Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Geurts over achterstallig onderhoud aan sluizen
Vragen van het lid Geurts (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over achterstallig onderhoud aan sluizen (ingezonden 21 april 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
3 juni 2021).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht «Sluis Sint-Andries is nog steeds niet storingsvrij»?1
Antwoord 1
Ja, het bericht is mij bekend.
Vraag 2
Klopt het dat de sluis Sint-Andries, die sinds 15 maart gestremd is, nog zeker tot
medio mei gestremd blijft vanwege werkzaamheden?
Antwoord 2
Ja, in de periode tussen 15 april en medio mei 2021 vervangt Rijkswaterstaat de meest
beschadigde druk- en geleidewielen van de sluisdeur aan de Waalzijde.
Vraag 3
Wat betekent de mededeling van Rijkswaterstaat dat het risico op uitval van sluis
Sint-Andries ook na de herstelwerkzaamheden reëel blijft?
Antwoord 3
Slijtage van (onderdelen van) de sluis is de afgelopen jaren sneller gegaan dan verwacht
en hierdoor ontstaat er een reëel risico op het defect raken van onderdelen van de
sluis St. Andries. Nieuwe (ongeplande) stremmingen kunnen het gevolg hiervan zijn.
Vraag 4
Deelt u de mening dat preventieve controles onderdeel behoren te zijn van regulier
onderhoud van waterwerken, ook gelet op het feit dat Rijkswaterstaat heeft aangekondigd
na afloop van deze werkzaamheden structureel preventieve controles, zoals duikinspecties,
te houden om de inzetbaarheid van de sluis zoveel mogelijk te waarborgen?
Antwoord 4
Ik deel de mening dat preventieve controles nodig zijn en deze voert Rijkswaterstaat
ook uit.
Vraag 5
Deelt u, gelet op de stelling van Rijkswaterstaat dat de sluis Sint-Andries, die in
1934 in gebruik is genomen, door de jaren heen intensief belast is en dat dit de kans
op storingen en slijtage vergroot, de mening dat de kans op storingen door regelmatig
onderhoud beperkt kan worden?
Antwoord 5
Ook deze mening deel ik met u.
Vraag 6
Wat betekent de stremming van de sluis Sint-Andries voor de inzet van de regering
om meer goederen via water te vervoeren?
Antwoord 6
De huidige stremming van de sluis St. Andries is tijdelijk van aard. Tijdens de werkzaamheden
is er een omleidingsroute (via de Bergse Maas of via het Maas-Waalkanaal) ingesteld
met een extra vaartijd van 4 uur.
Vraag 7
Wat betekent het achterstallig onderhoud aan waterwerken in het algemeen voor de inzet
van de regering om vervoer over water te bevorderen?
Antwoord 7
Vervoer over water is gebaat bij een betrouwbare vaarweg met betrouwbare reistijden.
Achterstallig onderhoud vergroot de kans op ongeplande stremmingen die kunnen leiden
tot minder voorspelbare en langere reistijden. Dit kan het vervoer over water minder
aantrekkelijk maken. Onze inzet is er derhalve op gericht stremmingen zoveel mogelijk
te voorkomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.