Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Motoriek basisschoolkinderen verslechterd door coronalockdown’.
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Motoriek basisschoolkinderen verslechterd door coronalockdown» (ingezonden 16 september 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Motoriek basisschoolkinderen verslechterd door coronalockdown»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat bewegen belangrijk is om weerbaar, fit en gezond te zijn en
te blijven, en dat de coronacrisis ons dit nog duidelijker heeft laten inzien? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 3
Bent u ook van mening dat het belangrijk is dat kinderen zich motorisch kunnen ontwikkelen
en dat sport en bewegingsonderwijs daar een cruciale rol bij speelt? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 4
Hoeveel scholen hebben geen bewegingsonderwijs aangeboden in de periode dat dit regeltechnisch
wel mogelijk was? En wat waren de argumenten voor scholen om er voor te kiezen om
geen bewegingsonderwijs aan te bieden?
Vraag 5
Hoeveel uren lichamelijk onderwijs zijn er verloren gegaan sinds de coronalockdown?
Is hier aandacht voor geweest binnen de Schoolscan die scholen moesten uitvoeren naar
aanleiding van het Nationaal Programma Onderwijs? Zo ja, wat zijn hiervan de uitkomsten?
Zo nee, waarom zijn de achterstanden op het gebied van bewegingsonderwijs niet meegenomen?
Hoeveel leerlingen hebben motorische achterstanden opgelopen door het ontbreken van
bewegingsonderwijs?
Vraag 6
Hoeveel scholen maken momenteel specifiek gebruik van onderdeel C «sportieve activiteiten»
van de menukaart met bewezen effectieve interventies uit het Nationaal Programma Onderwijs?
Indien u momenteel nog niet over deze gegevens beschikt, wanneer wel?
Vraag 7
Op welke andere manieren gaan scholen, ook buiten het Nationaal Programma Onderwijs,
de achterstanden in het bewegingsonderwijs de komende tijd inhalen? Heeft u hier concrete
voorbeelden van? Welke inzet is er nodig om de groep kinderen die motorische achterstanden
heeft opgelopen weer op niveau te brengen? Kan dit individueel, of is het niet verstandiger
en goedkoper om dit klassikaal te doen?
Vraag 8
Heeft u een beeld van de kosten die de zorg voor kinderen met een motorische achterstand
in relatie tot overgewicht met zich mee gaat brengen in meerjarenperspectief?
Vraag 9
Hoe gaat u garanderen dat nu de scholen het reguliere onderwijs kunnen hervatten alle
leerlingen bewegingsonderwijs krijgen waar ze recht op hebben en dat de motorische
achterstanden van leerlingen worden ingehaald?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.