Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveGeraamde uitgaven en ontvangstenA. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstelB. Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen1. Leeswijzer2. Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten3. Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld4. BijlagenBijlage 1: VerdiepingshoofdstukArtikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerArtikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerArtikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerArtikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerArtikel 10. Nog onverdeeld
35 925 IIA Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021–2022
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 184.169.000,-
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 3.865.000,-
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H. Ollongren
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Algemeen
Voor u ligt de begroting 2022 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn geen wijzigingen voorzien.
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
Beleidsagenda
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.
Beleidsartikelen
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
– Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
– Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
– Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
– Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling
B. Rol en verantwoordelijkheid
C. Beleidswijzigingen
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
E. Toelichting op de instrumenten
Budgetflexibiliteit
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.
Niet-beleidsartikel
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
– Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlagen
Bijlage 1 bevat de verdiepingsbijlage voor de Staten-Generaal. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2021 (RBV 2021) is opgenomen, de staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen op basis van RBV 2021
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
10. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
A. Algemene doelstelling
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is ook de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.
De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
– deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
– adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
– transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
– De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.;
– De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer:
– voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
– participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
– onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Professionalisering griffie
In 2021 is een start gemaakt met professionalisering van de griffie. Vanaf 2022 wordt deze professionalisering doorgezet. Dit houdt in dat er ingezet wordt op uitbreiding van de capaciteit voor ondersteuning en voor verbetering van de bedrijfsvoering, waaronder de informatiebeveiliging.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
18.892
24.266
15.848
15.709
15.709
15.609
15.627
Uitgaven
16.848
24.266
15.848
15.709
15.709
15.609
15.627
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
12.880
20.059
11.641
11.502
11.502
11.402
11.420
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
3.751
4.128
4.128
4.128
4.128
4.128
4.128
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
217
79
79
79
79
79
79
Ontvangsten
127
140
140
140
140
140
140
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie en huisvesting.
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit artikelonderdeel betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer.
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Vooralsnog staat er voor 2022 één vergadering gepland (Prinsjesdag).
Ontvangsten
De Eerste Kamer heeft geen reguliere ontvangsten. De ontvangsten hebben onder andere betrekking op de afwikkeling van voorschotten uit een eerder begrotingsjaar en opbrengsten van het restaurant.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
34.411
35.703
34.600
33.542
34.056
35.644
34.621
Uitgaven
33.862
35.703
34.600
33.542
34.056
35.644
34.621
Institutionele inrichting
Schadeloosstelling
24.394
22.700
22.701
22.701
22.701
22.702
22.702
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
9.468
13.003
11.899
10.841
11.355
12.942
11.919
Ontvangsten
29
86
86
86
86
86
86
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige kostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven aan pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van maart 2021 is het budget voor 2022 hoger. In verband met de verkiezingen van 2025 is het budget voor 2025 en 2026 ook hoger.
Ontvangsten
De ontvangsten op dit onderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
133.027
147.859
132.186
130.293
129.167
131.519
129.773
Uitgaven
133.988
147.859
132.186
130.293
129.167
131.519
129.773
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
89.951
98.363
84.852
84.988
84.990
84.173
84.473
Onderzoeksbudget
1.296
2.383
2.383
2.383
2.383
2.383
2.383
Materiële uitgaven
Drukwerk
1.065
1.929
1.929
1.929
1.929
1.929
1.929
Fractiekosten
38.884
40.580
38.367
37.838
37.280
40.449
38.403
Uitzending leden
83
465
465
465
465
465
465
Parlementaire enquêtes
462
2.020
2.070
570
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.247
2.119
2.120
2.120
2.120
2.120
2.120
Ontvangsten
3.448
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitstaande garanties 2020
Verleende garanties 2021
Vervallen garanties 2021
Uitstaande garanties 2021
Garantie plafond 2022
Geraamd te verlenen 2022
Geraamd te vervallen 2022
Uitstaande garanties 2022
Garantie plafond 2022
Art.
Fractiekosten
7.522
0
0
7.522
0
0
0
7.522
8.912
Totaal
7.522
0
0
7.522
0
0
0
7.522
8.912
Toelichting
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om bijvoorbeeld parlementaire onderzoeken uit te voeren. Naar aanleiding van het rapport Kennis is macht van de Klankbordgroep Versterking Kennis- en Onderzoeksfunctie (KVKO) wordt onderzoeksbudget verdeeld over 13 vaste commissies en een algemene commissie (Kamerstukken II 2016/17, 34686 nr. 5).
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit onderdeel staan de uitgaven gepland voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fracties is in 2022, 2025 en 2026 hoger. De reden voor deze verhogingen zijn de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 en de geplande Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Bij zetelverlies ontvangen de fracties nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Uitzending leden
Op dit onderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies voor werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. Op dit moment staat de parlementaire enquête Aardgaswinning Groningen gepland voor 2022.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
Ontvangsten
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
904
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
Uitgaven
904
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
904
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
– uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
– aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
– contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
– ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
– de activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
Kengetallen
In onderstaand overzicht zijn, als kengetallen, in meerjarig perspectief (2016-2020) de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per Kamerzetel (van Eerste en Tweede Kamer) opgenomen.
Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Interparlementaire betrekkingen
1.357
1.070
1.007
1.171
1.180
904
Gemiddeld per lid
6
5
4
5
5
4
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
A. Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
B. Toelichting op de financiële instrumenten
Nog te verdelen
Loon- en prijsbijstelling
Vanuit dit artikel wordt de loon- en prijsbijstelling naar de artikelen geboekt.
4. Bijlagen
Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Uitgaven
Tabel 9 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
20.593
13.393
13.404
13.404
13.404
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
3.061
2.180
2.030
2.030
1.930
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
15.334
Nieuwe mutaties
612
275
275
275
275
293
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
445
293
293
293
293
293
2. Eindejaarsmarge Eerste Kamer
185
‒
‒
‒
‒
‒
Stand ontwerpbegroting 2022
24.266
15.848
15.709
15.709
15.609
15.627
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
2. Eindejaarsmarge Eerste Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringsprocessen.
Ontvangsten
Tabel 10 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
140
140
140
140
140
‒
Mutatie Nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
140
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2022
140
140
140
140
140
140
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 11 Uitgaven beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
34.957
33.879
32.845
33.348
34.900
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
33.900
Nieuwe mutaties
746
721
697
708
744
721
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
746
721
697
708
744
721
Stand ontwerpbegroting 2022
35.703
34.600
33.542
34.056
35.644
34.621
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
Ontvangsten
Tabel 12 Ontvangsten beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
86
86
86
86
86
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
86
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2022
86
86
86
86
86
86
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 13 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
134.202
123.792
123.433
122.894
125.193
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
10.340
5.908
4.410
3.840
3.840
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
127.033
Nieuwe mutaties
3.317
2.486
2.450
2.433
2.486
2.740
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
2.984
2.753
2.744
2.733
2.786
2.740
2. Herijking categoriemanagement
‒ 267
‒ 267
‒ 294
‒ 300
‒ 300
‒
3. Eindejaarsmarge Tweede Kamer
600
‒
‒
‒
‒
‒
Stand ontwerpbegroting 2022
147.859
132.186
130.293
129.167
131.519
129.773
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
2. Herijking categoriemanagement
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Financiën ten behoeve van de herijking van het categoriemanagement.
3. Eindejaarsmarge Tweede Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringsprocessen.
Ontvangsten
Tabel 14 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
3.639
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2022
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 15 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
1.520
1.520
1.520
1.520
1.520
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
1.520
Nieuwe mutaties
15
15
15
15
15
15
Stand ontwerpbegroting 2022
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
1.535
Ontvangsten
Tabel 16 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
0
Artikel 10. Nog onverdeeld
Uitgaven
Tabel 17 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
4.975
3.782
3.749
3.749
3.838
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
3.769
Nieuwe mutaties
‒ 4.975
‒ 3.782
‒ 3.749
‒ 3.749
‒ 3.838
‒ 3.769
Waarvan:
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
‒ 4.190
‒ 3.782
‒ 3.749
‒ 3.749
‒ 3.838
‒ 3.769
2. Eindejaarsmarge Eerste Kamer
‒ 185
‒
‒
‒
‒
‒
3. Eindejaarsmarge Tweede Kamer
‒ 600
‒
‒
‒
‒
‒
4. Correctie loon- en prijsbijstelling
3
‒
‒
1
‒
‒
5. Correctie loon- en prijsbijstelling
‒ 3
‒
‒
‒ 1
‒
‒
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
0
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021
2. Eindejaarsmarge Eerste Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringsprocessen.
3. Eindejaarsmarge Tweede Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringsprocessen.
4. Correctie loon- en prijsbijstelling Bij de toedeling van de loon- en prijsbijstelling is er per abuis een fout gemaakt in het afboeken van de loonbijstelling en de prijsbijstelling op artikel 10. Met deze mutatie wordt deze fout gecorrigeerd.
5. Correctie loon- en prijsbijstellingBij de toedeling van de loon- en prijsbijstelling is er per abuis een fout gemaakt in het afboeken van de loonbijstelling en de prijsbijstelling op artikel 10. Met deze mutatie wordt deze fout gecorrigeerd.
Tabel 18 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Stand ontwerpbegroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2021
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2022
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.