Schriftelijke vragen : Het nieuws dat het openbaar vervoer in Utrecht volgend jaar op peil blijft
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat het openbaar vervoer in Utrecht volgend jaar op peil blijft (ingezonden 9 juli 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving over het voornemen van de provincie Utrecht om
het bestaande aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk voort te zetten?1
Vraag 2
Kunt u de Kamer, in aanvulling op uw brief over de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding,
informeren over de voortgang van uw inventarisatie bij provincies over de herstart
van het openbaar vervoer?2
Vraag 3
Wat is de huidige status en waarde van de op crisissituaties gebaseerde transitieplannen,
nu is besloten om de beschikbaarheidsvergoeding voort te zetten?
Vraag 4
Is u bekend in hoeverre regionale vervoersbedrijven ondanks het voortzetten van de
beschikbaarheidsvergoeding toch kiezen voor het afschalen van (minder rendabele) trajecten
en dienstlijnen onder het mom van «optimalisatie»? Zo nee, bent u bereid om dit alsnog
in kaart te brengen?
Vraag 5
Hoe vaak is het voorgekomen dat provincies het afgelopen jaar zijn overgegaan tot
het sluiten van noodconcessies en vallen verslechteringen uit deze concessies terug
te draaien nu de voortzetting van de beschikbaarheidsvergoeding definitief is?
Vraag 6
Zijn u vervoersbedrijven bekend die niet kiezen voor het herstarten met lijndiensten
die grotendeels zijn bestemd voor vervoer van scholieren en studenten?
Vraag 7
Zijn u vervoersbedrijven bekend die niet kiezen voor het herstarten met door vrijwilligers
bemande (buurt)bussen die tijdens de coronacrisis stil hebben gestaan vanwege gezondheidsrisico’s?
Vraag 8
Is u bekend of – en zo ja hoeveel – vervoersbedrijven in acute financiële nood verkeren?
Zijn hierbij bedrijven die dreigen om te vallen?
Vraag 9
Kunt u aangeven hoe het gebruik van het openbaar vervoer zich over de laatste weken
heeft ontwikkeld? Wat zijn de meest recente prognoses voor de ontwikkeling van de
reizigersaantallen?
Vraag 10
Hoe wordt, bij het beoordelen van geschrapte lijnen, onderscheid gemaakt tussen «optimalisatie»
of afschaling vanwege de coronacrisis?
Vraag 11
Deelt u de vrees dat op basis van onder crisisomstandigheden opgestelde transitieplannen
wordt gekozen voor onnodig afgeschaalde dienstverlening? Zo ja, wat valt hiertegen
te beginnen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.