Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Hoop en Nijboer over kapotte bruggen in Groningen
Vragen van de leden De Hoop en Nijboer (beiden PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over kapotte bruggen in Groningen (ingezonden 31 mei 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
21 juni 2021).
Vraag 1
Bent u ermee bekend dat de Korrewegbrug is geramd door een schip?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is hiervan de oorzaak?
Antwoord 2
Over de oorzaak van de aanvaring kan ik nog geen uitspraken doen in afwachting van
het lopende politieonderzoek.
Vraag 3
Klopt het dat de laatste jaren steeds vaker bruggen worden geramd door schepen in
het Noorden? Kunt u een overzicht geven van het aantal ongevallen sinds 2000?
Antwoord 3
Op de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl (HLD) gebeuren relatief meer aanvaringen dan
op andere hoofdvaarwegen. Zoals ik in het beleidskader Maritieme Veiligheid1 heb aangegeven, bestaat de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl uit kanalen met oude bruggen
waar geleidelijk aan steeds grotere schepen zijn gaan varen en daardoor is hier sprake
van een hoger risico op aanvaringen. Ik werk daarom samen met de provincies Fryslân
en Groningen aan het verbeteren van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
Sinds 2000 zijn er ongeveer 30 aanvaringen op de HLD geweest. De meest recente aanvaringen
zijn de aanvaring van de brug bij Aduard (31 mei 2021), de Fonejachtbrug bij Garijp
(30 mei 2021), de Gerrit Krolbrug in Groningen (15 mei 2021) en de Paddepoelsterbrug
(september 2018).
Vraag 4
Kunt u de oorzaken uitsplitsen? Hoe kan het dat schippers telkens tegen essentiële
bruggen aanvaren en daarmee zoveel overlast en schade veroorzaken, is dit niet te
voorkomen?
Antwoord 4
Incidenten op hoofdvaarwegen kunnen verschillende oorzaken hebben: bedienfouten, verouderde
infrastructuur, technische mankementen en/of een fout van de schipper. Ieder incident
staat op zichzelf. Het verbeteren van de nautische veiligheid vraagt daarmee om een
aanpak op de verschillende oorzaken van incidenten.
Aanvaringen met bruggen kunnen ernstige schade opleveren aan deze kunstwerken en leiden
tot stremmingen van de vaarweg en van kruisende wegen en railverbindingen. De effecten
daarvan op omwonenden en gebruikers zijn ongewenst.
Om de nautische veiligheid op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl te verbeteren, neem
ik de volgende maatregelen:
– Het vervangen en optimaliseren van de bediening en bedienapparatuur (IA) op de HLD;
– Het vervangen en verhogen van acht bruggen naar nautisch veilige hoogtes op de HLD;
– Het aanspreken van schippers op het veilig gebruik van de vaarweg en het waar nodig
hierop handhaven.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het veel overlast geeft nu deze belangrijke bruggen eruit liggen?
Antwoord 5
Zeker.
Vraag 6
De Paddepoelsterbrug, ook over het Van Starkenborghkanaal, ligt er al jaren – namelijk
sinds 2018 – uit; wanneer is die eindelijk gerepareerd?
Antwoord 6
Zoals ik in antwoord op Kamervragen van het lid Schonis in oktober 2020 heb aangegeven,
heb ik in overleg met de regio, omwonenden en belanghebbenden gekozen voor nieuwbouw
van de Paddepoelsterbrug. Dit omdat bij reparatie van de Paddepoelsterbrug de nautisch
onveilige situatie in stand zou blijven met het risico op nieuwe aanvaringen.
Naar aanleiding van de motie Laçin c.s. voer ik samen met de gemeente en de provincie
Groningen gesprekken met de omwonenden en de andere belanghebbenden, zoals de vaarweggebruikers.
Hierna zal ik in overleg met de regionale bestuurders bezien hoe de motie Laçin af
te doen. Na besluitvorming over de motie Laçin kan de gemeente Groningen met de realisatie
van een nieuwe oeververbinding starten.
Vraag 7
Ook de spoorverbinding tussen Groningen en Leer ligt eruit na een aanvaring met een
schip dat over de Eems bij Weener een ongeluk kreeg; dat is al sinds 2015; wanneer
is dat eindelijk opgelost?
Antwoord7
Volgens de planning van DB Netz zal de Friesenbrücke eind 2024 hersteld zijn.
Vraag 8
Hoe lang gaat het duren voordat alle bruggen eindelijk gerepareerd zijn?
Antwoord 8
Voor wat betreft de Paddepoelsterbrug verwijs ik naar het antwoord op vraag 6.
Bij de Gerrit Krolbrug wordt nog onderzocht of reparatie haalbaar is. Ook wordt er
bij de Gerrit Krolbrug, in samenwerking met de gemeente Groningen, gekeken naar mogelijke
alternatieve oplossingen in het licht van de lopende Planuitwerking naar vervanging
van de brug. De start van de realisatie is op dit moment in 2024 voorzien.
Vraag 9
Zo langzamerhand ontstaat bij de leden van de PvdA de indruk dat het kabinet het allemaal
niet zoveel interesseert, omdat de bruggen toch maar in Groningen liggen en niet in
de Randstad, beseft u zich wel dat u voor alle Nederlanders in het kabinet zit?
Antwoord 9
Het onderzoeken van de mogelijkheden voor herstel of vervanging van een brug na een
aanvaring kost helaas tijd. Ik begrijp dat snelheid wenselijk is, echter als een brugdek
van een lage brug aangevaren is, levert dit enorme schade op aan de brug en het bewegingswerk.
Ook als herstel mogelijk is, dan kost dit vanwege de overspanning van een dergelijke
brug en andere technische randvoorwaarden, minimaal anderhalf jaar. Indien herstel
niet mogelijk of juist zeer onveilig is, zoals bij de Paddepoelsterbrug, dan is enkel
vervanging mogelijk met de reguliere doorlooptijden van planvorming en realisatie
tot gevolg. Daarvoor gelden voor heel Nederland dezelfde procedures. Ik ben in goed
overleg met de regionale partners over de ontstane situatie en de mogelijke oplossingen
daarvan.
Vraag 10
Bent u eindelijk bereid de bruggen zo spoedig mogelijk te (laten) repareren, zodat
ook in de provincie Groningen mensen fatsoenlijke verbindingen hebben en hun werk,
sport en vrienden kunnen bereiken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Zie het antwoord op vraag 6 en 8.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.