Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Meijeren over de gevolgen van de asielinstroom van Afghanistan naar Nederland
Vragen van het lid Van Meijeren (FvD) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de gevolgen van de asielinstroom van Afghanistan naar Nederland (ingezonden 9 september 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid), mede namens
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 11 oktober 2021).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 88).
Vraag 1
Hoeveel vreemdelingen uit Afghanistan hebben sinds de inauguratie van Joe Biden tot
president van de Verenigde Staten, wat tot grote onzekerheden leidde over de situatie
in Afghanistan, tot heden een asielaanvraag ingediend of aangekondigd een asielaanvraag
in te willen dienen? Wilt u dit specificeren per maand?
Antwoord 1
De inauguratie vond plaats op 20 januari 2021. In de tabel hieronder staat het aantal
eerste asielaanvragen van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit in 2021 per
maand. Herhaalde asielaanvragen worden hier dus buiten beschouwing gelaten.
Tabel: aantal eerste asielaanvragen van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit
vanaf 1 januari tot en met 31 augustus 2021
Jan
feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Afghaanse
30
40
80
70
40
100
110
260
Bron: Open Data1 Migratieketen. Alle cijfers zijn afgerond op tientallen. Afgeronde delen tellen niet
altijd op tot de afgeronde som.
1 https://data.overheid.nl/communities/open-data-migratieketen.
Vraag 2
Hoeveel van die aanvragen heeft u tot dusver ingewilligd, afgewezen, of niet in behandeling
genomen? Wilt u dit specificeren per maand?
Antwoord 2
In de tabel hieronder staat de afdoening van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit
per maand van 2021. De zaken waarop in een bepaald jaar (of maand) beslist wordt zijn
niet perse dezelfde zaken die dat jaar ingestroomd zijn, omdat niet alle ingestroomde
zaken in hetzelfde jaar worden afgedaan. Er zijn geen zaken van vreemdelingen met
de Afghaanse nationaliteit niet in behandeling genomen.
Tabel: Afhandeling eerste asielaanvragen van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit
vanaf 1 januari tot en met 31 augustus 2021
Afghaanse
Jan
feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Totaal
Afwijzing
10
20
10
30
30
30
20
10
160
Inwilliging
30
20
70
110
40
70
110
60
510
Totaal
40
40
80
140
70
100
130
70
670
Bron: Open Data Migratieketen. Alle cijfers zijn afgerond op tientallen. Afgeronde delen tellen niet
altijd op tot de afgeronde som.
Vraag 3
Kunt u een voorlopige inschatting maken van het totaal aantal asielaanvragen dat nog
zal voortvloeien uit de ruim 40 duizend e-mails die u in de afgelopen weken ontvangen
heeft inzake de actuele evacuatieoperatie?1 Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee, die inschatting over aantallen kan niet worden gemaakt. Er kan geen directe relatie
worden gelegd tussen de aantallen hulpverzoeken, onder meer afkomstig van Afghaanse
vreemdelingen, Nederlandse burgers, organisaties in Afghanistan, en het aantal asielaanvragen
dat in Nederland wordt ingediend.
Vraag 4
Hoeveel gezinsleden worden gemiddeld per asielzoeker uit Afghanistan, die een verblijfsvergunning
heeft gekregen, naar Nederland gehaald?
Antwoord 4
Op die vraag kan ik in dit bestek geen antwoord geven. In de tabel hieronder staat
het aantal ingereisde nareizigers van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit
in 2021 per maand. Er kan veel tijd verstrijken tussen de asielaanvraag van de asielzoeker
en het inreizen van eventuele nareizigers, daarom kunnen onderstaande cijfers niet
vergeleken worden met de recente asielinstroom. Het is in de beschikbare tijd niet
mogelijk geweest om een analyse uit te voeren waarin deze instroom vergeleken kan
worden met een hoeveelheid asielinstroom in het verleden. Overigens waren de aantallen
nareizigers in de hieronder weergegeven periode zeer laag, vanwege Corona en daarmee
verband houdende reisbeperkingen.
Tabel: Aantal ingereisde nareizigers van vreemdelingen met de Afghaanse nationaliteit
tot en met augustus 2021
Jan
feb
Mrt
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Totaal
Afghaanse
<5
8
22
<5
<5
17
<5
<5
58
Bron: Asylum Trends augustus 20211. Omwille van herleidbaarheid worden getallen kleiner dan 5 als <5 weergegeven. Afgeronde
delen tellen niet altijd op tot de som.
1 https://ind.nl/over-ind/cijfers-publicaties/paginas/asieltrends.aspx.
Vraag 5
Kunt u aangeven wat het maximale aantal Afghaanse asielzoekers is dat Nederland voornemens
is op te nemen? Zo nee, waarom niet? Aan de hand van welke criteria wordt bepaald
hoeveel asielzoekers Nederland kan opnemen?
Antwoord 5
Nederland werkt in het asielbeleid niet met maxima of quota.
Vraag 6
Hoe beoordeelt u of asielzoekers uit Afghanistan daadwerkelijk gevaar lopen in Afghanistan?
Antwoord 6
In algemene zin kan gezegd worden dat wanneer iemand in Nederland asiel aanvraagt
in een zorgvuldige asielprocedure door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
wordt beoordeeld of betrokkene wel of niet voor bescherming in aanmerking komt. De
IND doet dat op basis van het geldende asielbeleid voor het betreffende land.
Voor Afghanistan geldt thans een besluit- en vertrekmoratorium vanwege de onzekere
situatie in dat land. Na ontvangst van het ambtsbericht inzake de situatie in Afghanistan
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zal uw Kamer nader worden geïnformeerd over
de conclusies die op basis van dat ambtsbericht worden getrokken voor het landgeboden
asielbeleid. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft aangegeven dat de publicatie
van het ambtsbericht in het eerste kwartaal van 2022 wordt verwacht.
Vraag 7
Beoordeelt u al voordat Afghaanse asielzoekers naar Nederland komen of zij redelijkerwijs
in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
zijn de uitkomsten hiervan?
Antwoord 7
De asielprocedure start pas in Nederland.
Vraag 8
Deelt u de mening dat het de voorkeur heeft dat Afghaanse asielzoekers op een plaats
buiten Nederland worden opgevangen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Het heeft de voorkeur van het kabinet om vluchtelingen de bescherming te bieden in
de regio van het thuis dat men noodgedwongen moet ontvluchten. Personen die in Nederland
een asielvergunning aanvragen en verkrijgen worden in Nederland opgevangen in afwachting
van een beslissing op de asielaanvraag.
Vraag 9
Hoeveel asielzoekers uit Afghanistan, worden opgevangen door landen in de regio? Wilt
u dit aangeven per land?
Antwoord 9
De UNHCR publiceert gegevens over hoeveel Afghanen in de regio worden opgevangen.
Op 31 augustus 2021 waren in de landen in de regio in totaal 2,2 miljoen Afghaanse
vluchtelingen geregistreerd, van wie 1,4 miljoen in Pakistan, 780 duizend in Iran
en 7 duizend in Tajikistan. Een deel van hen verblijft daar al langere tijd, soms
al sinds 1979. Sinds 1 januari 2021 zijn circa 35 duizend Afghanen naar de buurlanden
gevlucht met het oog op internationale bescherming2.
Vraag 10
Heeft u afspraken gemaakt met landen in de regio, over de opvang van Afghaanse asielzoekers?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Wereldwijd stonden voor de recente machtsovername door de Taliban reeds 2,7 miljoen
Afghanen bij UNHCR geregistreerd als vluchteling, waarvan het overgrote deel in de
buurlanden Pakistan en Iran. Hoewel er op dit moment nog geen sprake is van het op
gang komen van grote nieuwe vluchtelingenstromen vanuit Afghanistan naar de regio,
is het kabinet van mening dat het van groot belang is alvast de voorbereidingen te
treffen mocht een dergelijk scenario bewaarheid worden. Het kabinet is van mening
dat opvang in eerste instantie duurzaam in de regio dient plaats te vinden, en de
EU de regio daarbij dient te ondersteunen, gezamenlijk met de internationale gemeenschap.
Om landen in de regio te ondersteunen bij het treffen van dergelijke voorbereidingen
heeft het kabinet een bijdrage van EUR 3,5 mln. toegezegd aan het Regional Refugee
Preparedness and Response Plan dat is opgesteld door UNHCR. Hiermee geeft het kabinet
tevens uitvoering aan de motie Van Haga over het actief inzetten op opvang van Afghaanse
vluchtelingen in de eigen regio (Kamerstuk 27 925, nr. 825).
Voorts is ook in Europees verband gesproken over de noodzaak hulp te blijven verlenen
aan de Afghaanse bevolking, inclusief de grote groep intern ontheemden, en aan landen
in de regio bij de omgang met de te verwachten instroom van Afghanen. Het kabinet
heeft tijdens de JBZ-Raad van 31 augustus jl. de Commissie opgeroepen om te komen
tot een EU-actieplan voor Afghanistan waarin aandacht is voor opvang in de regio en
migratiesamenwerking. De Commissie zegde dit toe. Ook heeft het kabinet de Europese
Commissie verzocht in gesprek te gaan met landen in de regio en landen op de migratieroute
richting de EU over migratiesamenwerking en steun voor onder andere opvang en asielmanagement.
Het verstevigen van grensmanagement en het tegengaan van mensensmokkel is daarbij
tevens van belang. Het kabinet verwijst hierbij graag naar de aangenomen verklaring
tijdens de JBZ-Raad3. De Europese Raad heeft tevens de oprichting van een regionaal politiek samenwerkingsplatform
met de directe buurlanden van Afghanistan aangekondigd.
Vraag 11
Hoe beoordeelt u het voorgenomen asielbeleid van Denemarken, dat erop neerkomt dat
asielzoekers altijd worden opgevangen in centra buiten Denemarken? Bent u bereid te
onderzoeken of Nederland dit voorbeeld kan volgen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Het kabinet wil graag dat er instrumenten worden ingevoerd waarmee de migratiebewegingen
op de middellange en lange termijn beter kunnen worden beheerst. Ook moeten de chronische
tekortkomingen in beleid en praktijk van het huidige migratie- en asielsysteem worden
aangepakt, waaronder het probleem van de steeds meer gemengde migratiestromen die
ertoe leiden dat een meerderheid van de asielzoekers in de EU na het doorlopen van
de procedures geen recht op internationale bescherming blijkt te hebben.
Hiervoor zijn duurzame oplossingen zoals door de Europese Commissie voorgesteld in
het kader van het nieuwe Europese pact voor migratie en asiel van belang. External
processing is geen onderdeel van de huidige EU-asielregelgeving (meer in het bijzonder
EU-asielprocedurerichtlijn), noch van de Commissievoorstellen inzake het asiel en
migratiepact van 23 september jl., noch van het huidige Regeerakkoord. Denemarken
is zoals bekend door zijn opt-out niet gebonden aan de EU-asielprocedurerichtlijn.
Wel is Denemarken partij bij het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag van
de Rechten van de Mens. Binnen de normatieve kaders van deze verdragen hebben lidstaten
de ruimte om een eigen beleidsafweging te maken. Het kabinet is dan ook terughoudend
om een appreciatie van de Deense beleidskeuzes te geven.
Vraag 12
Op welke onderdelen biedt Nederland asielzoekers meer rechten, dan waar Nederland
zich verdragsrechtelijk toe verplicht heeft? Bent u bereid de rechten van asielzoekers
op deze onderdelen te versoberen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
In de Europese wetgeving, waaraan ook Nederland is gebonden, zijn onder meer de minimumnormen
vastgelegd waaraan een asielprocedure moet voldoen (EU-Procedurerichtlijn), de opvangrechten
voor asielzoekers (EU-Opvangrichtlijn) en de criteria op basis waarvan een asielvergunning
moet worden verstrekt (EU-Kwalificatierichtlijn). Er is geen recent of sluitend overzicht
van de onderdelen waarop de Nederlandse asielwet- en regelgeving minder stringent
is dan de minimumnormen van de Europese regelgeving. Rechten voor asielzoekers die
vallen onder deze onderdelen zijn: het recht op rechtsbijstand voorafgaande aan de
(afwijzende) beslissing op het asielverzoek, het recht op een asielvergunning voor
onbepaalde tijd indien de asielzoeker de vijf voorafgaande jaren in het bezit is geweest
van asielvergunning voor bepaalde tijd en nog steeds asielbescherming nodig heeft,
het recht op gezinshereniging voor subsidiair beschermden onder dezelfde voorwaarden
als erkende vluchtelingen, en het rechtsmiddel hoger beroep in asielzaken. Verder
heeft een asielzoeker die langer dan zes maanden in afwachting is van een beslissing
op zijn asielverzoek toegang tot de arbeidsmarkt, terwijl de (maximum)termijn in de
EU-regelgeving op negen maanden ligt. De ratio van deze rechten is met name gelegen
in het voeren van een efficiënte asielprocedure, het kunnen behouden van het éénstatusstelsel
en het bevorderen van de integratie van asielvergunninghouders. Het kabinet ziet dan
ook geen reden om dit beleid aan te passen.
Vraag 13
Waar bent u van plan de asielzoekers uit Afghanistan te gaan huisvesten en hoe ziet
u dit in het licht van de enorme woningnood waar Nederland momenteel mee kampt?
Antwoord 13
Wanneer Afghaanse evacués een asielvergunning verleend krijgen, worden zij vergunninghouder
en hebben daarmee volgens de Huisvestingwet 2014 recht op een woning. Ingevolge de
halfjaarlijkse taakstelling worden zij gekoppeld aan een Nederlandse gemeente, die
verantwoordelijk is voor de huisvesting. Gemeenten hebben moeite met het realiseren
van de taakstelling wegens het tekort aan woningen. Zo verblijven momenteel ongeveer
11.000 vergunninghouders in de opvang van het COA, in afwachting van huisvesting in
de gemeente. Mede daarom hebben de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid op 25 augustus jl. bestuurlijke
partners opgeroepen om o.a. de achterstand bij het realiseren van de taakstelling
uitplaatsing statushouders in te lopen. Om gemeenten hierbij te ondersteunen, heeft
het kabinet al sinds november 2020 meerdere ondersteuningsmaatregelen genomen. Deze
staan beschreven in de brief Opgaven Huisvesting statushouders en Opvang aan de commissarissen
van de Koning en burgemeesters van 3 november 2020, welke als bijlage is toegevoegd
aan de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 3 november 20204, en staan beschreven in de Integrale Handreiking voor opvang, huisvesting en inburgering5 gepubliceerd op 12 februari 2021. In juli 2021 is een regeling gestart om versnelde
huisvesting en begeleiding van grote gezinnen statushouders te stimuleren. Daarnaast
heeft het kabinet aangekondigd in 2021 wederom een bedrag van € 50 miljoen beschikbaar
te stellen voor de bouw van (flexibele) huisvesting voor kwetsbare groepen, waarvan
tenminste € 15 miljoen voor statushouders. Het kabinet ondersteunt dit met kortingen
en vrijstellingen op de Verhuurdersheffing. Overige maatregelen en de oproep aan de
bestuurlijke partners staan beschreven in de bestuurlijke brief, welke als bijlage
is toegevoegd aan de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van
25 augustus 20216. Naar aanleiding van deze oproep is er in de afgelopen weken overleg geweest aan
alle provinciale regietafels. Aan deze tafels zijn in samenwerking met RVB, COA en
BZK mogelijkheden verkend voor additionele locaties ten behoeve van versnelde (tijdelijke)
huisvesting van statushouders. In de komende weken wordt bekeken welke opties meest
kansrijk zijn om op korte termijn te kunnen ontwikkelen.
Vraag 14
Bent u bereid te bewerkstelligen dat Afghaanse asielzoekers in geen enkele gemeente
(meer) voorrang krijgen op Nederlanders bij de toewijzing van een woning? Zo nee,
waarom niet? Zo nee, waarom acht u het gerechtvaardigd dat asielzoekers eerder in
aanmerking komen voor een volwaardige woning, dan Nederlanders die soms al jarenlang
op een wachtlijst staan?
Antwoord 14
De gemeente is verantwoordelijk voor het huisvesten van vergunninghouders conform
de halfjaarlijkse taakstelling. Dit volgt uit de Huisvestingswet 2014. Sinds 1 juli
2017 kunnen gemeenten echter zelf bepalen welke categorieën woningzoekenden ze als
urgentiecategorie in de huisvestingsverordening wensen op te nemen. Deze keuze is
daarmee lokaal bepaald. Dat vergunninghouders op dit moment door sommige gemeenten
in een urgentieregeling als voorrangscategorie worden beschouwd, is het gevolg van
de afwegingen die gemeenten hebben gemaakt gegeven enerzijds de huidige lokale situatie
op de woningmarkt en anderzijds de taakstelling die gemeenten hebben om vergunninghouders
te huisvesten. Het kabinet is niet bereid de mogelijkheid voor gemeenten om hierin
een eigen afweging te maken af te nemen.
Vraag 15
Bent u op de hoogte van de lustmoord op een 13-jarig meisje door Afghaanse asielzoekers
in Oostenrijk?7 Houdt u rekening met het risico dat een dergelijk misdrijf zich in Nederland voordoet?
Antwoord 15
Ik heb via de media kennisgenomen van deze zaak. Dit incident is natuurlijk zeer treurig,
maar kan geen aanleiding zijn om aan te nemen dat jegens een bepaalde nationaliteit
generieke extra maatregelen nodig zijn.
Vraag 16
In welke mate zijn Afghaanse asielzoekers in Nederland betrokken geweest bij gewelds-
of zedenmisdrijven? Kunt u hier een overzicht van verstrekken over de afgelopen tien
jaar, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende soorten misdrijven?
Antwoord 16
In het incidentenoverzicht 2020 staat het aantal misdrijven dat begaan is door asielzoekers.
In dit rapport worden de misdrijven ook uitgesplitst naar soort, zo is er te zien
dat ongeveer 60% van de geregistreerde misdrijven in 2020 waar asielzoekers van verdacht
worden vielen in de categorie Diefstal en inbraak zonder geweld en ongeveer 15% in
de categorie Gewelds- en Seksuele misdrijven. De Afghaanse nationaliteit is niet een
van de 10 nationaliteiten met de meeste asielzoekers verdacht van een misdrijf. In
minder dan 2% van de gevallen is de verdachte Afghaans.
Vraag 17
Hoe beoordeelt u het feit dat Afghanen in de afgelopen tien jaar drie keer vaker schuldig
werden bevonden aan een misdrijf dan Nederlanders?8
Antwoord 17
Iedereen, ongeacht herkomstland, heeft zich in Nederland te houden aan de geldende
wet- en regelgeving. Het kabinet keurt iedere vorm van overlastgevend en strafbaar
gedrag ten zeerste af. Het kabinet is dan ook tevreden dat uit de cijfers uit het
door u aangehaalde Jaarrapport Integratie 2018 van het CBS kan worden opgemaakt dat
voor bijna alle herkomstgroepen, inclusief Afghanen, het aandeel door de rechter schuldig
verklaarden in de periode 2005–2016 is gedaald. In verband met verschillen in andere
demografische variabelen zoals leeftijd en geslacht, is het lastig om conclusies te
verbinden aan de vergelijking tussen de groep Afghanen en de groep Nederlanders waar
het CBS naar heeft gekeken.
Vraag 18
Welke maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat Afghanen die naar Nederland
komen, zich schuldig maken aan gewelds- of zedenmisdrijven?
Antwoord 18
Afghaanse asielzoekers dienen zich net als ieder ander in Nederland te gedragen conform
de geldende wet- en regelgeving. Het COA biedt haar bewoners voorlichting in de vorm
van een rechten- en plichtengesprek waarin wordt aangegeven dat zij zich aan de COA-huisregels
en aan de wet dienen te houden. Ook zijn er video’s als aanvullend voorlichtingsmateriaal
over rechten en plichten. Wanneer er ondanks deze voorlichting toch sprake is van
crimineel gedrag, wordt aangifte gedaan en zijn de politie en het OM aan zet om strafrechtelijke
maatregelen op te leggen.
Het COA heeft een breed palet aan maatregelen beschikbaar om overlastgevende asielzoekers
stevig aan te pakken. Hierbij valt te denken aan overplaatsing door het COA naar de
Handhaving- en Toezichtlocatie (htl), waar een streng regime heerst en een gebiedsbeperking
wordt opgelegd. Middels de zogenaamde landelijke Top-X lijst wordt door het Ministerie
van Justitie en Veiligheid maandelijks in kaart gebracht wie de meest hardnekkige
overlastgevende en criminele asielzoekers zijn. Zij kunnen rekenen op een individuele
aanpak en staan onder verscherpt toezicht van betrokken partijen uit de migratieketen,
waardoor asielaanvragen bijvoorbeeld versneld worden afgedaan. Al deze maatregelen
zijn gebundeld in een toolbox. Deze heeft het Kabinet samen met de brief van 10 november
2020 met uw Kamer gedeeld9.
Vraag 19
Welke maatregelen heeft u getroffen om te voorkomen dat zich onder de Afghanen die
naar Nederland komen, terroristen bevinden die mogelijk aanslagen zullen beramen of
plegen in Nederland?
Antwoord 19
In algemene zin wordt in de «kleine vreemdelingenketen» (IND, COA en DT&V), hoewel
het geen opsporingsdiensten betreffen, continu geïnvesteerd in het bevorderen van
het veiligheidsbewustzijn van de medewerkers. Politie, KMar, en andere betrokken organisaties,
zoals de IND, zijn alert op personen die mogelijk een dreiging voor de nationale veiligheid
kunnen vormen. Dat geldt voor alle vreemdelingen die bescherming vragen in Nederland,
dus ook voor de vreemdelingen uit Afghanistan.
Politie en de KMar voeren de identificatie en registratie uit in het asielproces.
Hierbij worden onder meer vingerafdrukken afgenomen, die zullen worden gecontroleerd
in alle systemen, waaronder het Schengen Informatie Systeem (SIS). Ook wordt een verhoor
afgenomen gericht op de identificatie van de persoon. In dit proces wordt tevens informatie
verzameld met betrekking tot nationale veiligheid en signalen van mensensmokkel en
-handel. De IND screent daarna de personen op basis van alle beschikbare informatie
en gebruik makend van sociale media.
Als er aanwijzingen zijn dat de asielzoeker mogelijk een gevaar is voor de nationale
veiligheid dan wordt dit via de hiervoor in het leven geroepen meldstructuur doorgegeven
aan de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
In het asielproces zal bovendien, op individuele basis, worden gekeken of bijvoorbeeld
het handelen in de oorlogssituatie of de eventuele betrokkenheid bij kwestieuze organisaties
reden is om af te wijzen op basis van artikel 1F van het vluchtelingenverdrag, dan
wel het treffen van andere maatregelen.
Vraag 20
Hoe beoordeelt u het feit dat een kwart van de Afghanen die al meer dan negen jaar
in Nederland verblijven nog steeds een bijstandsuitkering ontvangt?10
Antwoord 20
Uit het aangehaalde onderzoek blijkt dat 24% van de Afghanen die al langer dan negen
jaar in Nederland verblijven een bijstandsuitkering heeft. Uit het recenter Jaarrapport
(2020) van het CBS is dit 22% bij een verblijfsduur van 9 jaar of langer.
Bijstand, WW en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen zijn deels communicerende vaten.
De hoge bijstandsafhankelijkheid van Afghanen gaat gepaard met een lage afhankelijkheid
van andere uitkeringen. Onder Afghanen die negen jaar of langer in Nederland verblijven,
heeft 2% een werkloosheidsuitkering en 4% een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Deze
percentages zijn vergelijkbaar met die van personen zonder migratie achtergrond.
Niet bekend is in welke mate het om een volledige bijstandsuitkering gaat. Zoals bekend
zijn vluchtelingen vaak werkzaam op tijdelijke deeltijdbanen aan de onderkant van
de arbeidsmarkt. Bij een deeltijdbaan kan het inkomen met een bijstandsuitkering aangevuld
worden. Een deel van de bijstandsuitkeringen is derhalve niet volledig.
Volledigheidshalve is in onderstaande figuur de participatiegraad voor mannen in de
leeftijd van 30 tot 40 jaar aan de hand van tijdvakken van vijf jaren weergegeven.
De figuur laat zien dat van de vluchtelingengroepen de arbeidsparticipatie van mensen
uit Afghanistan snel stijgt. Bij een verblijfsduur van 10–14 jaar loopt deze op tot
iets meer dan 75%. Dit betekent dat de uitkeringsafhankelijkheid dan ook een stuk
lager zal zijn.
Sociaaleconomische positie werkend (aandeel in %) naar verblijfsduur in jaren in Nederland
30–40-jarigen; vluchtelingen, 2017
Bron CPB (2020), Kansrijk Integratiebeleid
Vraag 21
Deelt u de zorgen van veel Nederlanders over hun veiligheid, kansen op de woningmarkt
en welvaart, als gevolg van de komst van grote aantallen asielzoekers uit Afghanistan?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 21
Het Kabinet heeft begrip voor de zorgen die er bestaan in de samenleving over vraagstukken
als veiligheid, woningmarkt, welvaart en migratie. Het Kabinet heeft daar ook steeds
oog voor bij de beleidsvorming.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.