Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Aukje de Vries over het bericht 'Testafspraak maken (bijna) onmogelijk bij GGD: 'De rek is eruit''
Vragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Testafspraak maken (bijna) onmogelijk bij GGD: «De rek is eruit»» (ingezonden 22 november 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 7 december
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht: «Testafspraak maken (bijna) onmogelijk bij GGD: «De
rek is eruit»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke signalen zijn de afgelopen weken ontvangen over de knellende capaciteit bij
de GGD? Welke acties zijn hierop ondernomen?
Antwoord 2
De afgelopen weken is de testvraag 30–40% per week (ten opzichte van de week daarvoor)
toegenomen. De GGD’en hebben een enorme prestatie neergezet door binnen vier weken
op te schalen van 40.000 testen per dag naar nu 125.000 testen per dag. De GGD’en
werken de komende twee weken toe naar een verdere uitbreiding van de testcapaciteit,
onder voorbehoud van het kunnen aantrekken van nieuw personeel. Met de GGD GHOR is
twee keer per week regulier overleg. Daar wordt ook over capaciteit gesproken. Daarnaast
is er onder de LCT een werkgroep testcapaciteit en operaties. Daar wordt met alle
betrokken partijen gestuurd op de capaciteit in beide testsporen. De GGD’en en GGD
GHOR hebben alle registers opengetrokken om de stijging van de testvraag voor te blijven.
Ik heb Defensie om hulp gevraagd. Zij kunnen – in een stapsgewijze opbouw – 1500 man
en vrouw leveren voor testen en vaccineren.
Vraag 3
Kunt u verklaren waarom veel mensen niet terecht kunnen voor een test, terwijl er
wel capaciteit is?
Antwoord 3
Vanwege de enorm snelle stijging in de testvraag moest er de afgelopen weken flink
opgeschaald worden. Met name het vinden van voldoende personeel kan lastig zijn, zowel
voor in de teststraten als in het landelijk callcenter. Er zijn momenten, met name
in de ochtend, dat er bijzonder veel mensen tegelijk bellen naar de afsprakenlijn
en daardoor niet direct een medewerker aan de lijn krijgen. Daarom wordt er opgeroepen
om, wanneer het erg druk is in het callcenter, later op de dag terug te bellen. Daarnaast
is het zo dat er tijdens het plannen van een afspraak via het online portaal, drie
opties voor testlocaties worden vastgehouden. Die drie opties zijn op dat moment niet
voor anderen beschikbaar.
Vanwege deze aanpassing en de extra opschaling in testcapaciteit die heeft plaatsgevonden
afgelopen week, lukt het voor de meeste mensen om binnen 24 uur een testafspraak in
te plannen. Er wordt geprobeerd voor iedereen een afspraak dichtbij huis te realiseren.
De drukte verschilt per regio en daarom lukt het niet altijd een afspraak direct dicht
bij huis in te plannen. Hierdoor moeten mensen soms wat verder reizen of een dag langer
wachten voor ze getest kunnen worden op een locatie bij hen in de buurt.
Vraag 4
Hoeveel testcapaciteit kan de GGD nog creëren in het vierde kwartaal van 2021? Hoeveel
weken kost het om tot dit aantal te komen? Wordt dit aantal voldoende geacht?
Antwoord 4
De GGD’en werken de eerste twee weken van december toe naar een verdere uitbreiding
van de testcapaciteit. Zij zijn daarbij afhankelijk van de werving van nieuw personeel.
GGD’en plegen met hun werkzaamheden in de boostercampagne, het fijnmazig vaccineren,
bron- en contactonderzoek en het testen een zeer intensieve inspanning. Voor de werving
van personeel voor al deze taken vissen zij in dezelfde vijver als andere sectoren
waar ook een personeelstekort is.
Vraag 5
Welk advies wordt mensen gegeven die op dit moment geen afspraak kunnen maken om zich
te laten testen, gezien het onwenselijk is dat mensen langer thuis moeten blijven
dan nodig?
Antwoord 5
Iedereen kan een afspraak maken, het kan alleen langer duren voor er een plek dichtbij
huis is gevonden. Tot de afspraak gemaakt is, is het advies om thuis te blijven en
nadat de test is afgenomen, is het dringende advies om thuis te blijven totdat de
testuitslag bekend is. Tevens is het testbeleid per 3 december veranderd. Vanaf die
datum wordt er geadviseerd dat men zich ook met een zelftest kan testen bij klachten
(of bij de GGD). Hoewel dat niet mijn primaire doel is, is de verwachting dat dit
de testvraag bij de GGD’en zou kunnen verlagen.
Vraag 6
Welke maatregelen worden ondernomen indien zich een uitbraak voor doet op bijvoorbeeld
scholen, gezien het voor het onderwijsproces wenselijk is dat kinderen zich zo snel
mogelijk moeten kunnen laten testen?
Antwoord 6
Het advies is om te testen bij de GGD en thuis te blijven totdat de testuitslag bekend
en negatief is. Daarnaast geven GGD’en advies aan scholen over wanneer kinderen in
quarantaine moeten en zich moeten laten testen. Ik ben het met u eens dat het van
belang is dat kinderen snel weer naar school kunnen. Het nieuwe testadvies waarbij
kinderen ook een zelftest mogen gebruiken, en het feit dat er extra zelftesten verspreid
zullen worden in het PO en VO, zullen ervoor zorgen dat het onderwijsproces minder
lang wordt verstoord. Scholen kunnen altijd contact leggen met de scholenteams van
de GGD om specifieke oplossingen uit te werken voor de betreffende school.
Vraag 7
Wordt er door de GGD een roadmap «Test, Traceren, Vaccineren» voor 2022 samengesteld,
om zich voor te bereiden op snel op en af te kunnen schalen? Zo ja, wanneer zal deze
gereed zijn?
Antwoord 7
Ook in 2022 staan de GGD’en klaar om flexibel mee te bewegen met de testvraag, net
zoals dat de afgelopen 1,5 jaar ook het geval is geweest. Daarnaast zal de rol van
zelftesten groter worden. Dit maakt dat het testlandschap er gedurende 2022 anders
uit kan komen te zien. Tot nu toe zijn de roadmaps per kwartaal opgesteld. Wanneer
ik de nieuwe roadmap heb ontvangen, zal ik deze met uw Kamer delen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.