Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Stoffer over de snelheidsverlaging op de Haringvlietbrug
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de snelheidsverlaging op de Haringvlietbrug (ingezonden 2 juli 2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 24 september
2021).
Vraag 1
Is de veronderstelling juist dat de rijstrookbeperking alleen bedoeld is om de maximumsnelheid
van 50 kilometer per uur te handhaven?1
Antwoord 1
Die veronderstelling is juist. Inmiddels zijn 2 rijstroken in beide richtingen open.
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 2
Heeft u, gelet op de grote gevolgen van de rijstrookbeperking voor de doorstroming
en de bereikbaarheid van de regio Zeeland/Zuidwest Nederland, ook andere maatregelen
overwogen ten behoeve van een goede handhaving van de maximumsnelheid van 50 kilometer
per uur, zoals rijstrookversmalling middels markeringspalen of andere vormen van wegafscheiding?
Antwoord 2
Ja. Zoals aangegeven in de Kamerbrief van 5 augustus 2021 (2021Z14129) is door samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio
een oplossing gevonden om bij een maximum snelheid van 50 km/u twee versmalde rijstroken
in beide richtingen te kunnen handhaven. Hiermee wordt de doorstroming ten aanzien
van de eerder gecommuniceerde variant verbeterd. Deze maatregelen zijn per 23 augustus
jl. in werking gesteld. Tevens wordt per 4 oktober a.s. in beide richtingen de linkerrijstrook
op de Haringvlietbrug verbreed van 1,95 meter naar 2,35 meter. Hiermee wordt de doorstroming
verbeterd, omdat inhalen makkelijker wordt gemaakt. Om de weginrichting aan te passen,
heeft Rijkswaterstaat drie nachtafsluitingen nodig in het weekend van 1 tot 4 oktober.
Om de nachtafsluitingen optimaal te benutten en hinder zoveel mogelijk te beperken,
herstelt de aannemer tijdens de afsluitingen ook bestaande asfaltschade.
Vraag 3 en 4
Bent u bereid te kijken naar alternatieven voor de rijstrookbeperking in aanvulling
op glasheldere communicatie over snelheidscontroles, zodat beide rijstroken in dezelfde
rijrichting benut kunnen blijven worden?
Bent u bereid om snelheidsverlaging zonder rijstrookbeperking in combinatie met glasheldere
communicatie over snelheidscontroles en alternatieve maatregelen voor aangepaste weginrichting
enige tijd uit te proberen?
Antwoord 3 en 4
Ja daartoe ben ik bereid. Zoals aangegeven in de Kamerbrief van 5 augustus 2021 (35 570-A-93) is door samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio
een oplossing gevonden om bij een maximum snelheid van 50 km/u twee versmalde rijstroken
in beide richtingen te kunnen handhaven. Hiermee is de doorstroming ten aanzien van
de eerder gecommuniceerde variant verbeterd. Op 23 augustus jl. is deze maatregel
in werking gesteld. Tevens wordt per 4 oktober a.s. in beide richtingen de linkerrijstrook
op de Haringvlietbrug verbreed van 1,95 meter naar 2,35 meter. Hiermee wordt de doorstroming
verder verbeterd, omdat inhalen makkelijker wordt gemaakt. Om de weginrichting aan
te passen, heeft Rijkswaterstaat drie nachtafsluitingen nodig in het weekend van 1
tot 4 oktober. Om de nachtafsluitingen optimaal te benutten en hinder zoveel mogelijk
te beperken, herstelt de aannemer tijdens de afsluitingen ook bestaande asfaltschade.
Vraag 5
Waarom ziet u weinig ruimte voor versnelling van de vervanging van de klep van de
Haringvlietbrug?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat doet er alles aan om de vervanging zo snel mogelijk te realiseren.
Zo is een versnelde marktbenadering toegepast, waarbij de aannemer eerder betrokken
wordt bij het uitwerken van de oplossing. Ook is de interne kwaliteitstoetsing parallel
uitgevoerd aan het opstellen van de contractstukken. Meer duidelijkheid over de haalbaarheid
van de huidige planning kan begin volgend jaar gegeven worden als de aannemer die
het werk gaat uitvoeren ook gecontracteerd is. Daarnaast zijn er verschillende risico’s
die voor vertraging kunnen zorgen. Hierbij kan gedacht worden aan gevolgen van langere
levertijden voor bouwmaterialen. Rijkswaterstaat ziet nu geen ruimte voor extra versnelling
van de uitvoering door de veelheid van voorbereidingswerkzaamheden. De benodigde herberekening
en aanpassing van het ontwerp van de klep op basis van de vigerende bouwnormen, de
beschikbaarheid en levertijden van materialen en constructiedelen en de geldende termijnen
bij aanbesteding zijn de belangrijkste beperkende factoren voor verdere versnelling.
Vraag 6
Hebben de (tegenvallende) uitkomst van de herberekening met betrekking tot de constructieve
veiligheid van de Haringvlietbrug en het onverwachts snellere kwaliteitsverlies ook
consequenties voor de beoordeling van de constructieve veiligheid van andere bruggen?
Antwoord 6
De situatie bij de Haringvlietbrug lijkt geen gevolgen te hebben voor andere bruggen.
De toepassing van een aluminium dek in het hoofdwegennet bij een brug als de Haringvlietbrug
is vrij uniek. Hoewel er meerdere bruggen zijn met een aluminium dek, bijvoorbeeld
die in de Zandkreekdam, worden deze bruggen minder zwaar belast, waardoor de problematiek
bij de Haringvlietbrug voor zover nu bekend op zich zelf staat.
Over het algemeen geldt dat komende jaren meer situaties als bij de Haringvlietbrug
zich zullen gaan voordoen. Het einde van de technische levensduur van een groot aantal
bruggen, tunnels, viaducten en sluizen in Nederland is in zicht. Voor een verdere
toelichting verwijs ik naar het antwoord bij vraag 7 van de heer de Groot (VVD).
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Peter de Groot
(VVD), ingezonden 1 juli 2021 (vraagnummer 2021Z12365).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.