Schriftelijke vragen : Het bericht dat Rusland BUK-luchtafweersystemen bij de grens met Oekraïne plaatst.
Vragen van de leden Sjoerdsma en Boucke (beiden D66) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken, van Infrastructuur en Waterstaat en van Justitie en Veiligheid over het bericht dat Rusland BUK-luchtafweersystemen bij de grens met Oekraïne plaatst (ingezonden 3 februari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht op Defence-blog dat Rusland Buk-luchtafweersystemen
plaatst bij de Oekraïense grens?1
Vraag 2
Bent u bekend met het surface-to-air materieel, zoals S-300 en S-400 systemen, dat
Rusland op de Oekraïense grens en in Belarus heeft geplaatst?2 3
Vraag 3
Hoe oordeelt u over deze feiten en de dreiging die daaruit voortvloeit voor de burgerluchtvaart?
Vraag 4
Klopt het dat burgerluchtvaart nog steeds vliegt aan Russische zijde van de grens
bij Oekraïne, ook boven gebieden waar Russische troepen en wapentuig samengebald is?
Zo ja, is dat veilig in uw oordeel?
Vraag 5
Bent u bekend met het feit dat de «Internationale Organisatie van Piloten (de International
Federation of Air Line Pilots» Associations, IFALPA) en de Europese Cockpit Associatie
(ECA) zeer bezorgd zijn over de verhoogde spanningen in de hele regio Oost-Europa?4
Vraag 6
Wat vindt u van de oproep en waarschuwing van IFALPA en ECA aan staten en luchtvaartmaatschappijen
om de lessen van de MH17 ter harte te nemen en de veiligheid van passagiers te allen
tijde de prioriteit te geven, en daarom bij twijfel over veiligheid de benodigde maatregelen
te nemen? Gebeurt dat in de huidige situatie voldoende?
Vraag 7
Heeft het kabinet conform de uit het OVV-rapport «Veilige Vliegroutes» overgenomen
aanbeveling 2 «Internationaal: vernieuwing van de risicobeoordelingsmethoden» initiatief
genomen om risicobeoordelingsmethoden verder te ontwikkelen? Zo ja, zijn de risicobeoordelingsmethoden
reeds verbeterd? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?5
Vraag 8
Is het, conform de overgenomen aanbeveling 3 «Internationaal: criteria voor het sluiten
van het luchtruim», van het OVV-rapport «Veilige Vliegroutes: reageren op escalerende
conflicten» inmiddels mogelijk voor het Nederlandse kabinet om het luchtruim voor
burgerluchtvaart te sluiten? Zo nee, waarom niet?6
Vraag 9
Bent u het ermee eens dat het kabinet alles op alles moet zetten om een vliegramp
als met de MH17 te voorkomen?
Vraag 10
Kunt u deze vragen afzonderlijk en met spoed beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.W. Sjoerdsma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
R.M. Boucke, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.