Schriftelijke vragen : De stand van zaken met betrekking tot de (vaststelling van de) NOW
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de stand van zaken met betrekking tot de (vaststelling van de) NOW (ingezonden 10 september 2021).
Vraag 1
            
Kunt u een actueel overzicht geven van de aanvragen, voorschotten, en dergelijke van
               de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en daarbij in ieder geval een
               actueel overzicht meenemen van de tabellen 1, 2 en 3 uit Kamerbrief 35 420, nr. 278?
            
Vraag 2
            
Herkent u de signalen van veel (midden- en kleinbedrijf (MKB)) ondernemers over de
               relatief hoge kosten voor accountantsverklaringen voor de NOW-steun, die soms een
               groot deel van de te ontvangen NOW-steun bedragen?
            
Vraag 3
            
Klopt het dat de accountantsverklaring voor de NOW-steun in principe over de basale
               vraag gaat wat de hoogte van de omzet en loonkosten over een specifieke periode in
               twee verschillende boekjaren is, en dat deze variabelen corresponderen met de gegevens
               in de reguliere belasting over de toegevoegde waarde (btw)-aangifte en loonopgave,
               die veelal door dezelfde accountant van een ondernemer verzorgd wordt?
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven wat de gemiddelde kosten voor accountantsverklaringen in het kader
               van de NOW-vaststelling zijn, en kunt u daarbij ook inzicht geven in de opbouw van
               de kosten?
            
Vraag 5
            
Heeft u een verklaring voor het feit dat de kosten voor accountantsverklaringen voor
               de NOW-steun relatief gezien veel hoger lijken dan andere accountantskosten van ondernemers,
               bijvoorbeeld voor btw-aangiften en loonopgaven?
            
Vraag 6
            
Hoe kunnen de kosten voor accountantsverklaringen voor de NOW-steun verlaagd worden,
               bijvoorbeeld door de werkzaamheden beter aan te laten sluiten bij de reguliere werkzaamheden
               van (huis)accountants die al gedaan worden voor ondernemers, met als doel de kosten
               voor ondernemers te verlagen?
            
Vraag 7
            
Herinnert u zich uw antwoord op schriftelijke vragen1 waarin u heeft aangegeven dat het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
               bij de vaststelling van de loonsom ruimte heeft om de uitbetaling van bonussen, overuren,
               etc. uit de loonsom te filteren? En herkent u de signalen van ondernemers waarbij
               dit maatwerk niet geboden wordt, en waarbij ook in bezwaar niet tegemoet gekomen wordt
               aan de bezwaren van ondernemers, bijvoorbeeld doordat het UWV incidentele beloningen
               niet altijd uit de loonsom filtert?
            
Vraag 8
            
Welke ruimte heeft het UWV om in bezwaarprocedures maatwerk toe te passen bij het
               filteren van incidentele beloningen uit de loonsom, en bent u bereid deze ruimte te
               vergroten?
            
Vraag 9
            
Hoe lang duren bezwaarprocedures in het kader van NOW-steun gemiddeld en hoe kan de
               periode verder verkort worden?
            
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor het debat over het steunpakket,
               beantwoorden?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 
              
                  Indiener
Chris Stoffer, Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.