Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Kat en Van Ginneken over het artikel 'Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar data: 'Ze geloven in eerste instantie het systeem''
Vragen van de leden Kat en Van Ginneken (beiden D66) aan de Ministers voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen en voor Rechtsbescherming over het artikel «Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar data: «Ze geloven in eerste instantie het systeem»» (ingezonden 4 april 2022).
Mededeling van Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) (ontvangen
22 april 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar data: «Ze geloven
in eerste instantie het systeem»»?1
Vraag 2
Klopt het dat zogenaamde handelsinformatiebureau’s op basis van algemene gegevens
zoals leeftijd en postcode een kredietbeoordeling geven?
Vraag 3
In hoeverre wordt ook gebruik gemaakt van informatie afkomstig van social media, en
hoe verhoudt dit zich tot de privacy van de onderzochte persoon?
Vraag 4
Wie kan een dergelijke kredietbeoordeling aanvragen en voor welke doeleinden?
Vraag 5
Klopt het dat er hierbij een risico bestaat dat een negatieve kredietbeoordeling of
zelfs een indicatie van fraude kan worden afgegeven die geen betrekking heeft op de
persoon die onderzocht wordt, maar op een persoon die eerder op dat adres woonde?
Vraag 6
Is er inzicht in hoe vaak een foutieve kredietbeoordeling wordt afgegeven en hoe vaak
mensen hiertegen in beroep zijn gegaan?
Vraag 7
Klopt het dat deze bedrijven in principe verplicht zijn het te melden aan mensen als
zij een kredietwaardigheidsonderzoek naar hen uitvoeren?
Vraag 8
Zijn zij ook verplicht om, wanneer zij een negatieve kredietbeoordeling geven, dit
eerst aan deze persoon voor te leggen en de mogelijkheid geven hier op te reageren
alvorens zij dit delen met de aanvrager van de kredietbeoordelaar?
Vraag 9
Is het mogelijk dat een kredietbeoordelaar een negatieve beoordeling of een beoordeling
fraudeur afgeeft zonder dat de onderzochte persoon hier weet van heeft?
Vraag 10
Ziet u welke risico’s er bestaan voor personen wanneer een bedrijf zonder hun medeweten
een negatieve kredietbeoordeling geeft, mogelijk op basis van gegevens die op hen
geen betrekking hebben?
Vraag 11
Zijn er richtlijnen waarin is vastgelegd op welke wijze kredietbeoordelaars aan de
onderzochte persoon de mogelijkheid moeten bieden om eventuele foutieve informatie
te rectificeren?
Vraag 12
Hoe lang mag een handelsinformatiebureau een negatieve kredietbeoordeling registreren
en hergebruiken voor nieuwe onderzoeken?
Vraag 13
Bent u ook bekend met het artikel «Ook al ben je uit de schulden, voor BKR ben je
nog altijd een probleemgeval»?2
Vraag 14
Wat is de gedachte achter de termijn van vijf jaar waarin een kredietbeoordeling bij
het Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd blijft staan, en zou dit teruggebracht
kunnen worden naar bijvoorbeeld drie jaar?
Vraag 15
Welke mogelijkheden hebben personen om zelf bezwaar te maken tegen een BKR-registratie
wanneer zij van mening zijn dat de omstandigheden waaronder de kredietbeoordeling
tot stand zijn gekomen niet meer van toepassing zijn? Kunnen zij bijvoorbeeld een
tussentijdse beoordeling aanvragen?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording van de Kamervragen van de leden Kat en
Van Ginneken (beiden D66) over het artikel «Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar
data: «Ze geloven in eerste instantie het systeem»» niet binnen de gestelde termijn
van drie weken mogelijk is, omdat interdepartementale afstemming over de beantwoording
meer tijd vergt dan de beschikbare termijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.