Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Brekelmans en Rajkowski inzake berichten omtrent cyberaanvallen op Oekraïne en Nederlandse servers
Vragen van de leden Rajkowski en Brekelmans (beiden VVD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Buitenlandse Zaken over berichten omtrent cyberaanvallen op Oekraïne en Nederlandse servers (ingezonden 24 februari 2022).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 21 april
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2109.
Vraag 1
Bent u bekend met bovenstaande berichtgeving?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat Nederlandse servers worden misbruikt door Rusland om
cyberaanvallen uit te voeren in Oekraïne? Hoe beoordeelt u dit?
Antwoord 2
Het is bekend dat Nederlandse servers en infrastructuur misbruikt worden door criminelen
voor het plegen van strafbare feiten, zoals DDoS- en ransomware-aanvallen. Dit is
onwenselijk. Nederland heeft in vergelijking met andere EU-landen een relatief grote
hosting sector. Dit heeft te maken met de uitstekende digitale infrastructuur waarover
Nederland beschikt: het internet is betrouwbaar en snel. Zowel nationaal als internationaal
maken personen, bedrijven en organisaties gebruik van de Nederlandse infrastructuur.
Naast legitieme klanten, kunnen criminelen en andere kwaadwillenden misbruik maken
van de Nederlandse hostingsector. De hostingprovider is zich hier niet altijd van
bewust. Daarnaast bestaan er zogenaamde «bulletproof» hosters, die hun klanten willens
en wetens faciliteren bij hun strafbare gedrag. Verder ziet Nederland het zorgvuldigheidsbeginsel
als een verplichting binnen het internationaal recht. Zie hiervoor verder de kamerbrief
Tegenmaatregelen ransomware-aanvallen van de Minister van Buitenlandse Zaken.2
Vraag 3
Hoeveel Nederlandse servers zijn de afgelopen weken misbruikt vanuit Rusland om cyberaanvallen
uit te voeren? Heeft u een beeld om welke servers het gaat? Zo ja, zijn er stappen
genomen om deze servers uit de lucht te halen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Dergelijke digitale aanvallen worden uitgevoerd vanuit command-and-control servers.
Deze staan wereldwijd in datacenters, waaronder ook in Nederland. Voor datacenters
is het vrijwel onmogelijk om te controleren welke servers voor dergelijke malafide
doeleinden worden ingezet. Voor elke aanval zou specifiek technisch onderzoek nodig
zijn om te achterhalen via welke servers een aanval is uitgevoerd. Dergelijk technisch
onderzoek is niet bij elke aanval mogelijk, vanwege de capaciteit die dit kost en
gezien het aantal (pogingen tot) aanvallen.
Vraag 4
Klopt het dat Rusland ongezien Nederlandse servers kon huren voor zijn activiteiten
en zo ongestoord cyberaanvallen kon uitvoeren op Oekraïne? Zo ja, in hoeverre worden
huurders gescreend bij hostingbedrijven door hostingbedrijven zelf? Zijn hostingbedrijven
verplicht om huurders te screenen? Zo ja, gebeurt dit ook en hoe vindt de controle
plaats dat dit ook gebeurt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Wie precies de servers heeft gehuurd voor de genoemde activiteiten is niet bekend.
Het screenen van klanten door hostingproviders is geen wettelijke verplichting. Het
gaat hier om private bedrijven, waarop in Nederland contractvrijheid van toepassing
is. Zij mogen in beginsel zelf bepalen wie hun klanten zijn. Door de hostingsector
is samen met het Ministerie van EZK een gedragscode opgesteld, om misbruik van hun
servers tegen te gaan. Op EU-niveau heeft Nederland in het kader van de gesprekken
over de Digital Services Act (DSA) gepleit voor het hierin opnemen van regels voor
hostingproviders om crimineel misbruik te bemoeilijken, waaronder het vergaren van
informatie over klanten. Hiervoor was onvoldoende steun.
Vraag 5
Welke rol speelt de politie in het screenen van huurders van hostingbedrijven? Wanneer
screent de politie huurders van hostingbedrijven? Zijn hostingbedrijven verplicht
om servers offline te halen als de politie hier melding van maakt? Zo ja, is dit ook
afgelopen weken gebeurd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zoals bij vraag 4 is aangegeven, zijn hosters niet wettelijk verplicht om hun klanten
te screenen. De politie heeft geen wettelijke bevoegdheden om klanten van hostingproviders
te screenen. Daarnaast is het screenen van klanten een toezichtstaak die niet bij
de politie thuis hoort. Bij vermoedens van illegale activiteiten op een server kan
bij een hostingprovider een verzoek worden gedaan voor een vrijwillige notice-and-takedown.
Indien de hoster daar geen gehoor aan geeft, kan de officier van justitie ter beëindiging
van een strafbaar feit of ter voorkoming van nieuwe strafbare feiten een dienstverlener
bevelen gegevens ontoegankelijk te maken (artikel 125p Wetboek van Strafvordering
(Sv)) sturen naar een hostingprovider. Wanneer cybercriminelen gebruik maken van servers
gehuurd bij buitenlandse resellers kan het doen van vorderingen worden bemoeilijkt, en daarmee het opsporingsonderzoek
en het beëindigen van strafbare feiten.
Indien de politie weet heeft van strafbare feiten die via Nederlandse servers gepleegd
worden, kan een opsporingsonderzoek worden gestart. Dit zal zich in beginsel richten
op de plegers van strafbare feiten, zoals de daders van een ransomware-aanval. Het
opsporingsonderzoek kan zich ook richten op de hostingprovider of de reseller, mits
zij worden verdacht van een strafbaar feit.
Vraag 6
Bent u het met de VVD-fractie eens dat het ongebreideld door kunnen verhuren van hostingruimte
door resellers het wel erg makkelijk kan maken voor kwaadwillenden om een online rookgordijn
te creëren? Zo ja, wat wilt u hieraan doen en welke mogelijkheden hebben hostingbedrijven
en politie om gegevens over resellers op te vragen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Het is onwenselijk dat kwaadwillenden Nederlandse servers misbruiken voor bijvoorbeeld
het plegen van cyberaanvallen. De hostingsector heeft de gedragscode «abuse-bestrijding»
ontwikkeld, die als doel heeft het schoon en veilig houden van het Nederlandse internet.
Hierin is onder meer opgenomen dat hosters hun klanten kennen. Het blijft echter mogelijk
dat klanten van hostingproviders deze serverruimte weer doorverhuren. Verder deelt
het Clean Networks Initiatief3 onder deelnemers geautomatiseerd actuele informatie over kwetsbaarheden en misbruik
in de systemen van alle deelnemers, geprioriteerd op basis van urgentie en impact.
Daarnaast is in 2020 het Anti Abuse Netwerk (AAN) opgericht. Deze coalitie van publieke
en private partijen zet zich in voor de bestrijding van misbruik van de technische
infrastructuur.
Recentelijk heeft de politie een lijst opgesteld met resellers die vaak laten doorschemeren
of openlijk toegeven dat zij diensten leveren aan criminelen. Deze lijst is gedeeld
met de Dutch Cloud Community (DCC). Zie hiervoor ook de beantwoording van de Kamervragen
van het lid Rajkowski.4 Naar aanleiding van deze beantwoording heeft DCC laten weten dat een aantal leden
met bepaalde klanten geen zaken meer doet.5
Momenteel is in EU-verband de triloog-fase van de Digital Services Act begonnen. Deze
verordening dient onder meer ter vernieuwing van de huidige E-Commerce richtlijn.
In het voorstel worden hostingaanbieders onder andere verplicht een toegankelijk notificatiemechanisme
in te stellen waarbij illegale inhoud gemeld kan worden en wordt verduidelijkt dat
hostingproviders hun beperking van aansprakelijkheid kunnen verliezen wanneer zij
na een melding van illegale inhoud deze niet prompt verwijderen of ontoegankelijk
maken. Het kabinet steunt de invoering van deze maatregelen.
Vraag 7
Bent u het met de VVD-fractie eens dat het zeer zorgelijk is dat onze uitstekende
digitale infrastructuur wordt misbruikt door landen als Rusland om cyberaanvallen
uit te voeren op Oekraïne en dat Nederland daarmee onbewust en indirect de Russische
aanval faciliteert? Zo ja, bent u bereid om hostingbedrijven strenger te controleren
al dan niet via de politie? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Het is zeer onwenselijk dat Nederlandse infrastructuur wordt misbruikt voor het plegen
van cyberaanvallen. Dit geldt ook in het geval van kwaadwillende cyberoperaties tegen
Oekraïne. Zoals eerder is aangegeven zijn hostingbedrijven niet wettelijk verplicht
om hun klanten te controleren. Het controleren van hostingbedrijven is bovendien geen
taak van de politie. Bij het tegengaan van misbruik van Nederlandse netwerken blijft
het belangrijk dat de samenwerking wordt gezocht tussen de hostingsector en de politie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.