Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over het strategisch Koersdocument 2026 CBR
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 986 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 2 maart 2022
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van 22 december 2021
inzake het strategisch Koersdocument 2026 CBR (Kamerstuk 29 398, nr. 979).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 25 februari 2022. Vragen en
antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
Vraag 1
Hoeveel fte wil het CBR in gaan zetten op het uitbreiden van het productportfolio,
met het oog op de huidige achterstanden en personeelskrapte?
Antwoord 1
Op dit moment ligt de focus van het CBR op het terugdringen van de reserveringstermijnen
die als gevolg van de lockdowns en het uitstellen van ruim 700.000 examens zijn ontstaan.
Dat heeft op dit moment prioriteit. Daarnaast gaat het CBR niet a priori meer mensen
inzetten voor het uitbreiden van het productportfolio. Met de bestaande bezetting
(niet zijnde examinatoren) wordt gekeken op welke terreinen het productportfolio uitgebreid
kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het afnemen van theorie-examens voor vervoersmodaliteiten
of producten waar dat nu nog niet het geval is. Ter illustratie: op dit moment neemt
het CBR naast de bekende theorie-examens voor auto, motor en brommer ook theorie-examens
af voor ruim 100 andere producten. Denk daarbij aan het vervoer van gevaarlijke stoffen,
het examen vervoersmanager, binnenvaart, etc. Er is een zeer goede en efficiënte infrastructuur
voor het afnemen van theorie-examens, die relatief eenvoudig uitgebreid kan worden
met nieuwe examens. Op het moment dat nieuwe producten worden toegevoegd zal dat over
het algemeen ook leiden tot een uitbreiding van fte’s. De kosten daarvan worden gedekt
door het examentarief.
Vraag 2
Wanneer worden de nieuwe richtlijnen met betrekking tot Advanced Driver Assistance
systemen (ADAS) doorgevoerd in de rijprocedure B?
Antwoord 2
De rijprocedure B vormt het uitgangspunt voor de opzet en inrichting van zowel de
rijexamens als de rijopleiding. Het CBR voert, gezien de ontwikkelingen rondom geautomatiseerde
rijhulpsystemen, momenteel onderzoek uit naar nieuwe richtlijnen ten aanzien van het
gebruik van ADAS met als doel opname in de rijprocedure B. Dit gebeurt in samenspraak
met betrokken stakeholders, waaronder vertegenwoordigers vanuit de rijopleiding. Naast
het in eerste instantie ontwerpen en beschrijven, zal het CBR vervolgens praktijkproeven
uitvoeren ter legitimering van de nieuw geformuleerde richtlijnen. Het onderzoek,
evenals de praktijkproeven, loopt door tot begin 2023. Op basis van de resultaten
van het onderzoek en de praktijkproeven worden de vervolgstappen gedefinieerd. Alle
stakeholders worden daarbij tijdig geïnformeerd en betrokken.
Vraag 3
Wanneer vindt de opleiding van examinatoren en rijinstructeurs plaats om ADAS voldoende
onderdeel te kunnen maken van de rijopleiding en het rijexamen?
Antwoord 3
Momenteel is er gedurende zowel de initiële opleiding van examinatoren als tijdens
de bijscholingstrajecten al sprake van aandacht voor het gebruik van ADAS tijdens
de rijexaminering. Het gaat daarbij om het juiste gebruik van de diverse rijhulpsystemen
in relatie tot het op de juiste wijze uit kunnen voeren van de rijtaak welke onderwerp
is van het rijexamen. Nadat het onderzoek naar de nieuwe richtlijnen voor de rijprocedure
ten aanzien van het gebruik van ADAS is afgerond, kunnen de nadere opleidingseisen
voor examinatoren bepaald worden en kunnen de trainingen daarop aangepast worden.
De aangepaste rijprocedure zal ook zijn weerslag krijgen in de opleiding van rijinstructeurs.
ADAS maakt op dit moment nog geen substantieel onderdeel uit van de initiële opleiding
tot rijinstructeur. ADAS is wel een bijscholingsonderwerp voor de vijfjaarlijkse theoretische
bijscholing. Op dit moment wordt deze bijscholing door 21 opleiders van rijinstructeurs
aangeboden.
Vraag 4
Worden nieuwe innovatie technieken zoals eyetracking meegenomen in het ontwikkelen
van een prototype verzamel- en meetmethode?
Antwoord 4
CBR voert momenteel diverse onderzoeken uit naar de eventuele gebruiksmogelijkheden
van innovatieve technieken welke de examinator kunnen ondersteunen bij het vaststellen
van de uitslag. Eyetracking is daarbij een van de mogelijkheden, maar ook data welke
het (examen)voertuig genereert, kunnen daarvoor aanknopingspunten bieden. Ten aanzien
van het laatstgenoemde onderwerp loopt momenteel een onderzoek bij het CBR.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier