Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Peters over het bericht 'Gemeenten hebben tekorten over zichzelf afgeroepen'
Vragen van het lid Peters (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Gemeenten hebben tekorten over zichzelf afgeroepen» (ingezonden 22 september 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
15 november 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 245.
Vraag 1
Kent u het bericht waarin bestuurders van de jeugdzorg aangeven dat gemeenten de tekorten
in de jeugdzorg over zichzelf hebben afgeroepen?1
Antwoord 1
Ja, dat betreffende FTM-artikel is mij bekend.
Vraag 2
Wat is uw reactie op het beeld dat jeugdzorginstellingenen en gemeenten (nog steeds)
te maken hebben met enorme administratieve lasten en dat gemeenten dure externe bedrijven
inhuren om de tarieven voor de jeugdzorg te bepalen?
Antwoord 2
Het belang van de beperking van uitvoeringslasten is reeds onderdeel van de Jeugdwet.
VWS heeft met stakeholders het convenant «stoppen met tijdschrijven»2 gesloten teneinde administratieve lastendruk te beperken. Het convenant is een begin
van het traject vanuit VWS om administratieve lasten verder te verminderen. Dit is
ook een belangrijk onderwerp in de uitspraak van de Commissie van Wijzen en zal in
het kader van de Hervormingsagenda voor de jeugdzorg verder worden uitgewerkt. Tot
slot gaat de AMvB reële prijzen Jeugdwet, waaraan momenteel wordt gewerkt, gemeenten
en aanbieders ook faciliteren om tot betere (prijs)afspraken te komen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat dit geld gebruikt moet worden waarvoor het bedoeld is, het leveren
van kwalitatief goede jeugdzorg, en niet voor het in stand houden en/of verergeren
van de bureaucratie?
Antwoord 3
Ik vind dat de beschikbaarheid van kwalitatief goede, toegankelijke en betaalbare
zorg aan jeugdigen en hun naasten altijd voorop moet staan. Door de vermijdbare administratieve
lasten te verminderen blijft er meer geld, en bovenal meer tijd over om goede hulp
te bieden. Dit is in ieders belang en het is dan ook de opdracht aan het Rijk, gemeenten,
aanbieders en professionals om daar gezamenlijk werk van te blijven maken. Zie ook
antwoord 2.
Vraag 4
Het onderzoek van Follow the Money bevestigt eerdere vermoedens dat dyslexie- en onderwijsbedrijven
hoge winsten halen, omdat niet duidelijk is wat er onder jeugdzorg en wat er onder
passend onderwijs moet worden verstaan, wat is uw reactie hierop?
Antwoord 4
Beleid en budget met betrekking tot onderwijszorg en jeugdhulp worden in samenhang
bezien, waarbij de laatste afhankelijk is van de reikwijdte van de Jeugdwet. De reikwijdte
van de Jeugdwet is een onderwerp uit het rapport van de Commissie van Wijzen dat bij
het opstellen van de Hervormingsagenda nadrukkelijk aan bod zal komen. In het kader
van motie Peters cs (Kamerstuk 35 570 XVI nr. 60) wordt al onderzoek gedaan naar de financiële, juridische en uitvoeringsconsequenties
van het overhevelen van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) naar het onderwijs. Eerder
heb ik toegezegd dat ik, samen met de Minister van BVOM, uw Kamer in 2022 zal informeren
over de uitkomsten van dit onderzoek.
Vraag 5, 6, 7
Herkent u het beeld dat het jeugdzorggeld voor de ene zorgaanbieder ruimschoots voldoende
is en voor de ander maar net uit komt en dat dit mede komt door de uniformering in
tarieven?
Deelt u de mening dat tariefdifferentiatie tot een effectieve besparing en meer efficiënte
besteding van jeugdzorggeld kan leiden?
Bent u bereid om, vooruitlopend op te nemen beleidsmaatregelen en wetgeving van een
volgend kabinet, met gemeenten in het kader van de ontwikkelagenda, afspraken te maken
over het zo snel mogelijk verminderen van de administratieve lasten en over het toepassen
van tariefdifferentiatie?
Antwoord 5, 6, 7
De AMvB reële prijzen Jeugdwet, waaraan momenteel wordt gewerkt, moet gemeenten en
aanbieders faciliteren ook om tot betere afspraken te komen. Daarnaast hebben gemeenten
en Rijk dit voorjaar afgesproken om aan de slag gaan met maatregelen om de structurele
houdbaarheid van de uitvoering van de Jeugdwet te verbeteren, waaronder het stimuleren
van tariefdifferentiatie. De onderwerpen inkoop (waaronder tariefdifferentiatie) en
administratieve lasten worden verder uitgewerkt in de Hervormingsagenda.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.