Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Aukje de Vries over knelpunten en drempels bij de boostercampagne
Vragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over knelpunten en drempels bij de boostercampagne (ingezonden 20 december 2021).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 14 april
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 1314.
Vraag 1
Kent u de berichten «Huisartsen Drenthe in noodkreet aan Minister «GGD slaat hulp
af bij boosteren», «Verpleegkundigen: ik wil GGD Fryslân helpen met vaccineren maar
ik mag niet», «Lange rijen bij prikposten, maar tientallen GGD-medewerkers voelen
zich aan de kant gezet», «EU Commission head says booster shots should come within
six months»», en tot slot het bericht van Nieuwsuur dat ongeveer de helft van de 60-plussers
problemen heeft met het maken van een boosterafspraak volgens ouderenbond ANBO? Wat
vindt u van deze berichten?1, 2, 3, 4, 5
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het eens dat, mede gelet op de Omikron-variant, alles op alles gezet moet worden
voor een verdere versnelling van de boostercampagne en dat alle hulp daarbij nodig
is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De boostcampagne is vanaf begin december 2021 versneld: op 6 januari 2022 was het
voor alle 18-plussers met een afgeronde basisserie mogelijk om drie maanden na hun
laatste prik een afspraak te maken voor een boostvaccinatie. De GGD’en hebben hierbij
hulp ontvangen van het Ministerie van Defensie, ziekenhuizen, huisartsen en andere
zorgprofessionals.
Vraag 3
Klopt het dat de GGD Drenthe de hulp van huisartsen, thuiszorgmedewerkers en apothekers
moest afslaan vanwege landelijke regelgeving? Om welke regelgeving gaat het dan? Hoe
kan dit verholpen c.q. opgelost worden?
Antwoord 3
Op veel plekken hebben onder andere huisartsen, thuiszorgmedewerkers en apothekers
hun hulp aangeboden tijdens de boostcampagne en hebben zij de campagne ook daadwerkelijk
ondersteund. Daarvoor ben ik iedereen die heeft meegewerkt zeer erkentelijk. Uitgangspunt
tijdens de boostcampagne is geweest dat er snel, massaal en zorgvuldig geprikt moest
worden. Hiervoor waren de GGD’en de meest geschikte uitvoerders en lag het prikken
bij de huisarts of apotheek, minder voor de hand. Er is geen landelijke regelgeving
die de inzet van deze professionals in de weg heeft gezeten. Wel was een belangrijk
uitgangspunt van de boostcampagne dat alle vaccinaties goed geregistreerd moesten
worden. Waar goede registratie geborgd kon worden, heeft een aantal GGD’en afspraken
gemaakt om in huisartsenpraktijken te gaan vaccineren. De GGD’en hebben deze mogelijkheden
afgewogen tegen de doelstelling om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen een boostvaccinatie
aan te bieden.
Vraag 4
In hoeverre worden huisartsen op dit moment ingeschakeld bij de boostercampagne?
Antwoord 4
Met huisartsen zijn door de GGD’en afspraken gemaakt over de samenwerking in de landelijke
boostcampagne. Huisartsen hebben waar mogelijk volop meegeholpen met vaccineren tijdens
deze campagne. Zij hebben meegeholpen met het vaccineren van niet-mobiele thuiswonenden
en met vaccineren in instellingen zonder medische dienst. Daarnaast spelen huisartsen
een belangrijke rol bij het aanspreken en informeren van 50-plussers die zich nog
niet hebben laten vaccineren.
Vraag 5
Klopt het dat er nog steeds problemen zijn met het verlengen van tijdelijke contracten
van GGD-medewerkers en bij het omzetten naar vaste contracten? Hoe gaat u dit, in
overleg met de GGD’en in het land, oplossen? Wat zijn nu nog de belemmeringen om de
contracten van GGD-medewerkers te verlengen? Hoe gaat dit opgelost worden?
Antwoord 5
GGD-organisaties zijn als werkgever zelf verantwoordelijk voor het voeren van goed
personeelsbeleid. Zij zijn ook primair zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop
zij tijdelijke werknemers inzetten en behouden als deze belangrijk zijn voor de continuïteit
van de organisatie en het uitvoeren van hun taken. Er zijn verschillende mogelijkheden
om tijdelijke, inmiddels ervaren GGD-medewerkers te behouden. Afhankelijk van de gevraagde
personeelsinzet en hoe vaak ze op grond daarvan tijdelijke contracten verlengd hebben,
lopen GGD-organisaties voor een deel van hun tijdelijke personeel tegen het maximale
aantal tijdelijke contracten aan. Om de continuïteit te waarborgen kan deze groep
een vast contract worden aangeboden. Noodzakelijk personeel hoeft de GGD’en dus niet
kwijt te raken. De kosten die hiermee gepaard gaan worden gefinancierd door het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Vraag 6
Hoe gaat u de problemen voor het maken van een afspraak voor ouderen oplossen, want
is toch de meest kwetsbare groep voor een ernstig ziekteverloop?
Antwoord 6
Ik vind het vervelend als ouderen knelpunten hebben ervaren bij het maken van een
afspraak voor een boostvaccinatie. Het RIVM evalueert de boostercampagne. De lessen
uit deze campagne worden toegepast door het RIVM en uitvoeringspartners in de huidige
campagne voor de herhaalprik.
Vraag 7
Wanneer kan de capaciteit bij de telefonische afsprakenlijn opgevoerd zijn, zodat
ouderen daar zonder lange wachtrijen terecht kunnen?
Antwoord 7
De callcenters van de GGD zijn tijdens de versnelling van de boostcampagne maximaal
opgeschaald.
Vraag 8
Wanneer kunnen de 70.000 mensen die nu pas een afspraak in januari 2022 hebben een
sms verwachten voor het vervroegen van hun afspraak?
Antwoord 8
De groep 60-plussers met een afspraak na 9 januari 2022 waarnaar verwezen wordt, heeft
in het weekend van 25 en 26 december via een sms-bericht een oproep ontvangen om hun
afspraak te vervroegen. Ongeveer 25% van de geadresseerden heeft hierop gereageerd.
Met hen is telefonisch contact geweest om hun afspraak te vervroegen.
Vraag 9
Hoe voorkomt u dat mensen jonger dan zestig of zeventig jaar straks eerder een boosterprik
hebben dan ouderen?
Antwoord 9
In de vaccinatiestraten is gecontroleerd of mensen op basis van hun leeftijd in aanmerking
kwamen voor een boostvaccinatie. Het maken van afspraken was pas mogelijk voor mensen
als hun geboortejaar aan de beurt was. Voor 60-plussers die een afspraak hadden in
januari 2022 is aangeboden deze afspraak te vervroegen. Zie hiervoor mijn antwoord
op vraag 9.
Vraag 10
Hoe ziet de planning van de opschaling van de GGD voor de boostercampagne er de komende
weken uit?
Antwoord 10
De GGD’en hebben zich in december en januari buitengewoon ingespannen om snel op te
schalen. Op 6 januari 2022 was het voor alle 18-plussers met een afgeronde basisserie
mogelijk om drie maanden na hun laatste prik een afspraak te maken voor een boostvaccinatie.
Tot en met zondag 30 januari 2022 waren er meer dan 8,4 miljoen boostvaccinaties gezet.
Per 3 april jl. was dit aantal opgelopen tot bijna 9,1 miljoen.
Vraag 11
Hoe ziet de planning van de boostercampagne voor het zetten van prikken er in de periode
tot eind januari 2022 uit, oftewel hoeveel prikken kunnen wanneer gezet worden?
Antwoord 11
Op 6 januari 2022 was het voor alle 18-plussers met een afgeronde basisserie mogelijk
om drie maanden na hun laatste prik een afspraak te maken voor een boostvaccinatie.
Vraag 12
Wanneer is het plan voor heel 2022 en 2023 voor eventueel noodzakelijke aanvullende
boostercampagnes gereed? Hoe bereidt de GGD zich daarop voor?
Antwoord 12
Samen met het RIVM, GGD GHOR Nederland en andere betrokken partijen werkt het kabinet
verschillende scenario’s en uitvoeringsplannen uit voor eventuele vervolgcampagnes
in 2022 en 2023. De planning is dat in mei de scenario’s voor de rest van 2022 gereed
zijn.
Vraag 13
Wat zijn de laatste ontwikkelingen naar aanleiding van de Europese top met betrekking
tot de boostervaccins, mede naar aanleiding van de uitspraken van Von der Leyen? Wanneer
kunnen de RNA-boosters eventueel aangepast zijn aan de Omikron-variant en worden geleverd?
Welke afspraken om een wirwar te voorkomen zijn er op de Europese top gemaakt over
de reisregels?
Antwoord 13
Moderna geeft aan te werken aan de ontwikkeling van een bivalent vaccin, gericht op
de twee meest dominante varianten van het virus. Ook geven zij aan te werken aan een
mogelijk gecombineerd vaccin tegen griep en SARS-CoV-2. BioNTech/Pfizer heeft hierover
nog geen nadere informatie gegeven.
Binnen de Europese Unie heeft gedurende de pandemie coördinatie en afstemming plaatsgevonden
op meerdere aspecten van de pandemiebestrijding. Zo is binnen de Europese Unie gewerkt
aan een gecoördineerd reisbeleid en het Digitaal Corona Certificaat (DCC). Tegelijkertijd
is het zo dat lidstaten verschillende eisen stellen aan het gebruik van dit certificaat
voor binnenlandse voorzieningen. Dit vergt veel extra inzet en tijd van sectoren en
van reizigers. Het kabinet zet daarom in op verbeterde coördinatie en versterkte samenwerking
op dit gebied.
Vraag 14
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het eerstvolgende coronadebat?
Antwoord 14
Door de termijn van één dag tussen de indiening van deze vragen en het eerstvolgende
debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus is dit helaas niet gelukt. Op
een aanzienlijk deel van deze vragen is mijn voorganger tijdens het debat van 21 december
jl. reeds ingegaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.