u
de mening dat het in dit geval juist in de geest van de wet is om een uitzondering
te maken omdat het hier gaat om een noodzakelijke opleiding om docent te worden?
Antwoord 5
Ik vind het, gezien het lerarentekort, van groot belang dat er voor zoveel mogelijk
mensen een toegankelijke opleidingsroute naar het leraarschap is. Het is inderdaad
niet mogelijk om via de universiteit een lerarenopleiding te doen zonder eerst een
bacheloropleiding in een vak te hebben afgerond. Deze bacheloropleidingen zijn brede
opleidingen die niet alleen opleiden tot het leraarschap. Het is bij de inschrijving
voor de bachelor onzeker of iemand na afronding van de bachelor een lerarenopleiding
gaat doen. Dit maakt een specifieke compensatie voor het instellingscollegegeld voor
de bacheloropleiding complex. Daarnaast is er voor deze mensen een andere route. Zij
kunnen dezelfde bevoegdheid ook halen via een hogeschool waar de vakinhoud onderdeel
is van de lerarenopleiding. Voor een eerste lerarenopleiding – na het reeds behaald
hebben van een graad – zijn diverse financiële tegemoetkomingen.
Vraag 6
Bent u bereid om in het licht van de oplopende tekorten in onderwijs en zorgpersoneel
opnieuw naar de regelgeving te kijken en deze aan te passen of uitzonderingen toe
te staan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 3.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.