Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kathmann over de digitale kwetsbaarheid van gemeenten
Vragen van het lid Kathmann (PvdA) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de digitale kwetsbaarheid van gemeenten (ingezonden 20 januari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van Huffelen (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
            (ontvangen 24 februari 2022).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Digitale kwetsbaarheid van Eindhoven irriteert raad»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u een overzicht geven van gemeenten die worstelen met de kwaliteit van hun ICT-toepassingen
               in de zin van dat de dienstverlening aan bewoners daaronder lijdt, de beveiliging
               niet op orde is en de privacy in het geding is?
            
Antwoord 2
            
Nee, ik beschik niet over een overzicht van de kwaliteit van ICT-systemen van gemeenten.
               Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een dergelijk overzicht niet.
               Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun ICT-toepassingen, hun
               dienstverlening en de borging van privacy. Ze behoren dat echter wel binnen gestelde
               kaders te doen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)2 en de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO)3. De BIO is het gemeenschappelijke, algemene, uniforme basisnormenkader voor informatiebeveiliging
               voor alle overheidslagen (Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen). De uitgangspunten
               van de BIO zijn onder andere risicomanagement en de eigen verantwoordelijkheid van
               overheidsorganisaties. Dat betekent dat organisaties zelf risicoafwegingen uitvoeren
               en maatregelen treffen in aanvulling op een minimumset van maatregelen die altijd
               verplicht zijn. In het antwoord op de volgende vraag ga ik in op de steun die ze daarbij
               krijgen4. De BIO is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
               in samenwerking met alle bestuurslagen samengesteld.
            
Gemeenten verantwoorden zich over de informatiebeveiliging naar hun eigen gemeenteraad.
               In samenwerking met het Ministerie van BZK is met de VNG voor alle gemeenten de Eenduidige
               Normatiek Single Information Audit (ENSIA) verantwoordingsmethodiek opgezet. De verantwoordingssystematieken
               van een aantal stelsels die gaan over informatiebeveiliging zijn in ENSIA samengevoegd
               en geharmoniseerd. Op die manier is één verantwoordingsproces gerealiseerd. ENSIA
               vormt de basis voor de verantwoording van het college aan de gemeenteraad.5
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat het wenselijk is dat niet iedere gemeente alleen voor zichzelf
               oplossingen moet zoeken voor ICT-problemen, maar dat kennis en ervaring over de best
               practices gedeeld moet worden? Zo ja, welke rol speelt u vanuit uw coördinerende rol
               op het domein van de digitale overheid en de verantwoordelijkheid voor digitale weerbaarheid
               van de sector «overheid» hierin? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 3
            
Ja, ik deel die mening. Ik zal ook steeds met de gemeenten blijven investeren in het
               verbeteren van de overheids-ICT.
            
In aanvulling op mijn antwoord in de vorige vraag worden gemeenten ondersteund, waar
               wenselijk en nodig. Het Ministerie van BZK stimuleert het kennis delen aan alle overheden
               onder meer door een bijdrage aan het Centrum voor Informatiebeveiliging en Privacybescherming
               (CIP), sinds het najaar van 2018. Het CIP ontwikkelt met die bijdrage bijvoorbeeld
               webinars, podcasts, workshops, games en handreikingen.6
Voor het Ministerie van BZK beheert het CIP tevens de website biooverheid.nl waarop
               veel informatie over informatiebeveiliging wordt gedeeld met alle overheden. Ook werkt
               het CIP aan een professionele community waarin beveiligings- en privacy-professionals
               van alle overheden van elkaar leren en elkaar (op dit moment vooral nog in digitale
               vorm) ontmoeten.
            
Een ander voorbeeld van het overheidsbrede delen van kennis is de jaarlijkse overheidsbrede
               cyberoefening7 die door het Ministerie van BZK sinds 2019 in oktober – de maand van cybersecurity
               – wordt georganiseerd. Deze oefening, die is bedoeld voor Rijks- en uitvoeringsorganisaties,
               provincies, gemeenten en waterschappen, laat zich ieder jaar inspireren door recente
               en actuele dreigingen en cyberaanvallen (zoals op de gemeenten Lochem en Hof van Twente).
               Aan de hand van een gesimuleerde hackaanval oefenen alle partners in de publieke sector
               op crisispreparatie op verschillende niveaus van de organisaties met elkaar. Deze
               oefening wordt geflankeerd door webinars die ook later terug te kijken zijn.8 Speciaal voor gemeenten heeft het Ministerie van BZK een drietal cyberoefenpakketten
               laten ontwikkelen door het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Deze gemeentelijke
               cyberoefenpakketten zijn online raadpleegbaar en gratis af te nemen voor alle gemeenten.9
Verder worden alle gemeenten ondersteund door de Informatiebeveiligingsdienst (IBD)
               van de VNG. De IBD biedt een Integraal dienstverleningsaanbod voor informatiebeveiliging
               en privacy-expertise. Zo levert de IBD actuele producten en diensten ter ondersteuning
               van de BIO en verzorgt het programma Verhogen Digitale Weerbaarheid (VDW) voor gemeenten.
               De IBD houdt jaarlijks tientallen workshops, webinars, (be)spreekuren en expertgroep
               meetings, onder andere op het gebied van VDW en privacy, en bevordert het risico-denken
               op diverse niveaus binnen de gemeente. Ook organiseert de IBD intervisiesessies met
               Chief Information Security Officers (CISO’s), Functionarissen Gegevensbescherming
               (FG’s) en Privacy Officers. Verder biedt de IBD een platform voor gemeenten voor het
               delen van kennis en ervaring over best practices. Zo organiseert zij bijeenkomsten,
               zoals Code Rood sessies voor vertrouwde gemeentelijke contactpersonen over bevindingen
               bij recente incidenten. Tevens organiseert de IBD lunchuurtjes voor gemeentesecretarissen,
               zoals naar aanleiding van het Hof van Twente-ransomware-incident in 2020. De IBD draagt
               verder bij aan overheidsbrede programma’s zoals de eerdergenoemde overheidsbrede cyberoefening
               en de activiteiten van het CIP.
            
De IBD is tevens het sectorale Computer Emergency Response Team/Computer Security
               Incident Response Team (CERT/CSIRT) voor alle Nederlandse gemeenten. De IBD-CERT ondersteunt
               crisismanagementteams in het geval van incidenten. Zij oriënteert zich momenteel op
               verdere uitbreiding van haar dienstverlening in incident-response op locatie bij een
               gemeente. Tot slot werkt de IBD op het vlak van leveranciersmanagement aan standaardisatie
               waar dat een collectief en grootschalig effect heeft. Gemeenten kunnen zo beter veilige
               producten en diensten inkopen waarover zij de controle houden.
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat de opgaven waar gemeenten voor staan om hun ICT-voorzieningen
               klantvriendelijk, veilig en privacyproof te maken en te houden groot zijn en dat zij
               daarbij meer ondersteuning vanuit het Rijk nodig hebben? Zo ja, hoe zorgt u voor die
               extra ondersteuning? Zo nee, waarom deelt u die mening niet?
            
Antwoord 4
            
Ik deel de mening dat het vraagstuk digitale weerbaarheid meer aandacht verdient,
               ook van gemeenteraden. Vanuit mijn rol heb ik een stelselverantwoordelijkheid voor
               de informatieveiligheid in het openbaar bestuur. Normeren door middel van kaderstelling
               zoals de BIO, aanjagen, stimuleren en faciliteren door middel van de genoemde initiatieven
               onder vragen 2 en 3 behoren daarbij tot de kerntaken van het Ministerie van BZK. Vanzelfsprekend
               vindt hierover overleg plaats met de VNG en de koepelorganisaties van de andere bestuurslagen.
               Ik wil samen met de gemeenten verder kijken naar de kaders en normen voor ICT die
               met name zorgen voor de bescherming van publieke waarden.
            
De individuele overheidsorganisaties moeten hun informatiebeveiliging primair zelf
               op orde hebben en houden, waarbij zij ondersteund worden door hun koepelorganisaties.
               De VNG ondersteunt de gemeentebestuurders hierbij met de Agenda Digitale Veiligheid.
               Begin 2021 werd tijdens een Bijzondere Algemene Ledenvergadering de Resolutie Digitale Veiligheid10 vastgesteld, waaraan gemeenten zich gecommitteerd hebben. Hierin wordt de noodzaak
               onderstreept dat gemeenten hun digitale weerbaarheid versterken. Vanuit deze Agenda
               Digitale Veiligheid stimuleert de VNG dat er meer aandacht komt voor (bestuurlijke)
               awareness en voor oefenen met digitale ontwrichting. Vanuit het Ministerie van BZK
               is er nauw contact met de VNG en de IBD en wordt er gezamenlijk gewerkt aan het verhogen
               van de digitale weerbaarheid van gemeenten.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.