Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Hoop, Ploumen en Ellemeet over het moedwillig fout informeren van jongeren over abortus
Vragen van de leden De Hoop en Ploumen (beiden PvdA) en Ellemeet (GroenLinks) aan de Minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het moedwillig fout informeren van jongeren over abortus (ingezonden 4 november 2021).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 9 december
2021).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de foutieve informatie die wordt verstrekt aan jongeren
op sommige scholen ten aanzien van abortus, bijvoorbeeld over het zogenaamd wegkruipen
van een foetus van 12 weken van een abortustang?1
Antwoord 1
Ik heb kennisgenomen van het NOS-artikel d.d. 3 november 2021: «Roep om strengere regels over abortus-gastlessen op middelbare scholen».
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze opzettelijk kwetsende, doelbewust onjuiste informatie onwenselijk
is, zeker gezien de kwetsbare positie van jongeren?
Antwoord 2
Het is van belang dat elk meisje en elke vrouw zich vrij en veilig voelt om zelf keuzes
te maken over haar zwangerschap. Het raakt aan een fundamenteel recht dat is verankerd
in onze Grondwet. Ik besef dat jongeren bij zwangerschap voor lastige en emotioneel
beladen beslissingen kunnen komen te staan die bepalend zijn voor de rest van hun
leven. Daarom is het belangrijk dat jongeren goed geïnformeerd worden over onderwerpen
als seksualiteit, het menselijk lichaam, zwangerschap, abortus en de rechten, verantwoordelijkheden
en vrijheden die hierbij horen. Gedegen en correcte informatie stelt hen in staat
weloverwogen en geïnformeerde keuzes te maken aangaande seksualiteit en alle ingewikkelde
vraagstukken die daar bij kunnen komen kijken. De verantwoordelijkheid om jongeren
te informeren ligt primair bij ouders en verzorgers, maar ook het onderwijs kan hierin
een belangrijke rol vervullen. Seksualiteit en seksuele diversiteit zijn dan ook onderdeel
van het curriculum en de kerndoelen op dit gebied worden momenteel aangescherpt.
Vraag 3
Deelt u tevens de mening dat jongeren adequaat geïnformeerd dienen te worden over
hoe veilig te vrijen en welke opties er zijn in geval van bijvoorbeeld een seksueel
overdraagbare aandoening of een ongewenste zwangerschap?
Antwoord 3
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe wijdverbreid deze abjecte «voorlichtingen» zijn?
Antwoord 4
Ik heb navraag gedaan bij de Inspectie van het Onderwijs (hierna inspectie) over de
betreffende gastlessen. De inspectie houdt toezicht op naleving van wet- en regelgeving
en registreert niet hoe scholen invulling geven aan specifieke onderwerpen binnen
een leerdomein. Er is dan ook geen overzicht beschikbaar van welke voorlichting, in
welke frequentie, door welke school gegeven wordt.
Vraag 5
Vindt u dat, ondanks de vrijheid van onderwijs, scholen de verantwoordelijkheid hebben
hun leerlingen niet te schaden, fysiek dan wel psychologisch?
Antwoord 5
Het is evident dat scholen hier een grote verantwoordelijkheid hebben en moeten zorgdragen
voor de fysieke en psychologische veiligheid van hun leerlingen. Deze verantwoordelijkheid
is wettelijk verankerd in een aantal bepalingen in de sectorwetten over (sociale)
veiligheid en burgerschap. Dit staat los van de vrijheid van onderwijs.
Vraag 6
Erkent u dat het verstrekkende gevolgen kan hebben voor een individueel leven wanneer
jongens en meisjes verkeerd worden geïnformeerd over veilig vrijen en abortus?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 2. Daarbij merk ik op dat scholen veel vrijheid hebben bij
het inrichten van hun onderwijs en hun grondslag en overtuigingen kunnen daarvoor
een belangrijke basis vormen. Deze vrijheid wordt ingekaderd door wet- en regelgeving.
Dit betekent in de praktijk dat het een school vrijstaat de waarde van het leven te
benadrukken en hun visie op bijvoorbeeld seksualiteit te delen. Dit dient te gebeuren
in een veilige omgeving waarin de autonomie van de leerling wordt gerespecteerd en
op een wijze die in lijn is met de kerndoelen. Zo moet worden overgebracht dat in
Nederland het recht op abortus bestaat en lichamelijke onaantastbaarheid een grondrecht
is.
Vraag 7
Verdienen jongeren het volgens u om correct en volledig geïnformeerd te worden over
hun eigen lichamen en de keuzes die hen daarin vrij staan volgens de Nederlandse wet?
Antwoord 7
Zie de antwoorden op de vragen 2, 6 en 8.
Vraag 8
Welke opties ziet u om deze schadelijke praktijken te beëindigen dan wel te ontmoedigen
binnen de vrijheid van onderwijs maar met oog voor de grote verantwoordelijkheid die
scholen dragen over het welzijn van hun leerlingen?
Antwoord 8
Scholen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een veilig
schoolklimaat en het welzijn van hun leerlingen. Het beoordelen van de vorm en inhoud
van specifieke gastlessen kan onderdeel zijn van (signaalgericht) toezicht. Signalen
zoals beschreven in het desbetreffende NOS-artikel neemt de inspectie mee in haar
toezicht en kunnen worden besproken met betreffende schoolbesturen in de reguliere
gesprekken of aanleiding vormen voor gericht vervolgonderzoek. Als scholen hun verantwoordelijkheid
niet nemen ten aanzien van het zorgdragen voor een veilig schoolklimaat en het welzijn
van hun leerlingen, zal worden opgetreden conform het handhavingsinstrumentarium.
Vraag 9
Welke concrete stappen gaat u zetten en wanneer kan de Kamer verwachten hierover geïnformeerd
te worden?
Antwoord 9
Zie het antwoord op vraag 8. Indien de inspectie overgaat tot het geven van herstelopdrachten
of onderzoeken heeft afgerond betreft dit openbare informatie die te vinden is op
haar website.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.