Schriftelijke vragen : Het bericht ‘‘Gratis geld, en nog laat KLM haar flexwerkers spartelen.’’
Vragen van het lid Palland (CDA) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Gratis geld, en nog laat KLM haar flexwerkers spartelen» (ingezonden 12 augustus 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Gratis geld, en nog laat KLM haar flexwerkers spartelen»?1
Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel medewerkers de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) hebben
(moeten) verlaten sinds het begin van de coronacrisis, uitgesplitst naar vaste en
flexibele contracten én naar flexkrachten die werkten via een uitzendbureau en flexkrachten
die in dienst waren van KLM zelf?
Vraag 3
Hoeveel van al deze medewerkers hebben een vertrekregeling, ontslagvergoeding en/of
begeleiding van werk naar werk aangeboden gekregen (en geaccepteerd)?
Vraag 4
Kunt u de volledige subsidieaanvraag voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de
globalisering voor ontslagen werknemers (EFG), die KLM in samenwerking met uw ministerie
heeft ingediend als cofinanciering voor het sociaal plan, met ons delen?
Vraag 5
Hoe is deze subsidieaanvraag tot stand gekomen? Welke partijen zijn geconsulteerd
en op welk moment? Klopt het dat vakbonden niet zijn geraadpleegd, terwijl de subsidieaanvraag
zou vermelden van wel?
Vraag 6
Wat zijn de precieze voorwaarden om voor subsidie uit het EFG in aanmerking te komen?
Is het juist dat de subsidieaanvraag gedaan door KLM en het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid alleen ziet op KLM-personeel met een vast contract en niet
op personeel met een flexibel contract?
Vraag 7
Indien ja, waarom is hiervoor gekozen? Was het mogelijk geweest ook voor medewerkers
met een flexibel contract subsidie aan te vragen? Zijn er medewerkers, ongeacht contractvorm,
die hierdoor vergoeding of begeleiding zijn misgelopen? Indien ja, om hoeveel mensen
gaat het?
Vraag 8
Kunt u bevestigen dat luchthaven Schiphol voor te ontslaan personeel heeft afgezien
van een subsidieaanvraag uit het EFG, omdat de subsidieregeling «verouderd, administratief
bewerkelijk en complex» zou zijn? Indien ja, was u hiervan op de hoogte en bij betrokken?
Wat vindt u van deze uitkomst?
Vraag 9
Vindt u dat Nederland in het algemeen en KLM en Schiphol in het bijzonder optimaal
gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden die het EFG biedt, om mensen aan het werk
te houden en/of aan het werk te krijgen? Heeft Nederland naar uw oordeel kansen laten
liggen, waar luchtvaartpersoneel de dupe van is geworden?
Vraag 10
Wat zijn de mogelijkheden om alsnog een nieuwe, aanvullende subsidieaanvraag voor
het EFG te doen, waarmee met name ontslagen medewerkers met een flexibel contract
alsnog kunnen rekenen op een vergoeding en/of begeleiding van werk naar werk?
Vraag 11
Wie zou zich volgens u verantwoordelijk moeten voelen voor het goed van werk naar
werk begeleiden van werkenden in de flexibele schil van een bedrijf?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. Palland, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.