Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol, het kost alleen maar geld: nieuw onderzoek legt bom onder plannen’
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol, het kost alleen maar geld: nieuw onderzoek legt bom onder plannen» (ingezonden 14 juli 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Economie groeit niet door uitbreiding Schiphol, het
kost alleen maar geld: nieuw onderzoek legt bom onder plannen»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op de uitkomst van de onderliggende maatschappelijke kosten-batenanalyse
(MKBA) die is uitgevoerd door CE Delft2 dat een verdere groei van Schiphol tot miljarden aan maatschappelijke kosten zou
kunnen leiden?
Vraag 3
Onderschrijft u de conclusie van de onderzoeker dat de gevonden positieve en negatieve
saldo’s robuust zijn3 en dat daarmee dus «groei van Schiphol slecht kan zijn voor de welvaart van Nederland»?
Zo ja, wat is uw oordeel daarover? Zo nee, op welke manier zijn de saldo’s niet robuust?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het scenario waarbij de krimp van de luchtvaart ook een positief
resultaat heeft het meest realistische scenario is, aangezien u zelf altijd beweerd
hebt dat groei van de internationale luchtvaart het meest voor de hand ligt? Zo niet,
hoe verhoudt het alternatieve krimp scenario zich tot het Parijs Akkoord en de groeidoelstelling
van de International Civil Aviation Organization (ICAO)?
Vraag 5
Kunt u aangeven waarom u niet inhoudelijk wilt reageren op de MKBA die is uitgevoerd
door CE Delft?
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat de bevindingen uit de MKBA in grote lijnen in overeenkomst zijn
met het rapport uit 2016 van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur genaamd
Mainports Voorbij, dat al concludeerde dat Schiphol geen bovengemiddelde economische
waarde toevoeging kende en het streven naar automatische volumegroei achterhaald is?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat de noodzaak tot krimp van de luchtvaart niet alleen voortkomt
uit de negatieve economische bijdrage van de huidige luchtvaartsector maar ook uit
de noodzaak om de gezondheid van omwonenden te beschermen en om de klimaatcrisis te
bestrijden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier gaat u uw beleid aanpassen
om het huidige roekeloze beleid te veranderen?
Vraag 8
Gegeven die drie genoemde aspecten van de huidige luchtvaart (negatieve financiële
bijdrage, gezondheidsschade en klimaatcrisis) bent u bereid om deze rapportage ook
te delen met uw collega’s van Financiën, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Economische
Zaken en Klimaat om een reactie van hen te verkrijgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Kunt u aangeven waarom u als reactie richting EenVandaag aangaf dat «gebruikte aannames
en uitgangspunten vaak bepalend zijn voor de uitkomsten»? Probeert u daarmee twijfel
te zaaien over de betrouwbaarheid van de MKBA? Zo ja, waarom doet u dat?
Vraag 10
Deelt u de mening dat CE Delft een zeer gerespecteerd en onafhankelijk onderzoeks-
en adviesbureau is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Heeft u, of een van uw medewerkers, in het verleden, als opdrachtgever voor onderzoeken
of rapporten, gestuurd op aannames en uitgangspunten die gebruikt werden om zo bepaalde
uitkomsten te bereiken? Zo ja, bij welke onderzoeken?
Vraag 12
Bent u, gegeven deze nieuwe informatie, bereid zo snel mogelijk een luchtvaartnota
te schrijven voor krimp van de luchtvaart in Nederland, ook aangezien de Kamer uw
nota over groei van de luchtvaart controversieel heeft verklaard maar zoiets niet
heeft besloten over een nota voor krimp?
Vraag 13
Deelt u de mening dat elke dag dat langer wordt volgehouden dat verdere groei van
de luchtvaart mogelijk is en een drastische krimp te vermijden valt, de bedrijven
in deze sector, de omwonenden van luchthavens en aanvliegroutes en de andere sectoren
(waarvan luchtvaart CO2-rechten zal moeten ontlenen) onnodig in onduidelijkheid gelaten worden? Waarom doet
u dat?
Vraag 14
Deelt u de mening dat onverkort vasthouden aan het «verdiend groei»-scenario, de luchtvaart
laat groeien naar 540.000 vliegtuigbewegingen en daarmee plusminus 11 megaton CO2 gaat uitstoten in 2030? Zo ja, van welke sectoren gaat u benodigde plusminus 8 megaton
afhalen, daar het CO2 budget voor de luchtvaartsector, als normale sector, rond de 2,5 megaton bedraagt?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.