Lijst van vragen : 35884 Verslag houdende een lijst van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Negende incidentele suppletoire begroting)
2021D34841 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het wetsvoorstel
van 26 mei 2021 houdende de Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Negende incidentele suppletoire
begroting) (Kamerstuk 35 884, nrs. 1 en 2).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agema
De adjunct-griffier van de commissie, Krijger
Nr
Vraag
1
Geldt het beroep op artikel 2.27 Comptabiliteitswet voor alle in de Negende incidentele
suppletoire begroting opgenomen maatregelen? Zo nee, voor welke maatregelen wel?
2
Vanwege het spoedeisende karakter van de maatregelen wordt een beroep gedaan op de
uitzondering uit artikel 2.27 Comptabiliteitswet, geldt deze uitzondering voor alle
maatregelen in de begroting?
3
Kunt u de spoedeisendheid van de niet-covid gerelateerde maatregelen uit de Negende
incidentele suppletoire begroting nader toelichten, in het licht van het beroep op
artikel 2.27 Comptabiliteitswet?
4
Kunt u de spoedeisendheid van de niet-covid gerelateerde maatregelen uit deze Negen
Negende incidentele suppletoire begroting nader toelichten?
5
Waarom is ook bij de niet-corona gerelateerde uitgaven een beroep gedaan op artikel
2.27 Comptabiliteitswet? Waarom is hier sprake van spoedeisendheid?
6
Was de verlenging van het Landelijk Coördinatiepunt Patiëntenspreiding (LCPS) al een
half jaar geleden te verwachten? Zo ja, waarom is bij deze uitgaven dan een beroep
gedaan op artikel 2.27 Comptabiliteitswet?
7
Kunt u uiteenzetten op welke onderdelen van deze incidentele suppletoire begroting
u gebruikt maakt van artikel 2.27 Comptabiliteitswet? Indien u gebruik maakt van alle
artikelen, kunt u dan nader toelichten waarom alle uitgaven spoedeisend van karakter
zijn?
8
Wat heeft u de afgelopen periode naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer
over de verantwoording over 2020 geleerd over de inzet van artikel 2.27 Comptabiliteitswet?1 Bent u terughoudender geworden?
9
Kunt u toelichten hoe en wanneer de garantieregelingen voor analysecapaciteit en voor
testmateriaal zullen worden geëvalueerd, nu het einde van deze garantieregelingen
in zicht komt?
10
Kunt u nader toelichten waarom u de Stichting open Nederland geen premie vraagt voor
de garantstelling van het Ministerie van VWS, die immers vergelijkbaar en aanvullend
is op een normale bestuursaansprakelijkheidsverzekering?
11
U verlengt garantieregelingen voor testmaterialen en analysecapaciteit, en stelt zich
deels garant voor bestuursaansprakelijkheid van de Stichting open Nederland, wanneer
worden deze geëvalueerd?
12
Waarom kon deze begrotingswijziging niet eerder naar de Kamer worden gestuurd, maar
pas net aan het begin van het zomerreces?
13
Welke van de uitgaven binnen deze incidentele suppletoire begroting waren reeds een
half jaar geleden voorzien of reeds te verwachten?
14
Kunt u nader toelichten wat de uitgaven «Afrekening Corona DigiD tikken» betreffen
en uiteenzetten waar deze uit bestaan?
15
Waarom is de «Afrekening Corona DigiD tikken» van zodanige spoedeisendheid dat deze
onder artikel 2.27 Comptabiliteitswet dient te vallen?
16
Hoe zijn de garantieregelingen veranderd na het onderzoek van de Algemene Rekenkamer
eind 2020, waarin zij kritisch was over de informatievoorziening over de kostendekkendheid
van de regelingen?
17
Wat is de rol van de Minister van Financiën op deze garantieregelingen, omdat hij
heeft toegezegd ambtsgenoten erop te wijzen dat garantieregelingen die samenhangen
met de coronacrisis geëvalueerd behoren te worden?
18
Kunt u nader specificeren – hoofdstuk, paragraaf en/of paginanummer – waar in de drie
Kamerbrieven, waarnaar in de aanbiedingsbrief bij de Negende incidentele suppletoire
begroting wordt verwezen, de Kamer is geïnformeerd over de in deze Negende incidentele
suppletoire begroting opgenomen maatregelen?
19
Het plafond van de garantstelling bij het testen is in de Elfde incidentele suppletoire
begroting bijgesteld, wat is hiervan het gevolg voor de onderhavige incidentele suppletoire
begroting?
20
Hoe is te beoordelen dat de 20 miljoen euro die is uitgegeven aan de zelftestcampagne
doelmatig is uitgegeven?
21
Bent u van mening dat de 20 miljoen euro die is uitgegeven aan de zelftestcampagne
doelmatig is uitgegeven?
22
Kan de Kamer een evaluatie van deze zelftestcampagne verwachten? Zo ja, wanneer kan
de Kamer deze verwachten? Zo nee, waarom niet?
23
Waarom is er eerder geen rekening gehouden met het feit dat Intravacc BTW-plichtig
is? Welke adviezen zijn daar vooraf over gevraagd? Als er geen adviezen zijn gevraagd,
waarom niet? Is er dan überhaupt nooit nagedacht over BTW-plichtigheid?
24
In de tweede helft van 2021 is 546 miljoen euro nodig voor de GGD-GHOR, kan er al
inzicht gegeven worden in de behoefte in 2022, 2023 en verder? Hoe wordt hier wel
aan gewerkt om de toekomstige financiële behoefte van GGD-GHOR in kaart te brengen?
25
Waarom worden de budgetten voor Suriname niet ten laste gebracht van de begrotingen
van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en/of Buitenlandse Zaken?
26
Waaraan worden de middelen voor de COVID-19-gerelateerde zorg binnen het Caribische
deel van het Koninkrijk exact uitgegeven, kan hier een nadere precisering van gegeven
worden?
27
Hoe kan het dat er zo’n grote onderbesteding is (14 miljoen euro) bij de steunmaatregelen
voor de sportsector? Is er een analyse gemaakt van de oorzaken (Was het niet nodig?
Was het te ingewikkeld? Sloot de regeling niet aan bij de behoefte? Waren de criteria
te streng?) en kan die analyse naar de Kamer gestuurd worden? Welke (types) sportvereniging
en verhuurders van sportaccommodaties hebben wel gebruik gemaakt van de steun?
28
Is het extra geld voor de afhandeling van Wob-verzoeken voldoende om aan de wettelijke
verplichtingen van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) te voldoen?
29
Voor de afhandeling van corona-gerelateerde Wob-verzoeken wordt in 2021 2,1 miljoen
euro en in 2022, 5 miljoen euro beschikbaar gesteld, waarom wordt er in 2021 niet
meer geld beschikbaar gesteld, zodat Wob-verzoeken sneller afgehandeld kunnen worden?
In hoeverre kunnen met de nu beschikbaar gestelde middelen alle Wob-verzoeken tijdig
worden afgehandeld?
30
Hoe wordt door het Ministerie van VWS gecontroleerd of de aantallen testen op de facturen
van laboratoria kloppen?
31
Hoe wordt door het Ministerie van VWS vastgesteld of de laboratoria de gevraagde capaciteit
aan materiaal, apparatuur en personeel beschikbaar hebben?
32
Hoe wordt door het Ministerie van VWS vastgesteld of de laboratoria de gevraagde capaciteit
aan materiaal, apparatuur en personeel daadwerkelijk beschikbaar hebben?
X Noot
1
Algemene Rekenkamer, Rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bijlage bij Kamerstuk 35 830 XVI, nr. 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
H.W. Krijger, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.