Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg inzake het ontwerpbesluit houdende onder meer nadere regels over de inrichting van het onderwijs aan scholen in het primair onderwijs (Inrichtingsbesluit WPO) (Kamerstuk 31293-590)
2021D38174 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
                  de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brief van de Minister
                  voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media d.d. 17 september 2021 inzake de voorhang
                  van het ontwerpbesluit houdende onder meer nadere regels over de inrichting van het
                  onderwijs aan scholen in het primair onderwijs (Inrichtingsbesluit WPO) (Kamerstuk
                  31 293, nr. 590)
               
De fungerend voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Arends
Inhoud
blz.
                         
                         
                         
                         
I.
Vragen en opmerkingen uit de fracties
2
•
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de PvdA-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de SGP-fractie
3
                         
                         
                         
                         
II.
Reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
3
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
               
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van ontwerpbesluit
                     houdende onder meer nadere regels over de inrichting van het onderwijs aan scholen
                     in het primair onderwijs (Inrichtingsbesluit WPO) en hebben nog enkele vragen.
                  
De leden lezen in artikel 2.5 dat er aandacht wordt besteed aan de veiligheid van
                     leerlingen op school. Er wordt gebruik gemaakt van het monitoringsinstrument dat de
                     veiligheid van leerlingen op school meet. De leden lezen dat het instrument ten minste
                     eens per schooljaar wordt ingezet onder een representatief deel van de leerlingen.
                     Zij vragen wat de Minister bedoelt met een representatief beeld. Gaat het hierbij
                     om een percentage van het aantal leerlingen in de klas? Tot slot vragen de voornoemde
                     leden hoe wordt gewaarborgd dat dit instrument om de veiligheid te meten daadwerkelijk
                     wordt ingezet op elke school.
                  
Inbreng van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige
                  inrichtingsbesluit dat een aantal onderwerpen regelt, die voorheen waren geregeld
                  in het Bekostigingsbesluit WPO. De leden vinden dat de kwaliteit van het onderwijs
                  omhoog moet en dat kinderen meer gelijke kansen moeten krijgen. Daartoe zouden scholen
                  met veel leerlingen die een grotere kans lopen op achterstand structureel meer ondersteuning
                  moeten krijgen en leraren op deze scholen verdienen een betere beloning aangezien
                  vaak ook meer van hen wordt gevraagd. In hoeverre deelt de Minister deze visie? Tevens
                  vragen zij of hij ook kan toelichten in hoeverre de meting van leerresultaten, zoals
                  hoofdstuk 2 van dit besluit deze voorschrijft, recht doet aan deze gedachte.
               
De leden van de PvdA-fractie constateren dat artikel 3.3 betrekking heeft op de landelijke
                  geschillencommissie toelating en verwijdering. De geschillencommissie velt een oordeel
                  bij geschillen tussen ouders en schoolbesturen. Kan de Minister toelichten hoe vaak
                  het gebeurt dat de landelijke geschillencommissie ouders in het gelijk stelt en hun
                  kind dan – tegen de zin van het schoolbestuur – alsnog wordt toegelaten of een verwijdering
                  ongedaan wordt gemaakt? Kan de Minister ook in het bijzonder toelichten hoe vaak het
                  gebeurt dat de landelijke geschillencommissie ouders in het gelijk stelt op grond
                  van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte en hun kind
                  met een beperking, eventueel met inzet van doeltreffende en redelijke aanpassingen
                  alsnog moet worden toegelaten op de school van aanmelding en hoe vaak oordeelt de
                  landelijke geschillencommissie dat bepaalde aanpassingen niet in redelijkheid van
                  het bevoegd gezag kunnen worden gevraagd, zo vragen de voornoemde leden.
               
Inbreng van de leden van de SGP-fractie
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het besluit.
                  Deze leden hebben nog een vraag over het onderwerp sociale veiligheid.
               
De leden constateren dat de wetgever ten aanzien van het instrument om de veiligheidsbeleving
                  te monitoren bewust rekening heeft gehouden met de positie van kleine scholen en de
                  vrijheid om zelf keuzes te maken. De wettelijke verplichting spreekt daarom onder
                  meer over het vormgeven van een instrument door de school zelf. In de toelichting
                  op het besluit is van deze bedoeling echter niets terug te vinden. Waarom wordt niet
                  actiever gewezen op de mogelijkheden die scholen hierbij hebben? Ten slotte vragen
                  zij hoe de regering voorkomt dat het toezicht op dit punt een te eenzijdig vertaling
                  van de wettelijke kaders krijgt.
               
II. Reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 
              
                  Mede ondertekenaar
M.H.R.M. Arends, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.