Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Helder over het bericht ‘Enige politiebureau in Noord ‘s nachts gesloten’
Vragen van het lid Helder (PVV) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Enige politiebureau in Noord ‘s nachts gesloten» (ingezonden 25 oktober 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 2 december 2021).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 673.
Vraag 1
Kent u het bericht «Enige politiebureau in Noord ‘s nachts gesloten»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat het betreffende politiebureau sinds donderdag 21 oktober ‘s nachts is
gesloten vanwege een gebrek aan personeel?
Antwoord 2
Het is onjuist dat het bureau gesloten is. Er is gekozen voor een andere wijze van
openstelling door een beveiliger neer te zetten, die toegang tot het bureau verleent
als een burger zich ’s nachts meldt. Als dat zich voordoet, zal een politie-eenheid
naar het bureau gaan om de verdere afhandeling te doen.
Vraag 3
Klopt het voorts dat van de elf politiebureaus in Amsterdam nu nog slechts vier politiebureaus
24 uur per dag geopend zijn, ofwel dat er zeven politiebureaus niet meer 24 uur per
dag geopend zijn voor burgers in nood eveneens vanwege een gebrek aan personeel?
Antwoord 3
De keuze om in Amsterdam nog vijf (en niet vier zoals in de vraagstelling is opgenomen)
politiebureaus, 24 uur per dag geopend te hebben, is een gevolg van de krapte in capaciteit
bij de politie in Amsterdam. Een toename van werk maakt dat de basispolitiezorg, maar
ook de opsporing onder druk is komen te staan. Om die reden was het beperken van de
openstelling van politiebureaus in 2019 één van de maatregelen om op korte termijn
capaciteit vrij te spelen om de kerntaken te kunnen blijven uitvoeren.
Vraag 4
Zo ja, wat gaat u hieraan doen, al dan niet in overleg met de lokale driehoek?
Antwoord 4
Het is van groot belang dat de burger de politie weet te vinden wanneer dat nodig
is. Het uitgangspunt van de Nederlandse politie is altijd zichtbaar te zijn in wijken
en dorpen, door heel Nederland. Een politiebureau is een van de manieren waarop de
politie aanwezig en beschikbaar is voor de Nederlandse burger. Ook binnen de eenheid
Amsterdam is hier veel aandacht voor. De dienstverlening, benaderbaarheid en beschikbaarheid
van politie staan voorop. Enerzijds door de locatiekeuze van de vijf bureaus die voor
de burgers van Amsterdam zorgt voor een goede bereikbaarheid en dat de politie ook
fysiek nabij en zichtbaar blijft. Anderzijds door in te zetten op eigentijdsere manieren
waarmee vorm wordt gegeven aan deze nabijheid en aanwezigheid in de wijken bijvoorbeeld
door het realiseren van pop-up politiebureaus, wijktafels, een politiebus en op uiteenlopende
locaties zoals gemeentehuizen en winkel- en buurtcentra. Zo kan ook worden ingespeeld
op regionale en lokale verschillen. Het kabinet investeert daarvoor in een flexibele
en moderne politieorganisatie met als onderdeel een meer mobiele vorm van werken.
Zo wordt ook invulling gegeven aan nabijheid in de wijken en is andersoortige huisvesting
benodigd. De politie werkt daarbij vanuit het Strategisch Huisvestingsplan Politie
(SHP) dat na afstemming met het lokaal gezag is vastgesteld. Hierin zijn de kaders
en uitgangspunten opgenomen om te komen tot betere en efficiëntere huisvesting die
past binnen de verdere doorontwikkeling van de dienstverlening van de politie. Ook
het overzicht van politiebureaus en politieposten is opgenomen in het Strategisch
Huisvestingsplan Politie (SHP).
Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in digitale bereikbaarheid van de politie via social
media en internet.
Vraag 5
Is het gebrek aan personeel mede veroorzaakt door de belachelijke maatregel van burgemeester
Halsema, inhoudende dat politieagenten alleen nog met ongescreende burgerwachten de
straat op mogen? Zo nee, wat is c.q. zijn dan de oorzaak c.q. oorzaken?
Antwoord 5
Het tekort is primair veroorzaakt door de grote uitstroom de komende jaren als gevolg
van pensionering van collega’s van de basispolitiezorg en doorstroom naar andere functies.
Deze ontwikkeling moet gezien worden in combinatie met een toenemende vraag naar inzet
als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zoals de, inmiddels structurele, inzet
van capaciteit vanuit de basisteams op bewaken en beveiligen en demonstraties. Dat
betekent dat voor de komende jaren keuzes gemaakt moeten worden om zo de kerntaken
te kunnen blijven uitvoeren (zie ook mijn brief van 17 december 20192). De prioritering van de inzet van politiecapaciteit ligt bij het lokaal gezag.
Dit kabinet investeert fors in de politiecapaciteit en heeft de operationele formatie
uitgebreid tot ruim 2.400 fte in 2026. De uitbreiding van de bezetting en de vervanging
van het vertrekkend personeel kost tijd en verloopt gestaag: de bezetting en formatie
komen vanaf 2024–2025 in balans. De extra middelen vanuit de augustusbrief en de motie
Hermans zorgen voor een additionele uitbreiding van de capaciteit bovenop de 2.400
fte.
Vraag 6
Wanneer zullen alle elf politiebureaus in Amsterdam weer 24 uur per dag zijn geopend
voor alle burgers in nood?
Antwoord 6
Zie antwoord vraag 4.
Het is aan het lokaal gezag om hierin keuzes te maken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.