Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Nijboer over het bericht ‘Nieuwste oplichterstruc: koophuis te huur aanbieden’
Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over oplichters die te koop staande woningen te huur aanbieden (ingezonden 18 januari 2022).
Antwoord van Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
14 februari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het verschijnsel dat oplichters advertenties van te koop staande
huizen gebruiken om deze voor de verhuur aan te bieden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van het feit dat mensen de dupe worden van dit soort oplichting? Welke
rol speelt de krapte aan woningen volgens u bij dit soort trucs?
Antwoord 2
Iedere vorm van fraude en oplichting is verboden en onacceptabel, zo ook de hier aangehaalde
praktijk. Ik kan mij voorstellen dat de krapte aan woningen dit verschijnsel in de
hand werkt. Dit vind ik een zorgelijke ontwikkeling, omdat mensen de schaarste aan
woningen dan misbruiken en zichzelf daarmee financieel verrijken ten koste van anderen.
Vraag 3, 4, 5
Welke mogelijkheden ziet u om oplichting bij de verhuur van een woning tegen te gaan?
Welke rol kan verdere regulering van het verhuurproces daarbij een rol spelen?
Deelt u de mening dat platforms waarop deze frauduleuze advertenties worden aangeboden
ook een verantwoordelijkheid dragen? Zo ja, wat mogen consumenten volgens u verwachten
van platforms die deze advertenties hosten wanneer ze worden opgelicht?
Treedt u op tegen dit soort praktijken? Bent u het ermee eens dat ook deze vorm van
oplichting aangepakt moet worden?
Antwoord 3, 4, 5
Oplichting is niet toegestaan en strafbaar. Dit moet dan ook aangepakt worden. Dit
kan op verschillende manieren.
Op de eerste plaats verdient het de aanbeveling om je als woningzoekende goed te (laten)
informeren over de aangeboden woningen en de aanbieder daarvan. Voorts werk ik aan
een verdere regulering van het verhuurproces via het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap.
Onderdeel van dit voorstel is het introduceren van een landelijke basisnorm die ziet
op goed verhuurderschap. Door de introductie van deze norm wordt het voor verhuurders
en verhuurbemiddelaars duidelijk hoe het gedrag dat van hen verwacht mag worden er
in de praktijk uit ziet. Deze norm wordt wettelijk vastgelegd in de vorm van algemene
regels en heeft betrekking op alle fases van het verhuurproces. Naast bewustwording
biedt het voorstel de mogelijkheid dat gemeenten handhavend kunnen optreden als verhuurders
of verhuurbemiddelaars ongewenst gedrag vertonen en daarmee de norm overtreden. Dit
wetsvoorstel moet er zodoende aan bijdragen dat het verhuurproces correct verloopt
en dat de informatiepositie van woningzoekenden en huurders verbetert.
Verder vind ik dat ook platforms een verantwoordelijkheid dragen en dat van hen verwacht
mag worden dat zij hun eigen maatregelen nemen om fraude te voorkomen. Dit doen zij
bijvoorbeeld al door het stellen van gebruikersvoorwaarden aan adverteerders, waarbij
het overtreden van deze voorwaarden kan leiden tot verwijdering van de advertentie.
Zodra een platform er weet van heeft dat er onrechtmatige content op de website is
geplaatst, dient zij deze te verwijderen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet
erop toe dat tegen misleiding door adverteerders (op platforms) wordt opgetreden en
kan bij overtreding bestuursrechtelijk richting de adverteerder optreden, bijvoorbeeld
in de vorm van een last onder dwangsom of een boete. De ACM heeft de woningmarkt dit
jaar benoemd als agendathema en daarmee als prioriteit. Dit betekent onder andere
dat signalen over misleidende huuradvertenties met voorrang worden behandeld.
Tot slot kunnen gedupeerden, behalve bij de ACM, ook terecht bij het Landelijk Meldpunt
Internetoplichting van de politie en de Fraudehelpdesk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.