Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over het bericht dat VGZ en Menzis draconische bezuinigingen vragen aan het HMC
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat VGZ en Menzis draconische bezuinigingen vragen aan het HMC (ingezonden 9 december 2021).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 3 februari
2022).
Vraag 1, 2 en 3
Wat is uw reactie op de berichten dat VGZ en Menzis draconische bezuinigingen, van
wel € 15 miljoen vragen aan het Haaglanden Medisch Centrum (HMC) en dat het HMC haar
patiënten nu zelfs oproept zich niet te verzekeren bij deze zorgverzekeraars?1 en 2
Wat is uw reactie op het bericht dat ziekenhuizen door het hele land moeizaam tot
afspraken met zorgverzekeraars komen?3
Bent u het ermee eens dat het onacceptabel is dat zorgverzekeraars enorme bezuinigingen
op de zorg proberen af te dwingen, terwijl de zorg al enorm onder druk staat? Is het
in deze gezondheidscrisis niet juist essentieel om te investeren in de zorg?
Antwoord 1, 2 en 3
Door de onzekerheid over corona zijn zorgverzekeraars en ziekenhuizen nog volop bezig
met de onderhandelingen over de contracten voor 2022. Zorgverzekeraars maken via onderhandelingen
met zorgaanbieders in contracten afspraken over kwaliteit, doelmatigheid, innovatie,
organiserend vermogen en de juiste zorg op de juiste plek. Deze afspraken moeten dus
juist ten goede komen aan de zorg.
Vraag 4, 5 en 6
Wat zouden de gevolgen zijn voor de capaciteit van het HMC om COVID-19-patiënten te
behandelen als er € 15 miljoen bezuinigd zou moeten worden?
Wat zouden de gevolgen zijn voor de capaciteit van het HMC om uitgestelde zorg in
te halen als er € 15 miljoen bezuinigd zou moeten worden?
Wat zouden de gevolgen zijn voor verzekerden als het HMC geen akkoord kan sluiten
met VGZ en Menzis?
Antwoord 4, 5 en 6
HMC is nog volop in onderhandeling over een contract met VGZ en Menzis (en met andere
zorgverzekeraars), dus er is nog helemaal geen sprake van als er geen contract komt.
De inzet van de zorgverzekeraars is om er – net als anders – uit te komen met alle
ziekenhuizen.
Zorgverzekeraars hebben zorgplicht, wat betekent dat hun verzekerden met een naturapolis
binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het
basispakket. Zorgverzekeraars moeten daarom voldoende zorg inkopen voor hun verzekerden
met een naturapolis om aan hun zorgplicht te kunnen voldoen. Voor verzekerden met
een restitutiepolis moeten zorgverzekeraars de zorg vergoeden bij alle zorgverleners.
Ik vertrouw erop dat uiteindelijk het HMC er met de zorgverzekeraars uitkomt.
Vraag 7 en 8
Hoe kijkt u in de context van deze ontwikkelingen naar het afgesloten Hoofdlijnenakkoord
medisch-specialistische zorg? Voorzag u bij het sluiten van dit akkoord dat het zulke
grote gevolgen zou hebben voor ziekenhuizen?
Acht u het doel van 0% groei van de ziekenhuiszorg nog steeds realistisch? Bent u
hier anders over gaan denken door de hevige gevolgen van de pandemie op ziekenhuizen?
Antwoord 7 en 8
Het hoofdlijnenakkoord medisch-specialistische zorg bevat tal van acties op veel terreinen:
kwaliteit, samenwerking, arbeidsmarkt, digitalisering of veranderingen in de inhoud
van zorg, Juiste Zorg op de Juiste Plek en gepaste zorg. De afspraak dat de ziekenhuiszorg
in 2022 niet mag groeien is een resultante van al die acties.
Voor 2021 heb ik met de NVZ, NFU en ZN over de financiële effecten van COVID-19 afgesproken
dat partijen zich maximaal inspannen om door middel van de juiste zorg op de juiste
zorg, digitalisering etc. (inhaal)zorg zoveel mogelijk binnen het HLA-kader te leveren.
Ik ga ervan uit dat partijen dit ook in 2022 maximaal nastreven. Tegelijkertijd constateer
ik dat we in het macrokader voor 2022 (vooraf) geen rekening konden houden met uitgaven
als gevolg van COVID-19. Omdat het Hoofdlijnenakkoord niet beperkend mag zijn voor
COVID-19 gerelateerde uitgaven – zoals voor het leveren inhaalzorg – ben ik met verzekeraars
macronacalculatie op het somatische en eigenrisicomodel van 70% overeengekomen. Om
diezelfde reden geldt dat bij een besluit om een eventuele overschrijding van het
macrokader 2022 te redresseren, rekening wordt gehouden met de opleving van de pandemie,
inhaalzorg en nazorg.
Ik ga ervan uit dat zorgverzekeraars en ziekenhuizen in de geest van voorgaande constructief
afspraken met elkaar te maken. Dit betekent concreet dat alle partijen zich maximaal
moeten inspannen om binnen het HLA kader te blijven, maar dat dit kader niet onnodig
beperkend mag zijn voor uitgaven die betrekking hebben op de COVID-pandemie, waaronder
noodzakelijke inhaalzorg.
Vraag 9
Bent u bereid om met de zorgverzekeraars in gesprek te gaan over de zware eisen die
zij stellen aan ziekenhuizen, in plaats van enkel kritiek te uiten op het HMC?4
Antwoord 9
Bij de contractering zijn twee partijen betrokken: de zorgverzekeraar en de zorgaanbieder.
Zij moeten met elkaar onderhandelen over een contract.
Deze onderhandelingen zijn nog gaande tussen HMC en VGZ/ Menzis. Het is onwenselijk
om deze onderhandelingen over de rug van patiënten/verzekerden te voeren omdat ik
van mening ben dat patiënten hierdoor voorbarig en nodeloos ongerust worden gemaakt.
Ook de NZa vraagt zorgaanbieders die patiënten ongerust maken over hun zorgverzekering
daarmee te stoppen5. Als ziekenhuizen als gevolg van onderhandelingen met zorgverzekeraars patiënten
proberen te bewegen om over te stappen, kan er sprake zijn van misleiding aldus de
NZa, bijvoorbeeld als zorgaanbieders die op hun website subjectieve of eenzijdige
informatie geven over een zorgverzekeraar. Hierdoor worden patiënten op het verkeerde
been gezet. De NZa roept zorgaanbieders op om hun patiënten niet te betrekken bij
discussies over de zorginkoop.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.