Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021 (Kamerstuk 32317-723)
2021D48104 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd over de Geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021 (Kamerstuk 32 317, nr. 723), Verslag van de formele JBZ-raad van 7-8 oktober 2021 (Kamerstuk 32 317, nr. 722), Negende editie van het door de Europese Commissie jaarlijks gepubliceerde Europees
Justitie Scorebord (EJS) (Kamerstuk 22 112, nr. 3199) en Fiche: Commissie aanbeveling inzake de bescherming van journalisten (Kamerstuk
22 112, nr. 3233).
De fungerend voorzitter van de commissie, Van Meenen
Adjunct-griffier van de commissie, Burger
Inhoudsopgave
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
1.
Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
2
2.
Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
3
3.
Vragen en opmerkingen vanuit de SP-fractie
4
4.
Vragen en opmerkingen vanuit de Volt-fractie
6
II.
Reactie van de bewindspersonen
8
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
1. Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
agenda voor de JBZ-raad van 9 en 10 december 2021. Zij stellen graag nog enkele vragen
over deze agenda.
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021
NextGeneration EU – voorkomen van infiltratie door georganiseerde criminaliteit
De leden van de VVD-fractie vinden het een zorgelijke ontwikkeling dat criminelen
misbruik maken van Europese fondsen die bedoeld zijn om de schade van de coronacrisis
te herstellen. Kunt u nader duiden op wat voor manier zij dit doen? Heeft u signalen
ontvangen dat dit in Nederland ook gebeurt en zo ja, op welke schaal?
Voornoemde leden vinden het positief dat deze problematiek tot een integrale aanpak
noopt. Zij lezen onder andere over onderlinge gegevensdeling tussen EU-organen maar
ook tussen bevoegde nationale autoriteiten. In hoeverre belemmert nationale wetgeving
deze gegevensdeling? Zijn er andere lidstaten die hier tegenaan lopen?
Is de aanpak op dit moment sluitend? Zo nee, welke EU-lidstaten bemoeilijken die sluitende
aanpak? Betekent dit voorts dat Operatie Sentinel niet actief is in die lidstaten?
Wat wordt er in dat geval gedaan om de aanpak wel sluitend te maken, opdat alle EU-lidstaten
fraude met Europees belastinggeld gaan aanpakken?
Verslag van de formele JBZ-raad van 7-8 oktober 2021
De leden van de VVD-fractie hebben de antwoorden van de bewindspersonen met interesse
gelezen en hebben daarover nog enkele vragen.
Deze leden lezen dat de Europese Commissie (EC) zorgen heeft over het feit dat nog
niet alle lidstaten wetgeving hebben aangenomen om hun nationale justitiële systemen
aan te passen voor de implementatie van de verordening inzake het Europees Openbaar
Ministerie (EOM-verordening). Hoe verloopt de implementatie van de EOM-verordening
in Nederland? Welke lidstaten lopen achter met deze implementatie? Wat wordt er gedaan
om deze lidstaten te activeren deze wetgeving wel aan te nemen?
Voornoemde leden lezen over de Europese inzet in de strijd tegen (seksueel) kindermisbruik
en verwelkomen deze inzet. Is de aangekondigde wetgeving inmiddels gepresenteerd?
Hoe sluit de Europese inzet aan op de Nederlandse inzet in de strijd tegen seksueel
kindermisbruik? Maakt Europese wetgeving het beter mogelijk om in Nederland gevestigde
hostingbedrijven aan te pakken?
2. Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
agenda voor de JBZ-Raad op 9 en 10 december 2021 te Brussel. Zij hebben hierover nog
enkele kritische vragen.
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021
Samenwerking tussen de contraterrorisme autoriteiten
De leden van de D66-fractie lezen dat de EU contraterrorisme coördinator (EUCTC) Ilkka
Salmi tijdens een bezoek aan Nederland op 15 en 16 november jl. zijn prioriteiten
heeft toegelicht. Kunt u toelichten in hoeverre de genoemde prioriteiten overeenkomen
met de prioriteiten in het Nederlandse contra-terrorisme beleid?
Deze leden merken op dat drie ideologieën in de geannoteerde agenda genoemd worden:
jihadisme, rechts- en links extremisme. Zijn deze drie ideologieën genoemd door de
EUCTC als zijnde de drie grootste dreigingen? Zo ja, verschilt de dreiging in Europa
daarin van die in Nederland, waar de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en
Veiligheid (NCTV) het jihadisme en het rechts-extremisme als grootste dreigingen aanduidt?
Hoe verklaart u dat?
Ministeriële conferentie over het tegengaan van seksueel kindermisbruik
De leden van de D66-fractie onderschrijven dat internetdiensten een grote verantwoordelijkheid
dragen in de strijd tegen online seksueel kindermisbruik. Hoe zou die verantwoordelijkheid
volgens u vorm moeten krijgen? Hoe zou een gezamenlijke Europese aanpak daaraan bij
kunnen dragen?
EU toetreding tot het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
De leden van de D66-fractie zijn verheugd dat de onderhandelingen inzake de toetreding
van de EU tot het EVRM zijn hervat en er inmiddels meerdere onderhandelingsronden
hebben plaatsgevonden. Zij lezen dat er over het algemeen een constructieve houding
is en de meeste niet-EU-leden van de Raad van Europa (RvE) bereidheid tonen om mee
te denken. Kunt u aangeven welke EU-leden en welke niet-EU leden van de RvE in deze
onderhandelingen minder constructief zijn? Wat zijn hun bezwaren? Wat gaat u doen
om bij deze staten een bereidwillige houding te creëren? Voorts lezen deze leden dat
de EU parallel aan de onderhandelingsronden op raadswerkgroepniveau aan de uitwerking
van interne regels werkt die de lidstaten en de EU onderling moeten vaststellen. Waarover
gaan deze interne regels? Kunt u aangeven wat hierbij de inzet van het kabinet is?
Geleerde lessen Covid-19 noodwetgeving
De leden van de D66-fractie steunen de gedachtewisseling over geleerde lessen ten
aanzien van de Covid-19-noodwetgeving. Zij lezen dat u tijdens de Raad het belang
en de noodzaak van parlementaire en rechterlijke controle bij noodwetgeving zal onderstrepen.
Zij vragen welke lessen u namens Nederland bij deze gedachtewisseling zal inbrengen
en op welke gebieden/onderwerpen u denkt te kunnen leren van andere lidstaten.
Tegengaan haatmisdrijven en haatzaaien
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voornemen
van de EC om de lijst met eurocrimes uit artikel 83 VWEU uit te breiden met haatmisdrijven
en haatzaaien. Zij lezen dat Nederland vanwege gebrek aan haalbaarheid van dit voorstel
graag alternatieve of aanvullende voorstellen ziet.
Aan welke voorstellen wordt daarbij gedacht? Wat maakt dat die voorstellen wel haalbaar
zouden zijn? Op welke wijze zoekt Nederland daarbij de samenwerking op met Frankrijk,
gegeven dat het tegengaan van haatmisdrijven en haatzaaien een prioriteit is van het
inkomende Franse Voorzitterschap?
Stand van zaken Europees Openbaar Ministerie
De leden van de D66-fractie zijn verheugd te lezen dat het EOM afgaande op de eerste
berichten een voortvarende start lijkt te maken. Kunt u aangeven hoeveel geld de rechtszaken
bij het EOM de EU zullen opleveren? Bent u bereid de Kamer elk kwartaal te informeren
over dit bedrag? Deze leden lezen voorts dat er nog trajecten voltooid moeten worden
voor het EOM volledig operationeel kan zijn. Kunt u aangeven welke trajecten dit zijn?
Kunt u aangeven hoe het – na het vonnis van de Sloveense bestuursrechter van 5 oktober
– staat met de voordracht van Slovenië voor het EOM? Kunt u bij de aankomende JBZ-raad
wederom aandacht vragen voor deze kwestie bij zijn Sloveense evenknie?
Toekomstige justitie-onderwerpen
De leden van de D66-fractie lezen dat de EC in het voorjaar van 2022 zal beoordelen
in hoeverre de convergentie op het terrein van voorlopige hechtenis en detentieomstandigheden
kan bijdragen aan de verbetering van betere grensoverschrijdende justitiële samenwerking.
Zij lezen dat er steun is van de lidstaten om goede praktijken uit te wisselen, maar
geen draagvlak voor convergentie van standaarden. Deze leden vragen of u naar aanleiding
van de presentatie van de EC hierover expliciet aandacht wil vragen voor het naleven
van minimumstandaarden voor detentieomstandigheden door andere lidstaten. Dat is van
belang voor de effectieve uitvaardiging en uitvoering van het Europees arrestatiebevel
(EAB). Daarvoor is ook van belang dat de nationale instantie die beslist over het
EAB onafhankelijk is. Deze leden wijzen u erop dat de instantie die daartoe in Nederland
is aangewezen, het Openbaar Ministerie, daar niet aan voldoet, omdat u in concrete
strafzaken een aanwijzingsbevoegdheid heeft. Deze leden wijzen erop dat deze aanwijzingsbevoegdheid
dient te vervallen om te voldoen aan de EU-vereisten. Graag vragen zij u hierop te
reageren.
Jaarlijkse rapportage EU-Handvest van de grondrechten
De leden van de D66-fractie kijken met belangstelling uit naar het rapport over de
toepassing van het EU-Handvest van de grondrechten in een digitaal tijdperk in lidstaten
en de toelichting daarop van de EC. Deze leden zijn van mening dat het Handvest alleen
haar potentieel kan benutten als dit document voldoende bekendheid geniet binnen de
lidstaten. Zij constateren dat de bekendheid nog altijd kan verbeteren. Deze leden
vragen u daarom of u aandacht kunt vragen voor de bekendheid van het Handvest als
het rapport over de toepassing van het EU-Handvest besproken wordt.
3. Vragen en opmerkingen vanuit de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
agenda. Dit leidt tot enkele vragen bij deze leden. Daarnaast hebben zij nog enkele
vragen over andere Europese aangelegenheden op het terrein van binnenlandse zaken
en justitie.
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021
De leden van de SP-fractie lezen dat de EC een nieuwe Prüm-verordening zal presenteren.
Daarover hebben zij de volgende vragen. Het kabinet geeft in de geannoteerde agenda
aan dat Prüm voortaan met een centrale router gaat werken. Wat houdt dat in? Daarnaast
lezen deze leden dat de EC voornemens is om Europol rechtstreeks toegang te geven
tot de Prüm-gegevens. In de consultatie van de EC gaf het kabinet nog aan te onderzoeken
wat het betekent om Europol toegang te geven tot deze gegevens. Bent u inmiddels tot
een standpunt gekomen hieromtrent en zo ja, wat is dat standpunt? Vindt u het wenselijk
wanneer Europol op eigen houtje deze gevoelige, justitiële gegevens kan inzien? Als
laatste zijn de leden van de SP-fractie bijzonder gefascineerd door het toevoegen
van politiegegevens aan Prüm. Om welke gegevens gaat het hier precies en wat vindt
u hiervan? Gaat dit er uiteindelijk tot leiden dat de Letse autoriteiten precies weten
wanneer iedere Nederlander met de politie in aanraking is geweest?
Dan hebben de aan het woord zijnde leden nog vragen over het tegengaan van haatmisdrijven
en haatzaaien. Met de toenemende polarisatie in de maatschappij onderstrepen deze
leden het belang van deze strijd. Maar de leden van de SP-fractie lezen in de geannoteerde
agenda dat de EC voornemens is om artikel 83 van het VWEU uit te breiden met haatmisdrijven
en haatzaaien. Voornoemde leden merken op dat dit een ingrijpend besluit is dat de
EU competenties geeft om zich in te spannen tegen deze misdrijven. U spreekt uw teleurstelling
uit over de verwachting dat het voorstel om haatmisdrijven en haatzaaien niet op de
benodigde unanimiteit van de Europese Raad kan rekenen. Kunt u toelichten waarom zij
het nodig acht en het subsidiair en proportioneel vindt om haatmisdrijven en haatzaaien
toe te voegen aan artikel 83 VWEU? Kunt u toelichten waarom Nederland in de strijd
tegen haatmisdrijven en haatzaaien samenwerking met andere lidstaten nodig acht? Kunt
u een overzicht geven van welke verordeningen en richtlijnen op het terrein van binnenlandse
zaken en justitie gebaseerd zijn op artikel 83 VWEU?
Verslag van de formele JBZ-raad van 7-8 oktober 2021
De leden van de SP-fractie lezen in het verslag van de vorige JBZ-Raad dat er geen
minimumstandaarden voor detentie vast zijn gesteld. Daarentegen heeft de EC wel aangekondigd
financiering beschikbaar te stellen voor detentie. Voornoemde leden hebben daarover
de volgende vragen. Uit welk fonds of potje gaat de EC dit bekostigen? Welke voorwaarden
worden er aan dit geld gesteld? Waarom zijn lidstaten eigenlijk niet in staat om de
detentieomstandigheden in hun eigen land op orde te stellen? Kunnen enkele lidstaten
de financiële verantwoordelijkheid niet aan om voor degelijke detentie te betalen
waardoor de EC nu bij moet schieten? Gaat Nederland nu meebetalen aan de gevangenissen
in Roemenië terwijl de werkdruk bij onze eigen Dienst Justitiële Instellingen al te
hoog is? Of gaat Nederland hier ook geld uit putten? Zo nee, waarom niet? Als Slowakije
hier geld voor vraagt dan kan u wellicht ook een bijdrage krijgen voor uw plannen
in Vlissingen, Lelystad en Vught. Deze leden ontvangen op dit punt graag een reactie.
Negende editie van het door de Europese Commissie jaarlijks gepubliceerde Europees
Justitie Scorebord (EJS)
De leden van de SP-fractie hebben, zoals inmiddels gebruikelijk, aandacht voor de
staat van de rechtsstaat in de diverse lidstaten. Lidstaten zijn daar zelf primair
voor verantwoordelijk. Toch lijken diverse lidstaten er een loopje mee te nemen. Voornoemde
leden constateren dat in Nederland landen zoals Hongarije en Polen het publieke debat
domineren. Maar deze leden merken op dat ook andere lidstaten het minder nauw nemen
met de rechtstaat, zij denken onder andere aan Roemenië, Malta en Tsjechië. Kunt u
toelichten over welke lidstaten u zorgen heeft over de situatie van de rechtsstaat
en hoe u daar aandacht voor vraagt in de diverse gremia?
De leden van de SP-fractie ontkomen er niet aan om opnieuw stil te staan bij Polen.
Het Poolse Constitutionele Hof heeft Artikel 6 van het Europese Verdrag voor de Rechten
van de Mens in strijd met de Poolse Grondwet verklaard.1 Kunt u op dit nieuwe dieptepunt reageren? Vindt u nog altijd dat er sprake is van
«wederzijds vertrouwen» in de rechtsstaat van Polen? Zo nee, welke conclusies verbindt
u hier aan?
4. Vragen en opmerkingen vanuit de Volt-fractie
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 9-10 december 2021
Richtlijn kritieke entiteiten (CER-richtlijn)
De leden van de Volt-fractie constateren dat een voor het kabinet belangrijk punt
ten aanzien van de Richtlijn kritieke entiteiten een uitzonderingsclausule voor nationale
veiligheid is. Waarom houdt u vast aan een algemeen geformuleerde uitzonderingsclausule?
Ziet u ruimte voor andere vormen van uitzonderingsclausules? Zoals een specifieke
uitzonderingsclausule? Zo nee, waarom niet?
Hoe kan Europese samenwerking bijdragen aan het vergroten van nationale veiligheid?
Uitvoering interoperabiliteit
Ten aanzien van de uitvoering interoperabiliteit vragen de leden van de Volt-fractie
of het mogelijk is dat u niet instemt met de aangepaste planning omtrent de uitvoering
interoperabiliteit. Zo ja, waar hangt dit van af? Onder welke voorwaarden bestaat
die mogelijkheid?
Samenwerking tussen de contraterrorisme autoriteiten
Hoewel u geen discussie verwacht ten aanzien van de EU contraterrorisme coördinator
(EUCTC), vragen de leden van de Volt-fractie wat de voornaamste prioriteiten van Nederland
zijn voor de komende periode van de EUCTC. Spreekt u hierover met andere EU-lidstaten?
Zo ja, met welke lidstaten? Voor zover er de mogelijkheid bestaat om vragen te stellen
aan de Counter Terrorism Group (CTG), welke vragen zal u dan stellen?
Politiesamenwerkingscode
De leden van de Volt-fractie lezen dat u verwacht dat de politiesamenwerkingscode
naar verwachting zal zien op de modernisering van informatie-uitwisseling en communicatie.
Welke belemmeringen in de informatie-uitwisseling en communicatie tussen de lidstaten
en grensoverschrijdende operationele samenwerking op het gebied van rechtshandhaving
ervaart Nederland op dit moment? Heeft u ideeën over hoe de politiesamenwerkingscode
verbeterd kan worden? Zo ja, welke?
Prüm
Hoe staat u tegenover de van de EC verwachtte uitbreiding van de gegevenscategorieën
die kunnen worden uitgewisseld, met gezichtsbeelden en politiebestanden? Hoe oordeelt
u over dit voorstel in het kader van mensenrechten, met name het recht op bescherming
van persoonsgegevens en het recht op bescherming van het privéleven, en de Europese
privacywetgeving? Onder welke voorwaarden acht u het gebruik van deze gegevenscategorieën
toelaatbaar? Welke criteria worden daarbij afgewogen?
Verordening e-evidence
De leden van de Volt-fractie lezen dat los van de onderhandelingen over de e-evidence
verordening internationaal wordt onderhandeld over een overeenkomst tussen de EU en
de VS inzake de overlevering van elektronisch bewijsmateriaal. Onder meer het ontbreken
van een akkoord over de e-evidence verordening is een complicerende factor in deze
onderhandelingen. In hoeverre spelen AVG-regels omtrent doorgifte van persoonsgegevens
een rol in het bereiken van een overeenkomst tussen de EU en de VS? Welke waarborgen
worden getroffen om eventuele risico’s zoveel mogelijk te mitigeren? Ziet u daar risico’s?
Wordt daar tussen de lidstaten op dit moment nog over gesproken? Zo ja, waarover precies?
EU toetreding tot het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
U spreekt uit voorstander te zijn van een zo snel mogelijke toetreding van de EU tot
het EVRM. De leden van de Volt-fractie sluiten zich daarbij aan. Daarom de vraag:
hoe zet u zich actief in voor het werk aan de EU-interne regels parallel aan de onderhandelingen
in Straatsburg? Welke politieke en juridische belemmeringen zijn er op dit moment?
Geleerde lessen Covid-19 noodwetgeving
Ten aanzien van de geleerde lessen Covid-19 noodwetgeving geeft u aan in te zetten
op het belang van een goed functionerende rechtsstaat en de noodzaak van parlementaire
en rechterlijke controle bij noodwetgeving. Volgens de leden van de Volt-fractie hoort
daar ook bij dat (vrijheidsbeperkende) maatregelen worden ingetrokken zodra zij niet
langer proportioneel zijn. Onderstreept u dit?
Tegengaan haatmisdrijven en haatzaaien
Ten aanzien van het bestrijden van haatmisdrijven en haatzaaien vragen de leden van
de Volt-fractie welke aanvullende of alternatieve voorstellen om het probleem aan
te pakken Nederland zelf zou voorstellen. Daarnaast de vraag of, en zo ja, hoe u zich
inzet om tot een gezamenlijk besluit te komen op het gebied van seksuele gerichtheid
en bredere LHBTIQ-problematiek. Bent u daarover in dialoog met andere lidstaten? Zo
ja, met welke lidstaten en wat is daarbij de Nederlandse inzet?
Stand van zaken Europees Openbaar Ministerie
Ten aanzien van het EOM vragen de leden van de Volt-fractie wat de eerste ervaringen
zijn met het functioneren van het EOM en of u kunt toelichten of u de ruimte ziet
voor een eventuele uitbreiding van het mandaat van het EOM.
II. Reactie van de bewindspersonen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.C. Burger, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.