Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bouchallikh over het bericht 'Rotterdam vraagt Staatssecretaris om oplossing voor blusprobleem Waalhaven Zuid'
Vragen van het lid Bouchallikh (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Rotterdam vraagt Staatssecretaris om oplossing voor blusprobleem Waalhaven Zuid» (ingezonden 17 februari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 9 maart
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Rotterdam vraagt Staatssecretaris om oplossing voor
blusprobleem Waalhaven Zuid»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u het ook zorgelijk dat ProRail klaarblijkelijk 63 miljoen euro tekortkomt om
belangrijke veiligheidsmaatregelen te nemen? Zijn de financiële en maatschappelijke
consequenties niet nog groter als het rangeerterrein per 1 januari 2023 zou moeten
sluiten?
Antwoord 2
Ik vind het belangrijk dat de veiligheid van omwonenden van het emplacement geborgd
is en dat het vervoer van gevaarlijke stoffen plaats kan vinden. Ik wil benadrukken
dat de veiligheid voor omwonenden en vervoerders op dit moment niet in het geding
is. ProRail heeft het afgelopen jaar aanvullende veiligheidsmaatregelen getroffen
die met bevoegd gezag zijn afgestemd. Eind 2021 heeft het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat aanvullend budget beschikbaar gesteld voor het project.2
ProRail heeft de gemeente Rotterdam en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
geïnformeerd over een verwacht tekort op het project om de brandblusvoorzieningen
in de Rotterdamse haven op orde te brengen. Mede gegeven de omvang en de onzekerheid
van het tekort werkt ProRail aan een nadere onderbouwing van de huidige raming en
verklaring van het tekort. Daarnaast heb ik ProRail gevraagd om deze raming extern
te laten toetsen, de risico’s ten aanzien van scope en planning te benoemen en te
beheersen en te duiden wat de gevolgen zijn als het emplacement Waalhaven Zuid per
1 januari 2023 moet sluiten. Op basis van dit beeld kan ik overgaan tot besluitvorming.
Ondertussen gaan de werkzaamheden door.
Vraag 3
Was u al op de hoogte van de reguliere overtredingen van ProRail op de Rotterdamse
spooremplacementen op het gebied van veiligheid en milieu en de noodzaak voor werkzaamheden?
Antwoord 3
Ja. ProRail heeft een extern onderzoek laten uitvoeren naar de tekortkomingen in de
Rotterdamse haven. Uw Kamer is hier op 5 oktober 2020 over geïnformeerd3. Ook heb ik uw Kamer in het voorjaar van 2021 nog geïnformeerd dat het aantal overtredingen
in 2020 is toegenomen4. Via de kopgroep Rotterdam, waar de gemeente Rotterdam, veiligheidsregio, omgevingsdienst,
havenbedrijf Rotterdam, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail
aan deelnemen, wordt de voortgang van het oplossen van de verschillende overtredingen
besproken. Via de voortgangsrapportage van de beheerconcessie wordt uw Kamer hier
ook jaarlijks over geïnformeerd.
Vraag 4
Wat gaat u doen met de oproep van de gemeente Rotterdam om samen met ProRail een oplossing
te vinden voor de veiligheidsproblemen met de blusvoorzieningen op het emplacement
Waalhaven Zuid?
Antwoord 4
ProRail is met alle betrokken partijen in overleg om een oplossing te vinden, met
als inzet dat er veilig kan worden gerangeerd op de Waalhaven Zuid. De kopgroep Rotterdam
wordt hier ook in betrokken. Zoals eerder aangegeven kan ik tot besluitvorming overgaan
zodra er een stabiel beeld is. Dit doe ik in afstemming met de leden van de kopgroep
Rotterdam.
Vraag 5
Bent u geïnformeerd over het tekort van ProRail en de oplossing om het ministerie
in te schakelen om het tekort van 63 miljoen voor deze noodzakelijke werkzaamheden
te dichten? Zo ja, hoe heeft u hierop gereageerd?
Antwoord 5
Zoals in antwoord 2 aangegeven ben ik geïnformeerd door ProRail. ProRail heeft ook
aangegeven tijd nodig te hebben om de huidige scope, raming, planning en risico’s
verder te onderbouwen en is daarbij mede afhankelijk van het bevoegd gezag door afspraken
te maken over de exacte uitvoering van voorzieningen. Zodra er een stabiel beeld is
kan ik overgaan tot besluitvorming over het tekort.
Vraag 6
Erkent u dat het niet uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden rond het emplacement
Waalhaven Zuid onder andere grote gevolgen heeft voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen en daarmee de bedrijfsvoering van het havenindustrieel complex, omdat het
emplacement (deels) gesloten moet worden? Zo ja, wat gaat u doen om de veiligheid
en bedrijfsvoering te borgen?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in antwoord 2 heb ik ProRail gevraagd in kaart te brengen wat de
gevolgen zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als het emplacement Waalhaven
Zuid per 1 januari 2023 moet sluiten. Naar verwachting zal dit een groot effect hebben
op het vervoer van goederen over spoor van en naar de Rotterdamse haven. Uitkomsten
hiervan zal ik voor de zomer met uw Kamer delen.
Vraag 7
Gaat u alsnog zo spoedig mogelijk in overleg met ProRail om te komen tot een oplossing,
zodat per 1 januari 2023 voldaan wordt aan de veiligheidseisen?
Antwoord 7
Mijn ministerie is in overleg met ProRail, de gemeente Rotterdam, havenbedrijf Rotterdam,
omgevingsdienst en veiligheidsregio om tot een oplossing te komen. Wanneer ik een
besluit heb genomen over het tekort zal ik u hier over informeren, naar mijn verwachting
zal dit voor de zomer zijn.
Vraag 8
Wilt u, gelet op de urgentie, deze vragen binnen 14 dagen beantwoorden?
Antwoord 8
Ik heb geprobeerd uw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.