Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Tjeerd de Groot over de zuidelijke vaarroute op de Waddenzee voor grote containerschepen
Vragen van het lid Tjeerd de Groot (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de zuidelijke vaarroute op de Waddenzee voor grote containerschepen (ingezonden 21 februari 2022).
Mededeling van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 maart
            2022).
         
Vraag 1
            
Kunt u bevestigen dat het schip CSCL Pacific Ocean (400 meter) op 1 februari jl. ondanks
               Navigational Text Messages (NAVTEX)-waarschuwingen van de kustwacht de noordelijke
               Waddenroute te nemen, koos voor de zuidelijke route bij een windkracht 7 tot 8?
            
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat het schip GFS Perfect (238 meter) op 17 februari jl. ondanks
               NAVTEX-waarschuwingen van de kustwacht de noordelijke Waddenroute te nemen, koos voor
               de zuidelijke route?
            
Vraag 3
            
Kunt u bevestigen dat het schip COSCO Vietnam (334 meter) op 18 februari jl. ondanks
               NAVTEX-waarschuwingen van de kustwacht de noordelijke Waddenroute te nemen, koos voor
               de zuidelijke route bij een golfhoogte van 5,5 tot 6,5 meter?
            
Vraag 4
            
Hoe weegt u het feit dat in drie weken tijd bij onstuimig weer minstens drie grote
               schepen de waarschuwingen van de kustwacht in de wind slaan, met alle risico’s voor
               het UNESCO Waddengebied van dien?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven hoeveel containerschepen met een lengte van 100 tot 200 meter jaarlijks
               door het zuidelijke verkeerscheidingsstelsel boven de Wadden varen?
            
Vraag 6
            
Hoeveel van deze schepen varen deze route terwijl de navigatiewaarschuwing om dit
               niet te doen en de noordelijke route te nemen van kracht is?
            
Vraag 7
            
Kunt u aangeven hoeveel containerschepen met een lengte van meer dan 200 meter jaarlijks
               door het zuidelijke verkeerscheidingsstelsel boven de Wadden varen?
            
Vraag 8
            
Hoeveel van deze schepen varen deze route terwijl de navigatiewaarschuwing om dit
               niet te doen en de noordelijke route te nemen van kracht is?
            
Vraag 9
            
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het invoeren van een actievere vorm van
               verkeersbegeleiding?
            
Vraag 10
            
Bent u bekend met het discussiestuk van de International Union of Marine Insurance
               (IUMI) «Containers lost at sea» van december 2021?
            
Vraag 11
            
Deelt u de conclusies van dit rapport?
Vraag 12
            
Bent u bekend met de opvatting van UNESCO over het open houden van het zuidelijke
               verkeerscheidingsstelsel boven de Wadden? Zo ja, wat is deze opvatting? Zo nee, bent
               u bereid met UNESCO in gesprek te gaan om u hiermee bekend te maken?
            
Vraag 13
            
Bent u bereid een brede internationale alliantie (waaronder IUMI en UNESCO) te smeden
               ten behoeve van het sluiten van de zuidelijke vaarroute?
            
Mededeling
            
Het lid Tjeerd de Groot (D66) heeft op 21 februari 2022 vragen ingediend over de zuidelijke
               vaarroute op de Waddenzee voor grote containerschepen.
            
De beantwoording van deze vragen neemt helaas meer tijd in beslag omdat het verkrijgen
               van de gevraagde data van externe partijen (MARIN, de Kustwacht en Duitse autoriteiten)
               langer duurt dan verwacht. Ik streef ernaar u de antwoorden zo spoedig mogelijk te
               doen toekomen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.