Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Segers, Westerveld en Kwint over het LinkedIn-bericht ‘Grote flyeractie in boekenpakketten!’ van 'Mr. Chadd'
Vragen van de leden Segers (CU), Westerveld (GroenLinks) en Kwint (SP) aan de Minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het LinkedIn-bericht «Grote flyeractie in boekenpakketten!» van «Mr. Chadd» (ingezonden 23 juli 2021).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 27 augustus
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het – inmiddels verwijderde – LinkedIn-bericht «Grote Flyeractie
in boekenpakketten!» van «Mr. Chadd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wordt er vaker reclame gemaakt voor schaduwonderwijs via met publiek geld gefinancierde
schoolboekenpakketten?
Antwoord 2
Ik zal hierover navraag doen bij de VO-raad en u daarover op een later moment informeren.
Scholen kiezen zelf de leverancier van het lesmateriaal. Het Ministerie van OCW is
hierin geen partij.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat huiswerkbegeleiding waarbij leerlingen, volledig buiten
school om, tegen betaling binnen tien seconden digitaal contact hebben met een coach
om al hun vragen te stellen een vorm van schaduwonderwijs is? Waarom?
Antwoord 3
Ja. Onderwijs buiten schooltijd, zoals digitale huiswerkbegeleiding, dat ondersteunend
is aan het reguliere onderwijs, valt onder aanvullend onderwijs.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat deze vorm van schaduwonderwijs een inbreuk is op de verantwoordelijkheid
die scholen en schoolbesturen hebben voor het geven en verzorgen van goed onderwijs?
Waarom?
Antwoord 4
Scholen en schoolbesturen hebben de verantwoordelijkheid om met het reguliere aanbod
onderwijs van voldoende kwaliteit aan te bieden. De Inspectie van het Onderwijs ziet
erop toe dat deze kwaliteit gewaarborgd blijft. Ouders kiezen er soms voor om gebruik
te maken van aanvullende begeleiding, ter aanvulling op het reguliere onderwijs. Dat
doet niets af aan de verantwoordelijkheid die scholen en schoolbesturen hebben voor
het geven en verzorgen van goed onderwijs.
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat deze vorm van betaald schaduwonderwijs en reclame daarvoor
leidt tot onderwijs dat steeds meer kenmerken krijgt van een vrije markt, met alle
kansen voor wie de weg kent, maar ook met alle voorspelbare achterblijvers en vergroting
van kansenongelijkheid?2
Antwoord 5
Sommige ouders kiezen ervoor om gebruik te maken van aanvullende begeleiding. Tevens
werken scholen constructief samen met (commerciële) aanbieders van aanvullend onderwijs.
Tegelijkertijd zie ook ik hierbij een risico op vergroting van de kansenongelijkheid.
Ik verwijs hiervoor naar mijn brief van 14 oktober 2019 (ref. 16549882)3, waarin ik nader ben ingegaan op dit vraagstuk.4
Ik hecht aan de bevordering van kansengelijkheid, zodat leerlingen, ongeacht hun achtergrond,
in het onderwijs tot bloei kunnen komen. Dit geldt ook voor extra ondersteuning die
leerlingen wellicht nodig hebben, maar waarvan ouders niet altijd beschikken over
de middelen om gebruik te maken van aanvullend aanbod. Met onder andere de onderwijsachterstandsmiddelen
kunnen scholen ook investeren in onbetaalde vormen van aanvullend onderwijs.
Vraag 6
Vindt u het acceptabel dat ouders en/of leerlingen via een met publiek geld gefinancierd
schoolboekenpakket ongevraagd reclame ontvangen voor schaduwonderwijs? Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ik vind het onwenselijk als door reclame de indruk wordt gewekt dat aanvullend onderwijs
noodzakelijk is voor kinderen om de schoolloopbaan succesvol te doorlopen. Uw Kamer
heeft mij, middels de aangenomen motie Westerveld/Kwint (31 293, nr. 507)5, gevraagd om ervoor te zorgen dat scholen geen reclame maken voor aanvullend onderwijs.
Eerder dit jaar heb ik uw Kamer via een Verzamelbrief (ref. 26704845) geïnformeerd
dat we de uitvoering van deze motie gefaseerd zullen oppakken in verband met de prioriteit
bij het draaiende houden van het onderwijs.6 Dit is gebeurd in afstemming met de sector. Eind 2021 zal, conform toezegging, het
onderzoek naar de omvang van aanvullend onderwijs herhaald worden. Hierin worden de
lessen van het Nationaal Programma Onderwijs en de Inhaal- en Ondersteuningsprogramma’s
meegenomen. In het voorjaar van 2022 zal ik uw Kamer informeren over de stand van
zaken bij het onderzoek en de stappen die ik met de VO-raad zet om reclame voor betaald
aanvullend onderwijs te ontmoedigen.
Vraag 7
Hoeveel geld is er betaald voor het verspreiden van de flyers van Mr. Chadd via boekenpakketten?
Hoeveel financieel profijt en welke eventuele andere belangen heeft VanDijk van en
bij deze flyeractie?
Antwoord 7
Het antwoord op deze vragen is mij niet bekend. Dit is een zaak tussen de distributeur
en de aanbieder. Zie ook antwoord bij vraag 2.
Vraag 8
Vindt u het een goed idee om de door de uitgever ontvangen publieke vergoeding te
verlagen met het bedrag dat voor deze commerciële flyeractie is betaald, zodat scholen
bij de aanschaf van schoolboekenpakketten niet direct of indirect bijdragen aan reclame
voor schaduwonderwijs?
Antwoord 8
In het voorjaar van 2022 zal ik uw Kamer informeren over de stand van zaken bij het
onderzoek en de stappen die ik met de VO-raad zet om reclame voor betaald aanvullend
onderwijs te ontmoedigen (zie het antwoord bij vraag 6).
Vraag 9
Bent u bereid om bij de uitvoering van de motie Westerveld-Kwint over het maken van
afspraken met scholen met als doel dat er geen reclame wordt gemaakt voor private
aanbieders van schaduwonderwijs, ook afspraken te maken met aanbieders van publiek
gefinancierde schoolboeken? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Bij de uitvoering van de motie Westerveld en Kwint (31 293, nr. 507)7 zal ik ook de aanbieders van lesmateriaal betrekken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.