Schriftelijke vragen : De Monnikskap
Vragen van de leden Westerveld (GroenLinks), Kwint (SP) en Van Meenen (D66) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over De Monnikskap (ingezonden 28 oktober 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat ouders van leerlingen van het Dominicuscollege in
Nijmegen afgelopen vrijdag te horen hebben gekregen dat het Dominicuscollege zal sluiten
per 1 augustus 2024?
Vraag 2
Is bij u bekend wat dat deze sluiting zal betekenen voor De Monnikskap, als afdeling
van het Dominicuscollege? Zal De Monnikskap ondergebracht moeten worden bij een andere
school? Ziet u met ons dat de manier waarop inclusief onderwijs gegeven wordt op De
Monnikskap veel voorwaarden met zich meebrengt voor een nieuwe school op het gebied
van fysieke ruimte en plek en een gedeelde onderwijsvisie? Zo ja, zijn er genoeg perspectieven
om een nieuwe plek te vinden?
Vraag 3
In juni 2021 deed u in het verantwoordingsdebat Slotwet 2020, Jaarverslag OCW 2020
en Staat van het Onderwijs de toezegging dat de Kamer op de hoogte gehouden wordt
over de Monninkskap; kunt u uitleggen waarom dit geen enkele keer is gebeurd, ondanks
dat er voldoende nieuwe omstandigheden waren om over te berichten?
Vraag 4
In datzelfde debat zei u dat het de inzet is om het onderwijs op de Monnikskap voort
te laten bestaan en dat dit uw volle aandacht heeft; op welke manieren heeft u zich
ingezet of zet u zich nu in om ervoor te zorgen dat dit onderwijs kan voortbestaan?
Vraag 5
Het ministerie heeft ervoor gekozen om de aanvullende bekostiging aan De Monnikskap
te beëindigen; hoeveel aanvullende bekostiging kreeg De Monnikskap? Per wanneer zal
de afbouw van de bekostiging beginnen en hoe lang zal het duren? Heeft het voornemen
om de bekostiging te gaan afbouwen een verband met de sluiting van het Dominicuscollege?
Vraag 6
Herinnert u zich dat u bij de evaluatie van Passend Onderwijs in november 2020 ervoor
pleitte dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen naar dezelfde
school moeten kunnen en dat u aankondigde dat er een plan wordt gemaakt om alle scholen
in de komende 15 jaar inclusiever te maken? Deelt u de mening dat het stoppen van
de aanvullende bekostiging voor De Monnikskap haaks staat op dit doel? Waarom kiest
u er niet voor om juist dit soort initiatieven blijvend te ondersteunen? Ook met het
oog op expertisedeling en voorbeeldfunctie?
Vraag 7
Is al duidelijk op welke manier De Monnikskap gefinancierd zal worden als de aanvullende
bekostiging stopt en het Dominicuscollege dicht zal gaan? Hoe verhoudt de bovenregionale
functie van De Monnikskap zich met de structuur van regionale samenwerkingsverbanden?
Kan dat wel samengaan? Zo ja, hoe? Is het waar dat als regionale samenwerkingsverbanden
gaan bepalen hoeveel geld De Monnikskap nodig heeft, de school ongeveer een derde
van het huidig budget zal verliezen?
Vraag 8
Zijn er ook andere scholen met een bovenregionale functie waarvoor een soort gelijk
scenario dreigt? Zo ja, hoeveel?
Vraag 9
Kunt u garanderen dat juist deze leerlingen met een beperking die volgens het Verdrag
inzake de Rechten van Personen met een Handicap recht hebben op onderwijs, een passende
onderwijsplek houden? Waarom is er niet eerst een oplossing gezocht voordat er gekozen
is om de aanvullende bekostiging te stoppen? Ziet u ook dat dit voor onrust bij leerlingen
en ouders zorgt?
Vraag 10
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór de behandeling van de OCW-begroting?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
J.P. Kwint, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
P.H. van Meenen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.