Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Rajkowski en Strolenberg over de Kamerbrief 'Reactie op de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius over een cyberverdedigingsprotocol voor gemeenten'
Vragen van de leden Rajkowski en Strolenberg (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de Kamerbrief «Reactie op de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius over een cyberverdedigingsprotocol voor gemeenten» (ingezonden 20 oktober 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
26 november 2021).
Vraag 1
Hoe beoordeelt u het feit dat verschillende gemeenten zoals Hof van Twente afgelopen
jaren slachtoffer zijn geworden van cyberaanvallen waarbij veel gevoelige persoonsgegevens
zijn buitgemaakt?1
Antwoord 1
Iedere digitale aanval op een overheidsorganisatie is er één te veel. De realiteit
is dat digitale dreigingen toenemen. Vanuit mijn stelselverantwoordelijkheid voor
de digitale overheid stel ik kaders en ondersteun ik waar nodig om het openbaar bestuur
digitaal veilig te laten functioneren.
Vraag 2, 3 en 4
Hoe beoordeelt u het feit dat uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de gemeenten
nog geen draaiboek (protocol) heeft in het geval van een digitale aanval? Hoe beoordeelt
u het feit dat gemeenten als gevolg hiervan geen kennis en kunde in huis hebben om
de benodigde stappen te zetten na een digitale aanval en om de opgelopen schade te
mitigeren?2
Hoe beoordeelt u het feit dat er wetenschappelijk en maatschappelijk consensus bestaat
over de meerwaarde van een cyber protocol/draaiboek in het geval van een digitale
aanval waarbij handelingsperspectief kan worden geboden aan organisaties en digitale
aanvallen sneller kunnen worden verholpen?
Bent u het met ons eens dat digitale aanvallen nooit honderd procent voorkomen kunnen
worden, maar dat het hebben van een cyber protocol/draaiboek indien een aanval zich
voordoet wel van essentieel belang is om gemeentes de juiste stappen te laten zetten
om zo goed mogelijk om te gaan met digitale aanvallen en om de schade zoveel mogelijk
te beperken? Zo ja, bent u het dan ook eens dat het hebben van een cyber protocol/draaiboek
een belangrijk hulpmiddel is in het zo goed mogelijk omgaan met digitale aanvallen?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2, 3 en 4
Ik deel het beeld dat op het terrein van informatieveiligheid binnen en buiten de
overheid veel werk te doen is. De digitale dreiging is groeiende en alle organisaties
wereldwijd kampen met dit vraagstuk. Het is een breed maatschappelijk vraagstuk waar
naast gemeenten, ook andere publieke organisaties mee kampen.
Verder deel ik de mening dat overheidsorganisaties voorbereid moeten zijn op digitale
aanvallen. Inderdaad zijn aanvallen nooit 100% te voorkomen. Vandaar dat ik uw Kamer
graag wijs op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)3. Dit is het algemene basisnormenkader voor informatieveiligheid voor de gehele overheid,
waarin ook eisen en maatregelen zijn opgenomen over het beheer van informatiebeveiligingsincidenten.
Concreet stelt de BIO in hoofdstuk 16 «Beheer van informatiebeveiligingsincidenten»
onder meer verplicht dat er verantwoordelijkheden en procedures tot op directieniveau
zijn vastgesteld voor een snelle, doeltreffende en ordelijke respons op informatiebeveiligingsincidenten.
Er worden eisen gesteld aan het rapporteren van incidenten. Gezien het belang ervan
zijn deze eisen in de BIO, conform de systematiek van de BIO4, nader vertaald in maatregelen zoals de verplichting een intern meldloket te hebben
met vastgestelde afhandelingsprocedures. En de meldingsprocedure moet voor iedereen
in de organisatie kenbaar zijn. Ook beschrijft de BIO hoe afhankelijk van de ernst
van een incident verder moet worden gereageerd. Draaiboeken en protocollen zijn daarmee
impliciet onderdeel van een totaalpakket van de verplichtingen en aan maatregelen,
die voortvloeien uit hoofdstuk 16 van de BIO.
Ik deel dan ook het standpunt dat het hebben van draaiboeken en protocollen van belang
is om snel in te kunnen spelen op digitale ontwrichting. Gemeenten zijn verantwoordelijk
voor hun informatieveiligheid binnen de geldende kaders, ook voor het opstellen van
draaiboeken en protocollen voor incidenten. Het college van burgemeester & Wethouders
draagt de eindverantwoordelijkheid voor hun gemeente en de gemeenteraad controleert.
Digitale aanvallen zijn niet allemaal hetzelfde. De kennis en kunde die nodig is om
de nodige stappen te zetten, verschilt per aanval. Gemeenten kunnen indien nodig ondersteuning
krijgen van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de Vereniging Nederlandse Gemeenten
(VNG). Vanuit de kaderstellende en ondersteunende rol van BZK voert het Centrum Informatiebeveiliging
een Privacybescherming (CIP) sinds 2019 een overheidsbreed ondersteuningsprogramma
uit. Het voornaamste doel hiervan is adviezen en ondersteuningsmiddelen aanreiken
aan overheden, gericht op het geïmplementeerd krijgen van de BIO.
Ten slotte maak ik u graag attent op de jaarlijkse overheidsbrede cyberoefening en
de bijbehorende webinars5 die erop zijn gericht op de digitale weerbaarheid van de overheid te vergroten. Aan
deze oefening nemen veel verschillende overheidspartijen deel. De laatste cyberoefening
met meer dan 1000 deelnemers vond op 1 november plaats.
Vraag 5
Bent u het met ons eens dat het hebben van een cyber protocol/draaiboek als een belangrijk
aanvullend instrument kan worden in gezet in een breder pakket van bestaande maatregelen
tegen digitale aanvallen? Zo ja, bent u alsnog bereid om de aangenomen motie Yesilgöz-Zegerius
(Kamerstuk 26 643, nr. 753) uit te voeren en dus in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
en de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) cyber protocollen/draaiboeken op te stellen
om gemeentes beter voor te bereiden op digitale aanvallen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
In mijn reactiebrief6 op de motie Yesilgöz-Zegerius7 heb ik aangegeven hoe ik uitvoering geef aan de motie. Ik herhaal hier kort wat ik
in mijn reactiebrief heb gesteld, namelijk dat ik in mijn beleid niet inzet op één
cyberverdedigingsprotocol voor alle gemeenten, omdat de ene situatie niet de andere
is. Hoe er daadwerkelijk moet worden gehandeld is weliswaar context-afhankelijk, maar
wel onderworpen aan eisen. Zoals ik hierboven heb aangegeven stelt de BIO eisen aan
het afhandelen van informatiebeveiligingsincidenten met inbegrip met vastgestelde
procedures.
Naar aanleiding van het artikel van AG Connect wil ik hieraan nog een paar opmerkingen
toevoegen. Ten eerste: informatieveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Ik noemde eerder dat informatieveiligheid bij gemeenten onder de eindverantwoordelijkheid
van het College van B&W valt. Het is van belang dat waar dat niet of onvoldoende gebeurt,
zij hun verantwoordelijkheid nemen en gaan uitoefenen; de gemeenteraad dient hier
ook op toe te zien. Gemeenten worden hierbij ondersteund door de VNG en de IBD voor
gemeenten.
Ik ondersteun dit door de controlerende taak (het horizontale toezicht) van de gemeenteraad
te versterken met onder andere de aanpak Eenduidige Normatiek Single Information Audit
(ENSIA), waarover uw Kamer is geïnformeerd op 18 maart jl. in de Voortgangsbrief Informatieveiligheid.8 ENSIA heeft tot doel te komen tot een zo effectief en efficiënt mogelijk ingericht
verantwoordingsstelsel voor informatieveiligheid bij gemeenten. De focus van ENSIA
ligt op verantwoording richting de gemeenteraad, het hoogste politieke orgaan van
de gemeente. Echter, omdat gemeenten ook verantwoording afleggen aan de rijksoverheid
waar het gaat om het gebruik van landelijke voorzieningen, helpt ENSIA de gemeenten
in één keer verantwoording af te leggen over informatieveiligheid gebaseerd op de
normen die gelden voor de Nederlandse overheid, de BIO. Met ENSIA sluit de verantwoording
over informatieveiligheid aan op de planning- en controlcyclus van de gemeente. Hierdoor
heeft het gemeentebestuur meer overzicht over de informatieveiligheid van zijn gemeente
en kan het beter sturen en verantwoording afleggen aan de gemeenteraad.
Ook de VNG ziet het belang en de urgentie van adequate digitale weerbaarheid toenemen.
Ze biedt op het terrein van informatieveiligheid de gemeenten daarbij op allerlei
wijzen ondersteuning, zoals ook op het terrein van incidentmanagement. VNG en IBD
trekken lessen uit incidenten en stellen deze lessen openbaar beschikbaar. Dit geldt
onder andere voor de geleerde lessen van de door u aangehaalde incidenten, de hacks
bij de gemeenten Lochem en Hof van Twente en de Citrix-problematiek.
De IBD heeft voor gemeenten een aantal producten beschikbaar gesteld die ingaan op
het voorkomen van digitale incidenten, maar ook op de wijze waarop een incident kan
worden afgewikkeld. Het incident bij de gemeente Hof van Twente heeft onder andere
geleid tot de ontwikkeling van het «kaartje in de meterkast» voor gemeentesecretarissen9. Dit document helpt de gemeente om vooraf de juiste stappen te bepalen in geval van
een incident. Via de vakvereniging worden gemeentesecretarissen gewezen op dit initiatief.
Om gemeenten te helpen met het verhogen van de digitale weerbaarheid heeft de IBD
een ondersteuningspakket ontwikkeld voor de processen en maatregelen uit de BIO met
de hoogste prioriteit. In dit ondersteuningspakket wordt naast preventieve maatregelen
en bewustwording ook ingezet op bedrijfscontinuïteitbeheer (BCM) en zijn concrete
handreikingen voor incident en responsmanagement beschikbaar voor alle gemeenten.
Zoals gesteld in mijn reactie op de motie Yesilgöz-Zegerius worden de Veiligheidsregio’s
betrokken bij crisis en incidenten volgens de Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure
(GRIP) en kan opgeschaald worden naar de nationale crisisstructuur.
Met dit ondersteuningspakket zie ik dat de gemeenten voortvarend bezig zijn. Tegelijkertijd
ben ik met de VNG, de rijksoverheid, de Unie van Waterschappen en het Interprovinciaal
overleg doorlopend in gesprek om gezamenlijk de digitale weerbaarheid van de overheid
te versterken tegen de telkens wijzigende dreigingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.