Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de kabinetsreactie over rapporten Werk aan Uitvoering: het versterken van de publieke dienstverlening (Kamerstuk 29362-290)
29 362 Modernisering van de overheid
Nr. 294 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 28 juni 2021
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een aantal
vragen voorgelegd aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de brief
van 5 maart 2021 over rapporten Werk aan Uitvoering: het versterken van de publieke
dienstverlening (Kamerstuk 29 362, nr. 290).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 25 juni 2021. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De fungerend voorzitter van de commissie, Martin Bosma
De adjunct-griffier van de commissie, Verhoev
1. Wordt, waar melding wordt gemaakt van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI),
gedoeld op de Wet digitale overheid? Zo neen, waar wordt op gedoeld?
Antwoord vraag 1
De Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) is een van de onderwerpen die geregeld
wordt in het wetsvoorstel digitale overheid (Kamerstuk 35 868), dat de basis legt voor de verdere digitalisering van de overheid in het algemeen
en voor de generieke digitale voorzieningen van de overheid in het bijzonder. Onder
de GDI wordt de basisinfrastructuur verstaan, bestaande uit afspraken, standaarden
en voorzieningen die overheidsorganisaties en private dienstverleners met een publieke
taak kunnen toepassen voor de inrichting van hun digitale dienstverlening aan burgers
en bedrijven en voor de onderlinge digitale samenwerking. Bekende bouwstenen van de
GDI zijn bijvoorbeeld DigiD, DigiD Machtigen en MijnOverheid. Over de GDI bent u eerder
geïnformeerd in de brief aan de Tweede Kamer van 13 juli 2020 (Kamerstuk 26 643, nr. 706).
2. Kan een schematisch overzicht gegeven worden van de aanbevelingen en van de concrete
maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd en met een tijdlijn wanneer welke concrete
stappen moeten zijn afgerond?
Antwoord vraag 2
In de kabinetsreactie op de rapporten Werk aan Uitvoering wordt een overheidsbrede
Werkagenda voor de publieke dienstverlening (verder: Werkagenda) met concrete acties
aangekondigd (Kamerstuk 29 362, nr. 290). Het kabinet stuurt deze Werkagenda nog deze zomer aan uw Kamer toe. De ambities
zijn niet van vandaag op morgen gerealiseerd. We moeten samen aan de slag om de publieke
dienstverlening en de uitvoering te versterken. Het huidige kabinet zal, met inachtneming
van haar demissionaire status, doen wat nodig is binnen wat mogelijk is. Daarnaast
is het van belang dat we in gezamenlijkheid, in de komende kabinetsperiode maar ook
daarna, richting en uitvoering geven aan de Werkagenda.
Ik bied uw Kamer graag de mogelijkheid om in een technische briefing een toelichting
te krijgen op de overheidsbrede Werkagenda voor de publieke dienstverlening en de
voorgestelde aanpak.
3. Wat wordt concreet, los van het aanscherpen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
bedoeld met het denken en werken vanuit een visie op gezamenlijke dienstverlening
waarin het perspectief van burgers en ondernemers leidend is en wat zal dan concreet
worden voorgesteld en gedaan?
Antwoord vraag 3
De visie op gezamenlijke dienstverlening bevat een aantal overheidsbrede uitgangspunten
en ontwerpafspraken voor de inrichting van de dienstverlening en voor de samenwerking
tussen overheidsorganisaties. De visie is bedoeld als leidraad voor het verder ontwikkelen
van een toekomstbestendige dienstverlening (zoals in hoofdlijnen is toegelicht in
de kabinetsreactie op de rapporten Werk aan Uitvoering en in de Werkagenda voor de
Publieke Dienstverlening) waarbij burgers en ondernemers centraal staan. De visie
op gezamenlijke dienstverlening wordt deze zomer opgeleverd en vormt het startpunt
van een doorvertaling naar de praktijk in samenwerking met alle overheidsorganisaties
zoals uitvoeringsorganisaties, gemeenten, provincies, waterschappen etc.
4. Waar wordt gesteld dat burgers en ondernemers meer regie over en inzicht in de
gegevens die over hen beschikbaar zijn krijgen, wordt dan gedoeld op de gegevens van
de Basisregistratie Personen (BRP) of is het breder en om welke gegevens gaat het?
Antwoord vraag 4
Regie op gegevens betekent dat een burger grip en zicht heeft op zijn persoonlijke
gegevens bij de overheid. De ambitie op dit vlak is vastgelegd in de beleidsbrief
Regie op Gegevens (Kamerstuk 32 761, nr. 147). Dit is breder dan regie op de gegevens in de Basisregistratie Personen. Er wordt
op diverse terreinen gewerkt aan trajecten om burgers en ondernemers regie te geven
op de gegevens die bij de overheid in het kader van de publieke taken en dienstverlening
over hen zijn vastgelegd. Dit begint met het bieden van inzicht in de gegevens waarover
de overheid beschikt en in de verwerking daarvan. Maar ook wordt gewerkt aan mogelijkheden
voor burgers en ondernemers om door de overheid gevalideerde gegevens te gebruiken
en te delen in het maatschappelijk verkeer met private dienstverleners, zoals hypotheekverstrekkers,
verzekeraars en woningcoöperaties.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
Martin Bosma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M. Verhoev, adjunct-griffier