Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over het bericht dat criminele zorgaanbieders kwetsbare cliënten inzetten voor drugshandel of gedwongen prostitutie
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat criminele zorgaanbieders kwetsbare cliënten inzetten voor drugshandel of gedwongen prostitutie (ingezonden 15 april 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 31 mei
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2564.
Vraag 1
Wat is uw reactie op de berichtgeving dat tientallen criminele zorgaanbieders misbruik
maken van zorgbehoevende mensen door hen in te zetten voor het toppen van hennep als
dagbesteding of gedwongen prostitutie?1
Antwoord 1
De verwevenheid van zorg en criminaliteit is zorgwekkend. Het is onacceptabel dat
cliënten door misbruik en fraude niet de zorg krijgen die ze nodig hebben en dat zij
worden ingezet bij de uitvoering van illegale activiteiten.
Vraag 2
Kunt u aangeven hoe lang dergelijke criminaliteit al gaande is binnen zorginstellingen?
Is er een toename van criminaliteit in de zorg te zien of niet? Bent u bereid dit
uit te zoeken en de Kamer hierover te informeren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Hierover zijn geen representatieve data beschikbaar. In dit verband verwijs ik u naar
de diverse landelijke onderzoeken naar de aanpak van fraude bij zorgaanbieders, waaronder
het rapport van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) «Een wereld te winnen»
en het lopende landelijke onderzoek van de Algemene Rekenkamer2.
Onderzoeken beschrijven fenomenen, maar door het ontbreken van data kan de omvang
niet met voldoende betrouwbaarheid vastgesteld worden. Ik zie geen meerwaarde een
nieuw landelijk vervolgonderzoek in te stellen naar de kwantitatieve omvang van de
mogelijke verwevenheid tussen criminaliteit en zorg. Daarentegen ben ik wel voorstander
van een toegespitst vervolgonderzoek ter bevordering van een concrete aanpak van verwevenheid
criminaliteit in de zorgsector. Hiervoor verwijs ik u naar mijn toelichting in de
commissiebrief inzake het SO Rapport «Verwevenheid zorg & criminaliteit»3.
Vraag 3
Wat vindt u van de uitspraak van het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) dat wat
nu bekend is nog maar het topje van de ijsberg is? Gaat u nader onderzoek (laten)
instellen om de onderste steen boven te krijgen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 3
Wegens het ontbreken van representatieve data doe ik geen uitspraken over de uitspraak
dat dit «slechts het topje van de ijsberg is». Ik ben niet voornemens opnieuw een
landelijk vervolgonderzoek in te stellen naar de kwantitatieve omvang van de mogelijke
verwevenheid tussen criminaliteit en zorg. Een nieuw onderzoek uitzetten naar de landelijke
omvang heeft weinig kans op slagen, en neemt sowieso enkele jaren in beslag. Ik verwijs
u hiervoor naar mijn standpunt bij hoofdthema 2 in het VSO betreffende het rapport
«Verwevenheid zorg & criminaliteit» van het Informatie Knooppunt Zorgfraude.4
Vraag 4
Welke mogelijkheden zijn er op dit moment om criminelen die zorginstellingen willen
opzetten te weren? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 4
Er zijn diverse mogelijkheden om criminelen, die zorginstellingen willen opzetten,
te weren. Bijvoorbeeld via diverse wettelijke maatregelen of nieuwe maatregelen ter
verbetering van het toezicht zoals het JMV Dashboard. Ik verwijs u voor een volledig
overzicht graag naar de opsomming van maatregelen tegen verwevenheid criminaliteit
en zorgfraude (punt 3) in het VSO betreffende het rapport «Verwevenheid zorg & criminaliteit»
van het Informatie Knooppunt Zorgfraude.5
Vraag 5
In hoeverre kan er straks met de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) voor gezorgd
worden dat criminelen opgespoord worden en voorkomen worden dat zij een zorgorganisatie
beginnen? Kunt u uw antwoord toelichten?6
Antwoord 5
Het doel van de Wtza is verbetering van het toezicht van de IGJ op alle zorgaanbieders
onder haar toezichtdomein, en het bevorderen van de bewustwording van zorgaanbieders
van de landelijke (kwaliteits)eisen die aan de zorgverlening zijn gesteld. Hiertoe
komt een meldplicht voor alle zorgaanbieders onder het bereik van de Wet kwaliteit,
klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en ook alle jeugdhulpaanbieders onder de Jeugdwet.
Daarnaast wordt de WTZi-toelating vervangen door het systeem van de Wtza-vergunning.
Daarmee zijn er meer mogelijkheden om de vergunning te weigeren of in te trekken,
waaronder de mogelijkheid gebruik te maken van de Wet Bibob. Met de Wet Bibob wordt
voorkomen dat de overheid criminele activiteiten faciliteert. Met het wetsvoorstel
Wibz wordt het instrument vergunning vanuit integriteit verder ingericht om zorgaanbieders
met verkeerde intenties tegen te gaan. Hierbij kan gedacht worden aan extra weigerings-
en intrekkingsgronden, maar ook betere grondslagen voor informatie-uitwisseling. Een
ontwerp daarvan zal in het najaar voor internetconsultatie worden aangeboden.
Vraag 6
In hoeverre kan er straks met het in voorbereiding zijnde wetsvoorstel Wet integere
bedrijfsvoering zorgaanbieders (Wibz) voor gezorgd worden dat criminelen opgespoord
worden en voorkomen worden dat zij een zorgorganisatie beginnen? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 6
Het is van belang dat zorgaanbieders investeren in een integere en professionele bedrijfsvoering,
en in mechanismen die borgen dat hun bedrijfsvoering transparant, integer en beheerst
is. Dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van zorgaanbieders zelf. In
sommige gevallen bleek echter de maatschappelijke doelstelling van de zorgaanbieder
ondergeschikt gemaakt aan zakelijke of privébelangen van individuen binnen die organisatie.
Daarom acht ik aanvullende maatregelen vanuit de overheid nodig.
Met de Wibz worden de wettelijke eisen aan de bedrijfsvoering van zorgaanbieders aangescherpt.
De Wibz kan een bijdrage leveren aan het voorkomen en tegengaan van onrechtmatigheden
door voorgenomen normen om de negatieve gevolgen van tegenstrijdige belangen te voorkomen,
aanvullende regels te stellen rond winstuitkering in de zorg, en uitbreiding en verscherping
van de Wtza-vergunningplicht om toe te treden tot de zorg. Hierdoor kunnen aanbieders
die de verkeerde intenties hebben of eerder de fout in zijn gegaan beter worden geweerd.
Met het wetsvoorstel wordt tevens het externe toezicht voorzien van extra handvatten
om zorgaanbieders aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige
bedrijfsvoering.
Vraag 7
Welk wettelijk instrumentarium is er nu al beschikbaar om dit soort zaken op te sporen
en te voorkomen, en hoe kan het dat de zorginstellingen uit het nieuwsartikel daarmee
niet zijn tegengehouden?
Antwoord 7
Er zijn diverse instrumentaria te benoemen, die gemeenten kunnen inzetten om dergelijke
zaken op te sporen en te voorkomen. Aan de voorkant ligt de nadruk van gemeenten op
de contractering van de zorg met daarin de in de wet opgenomen eisen ten aanzien van
doelmatigheid, rechtmatigheid en veilig handelen. Gemeenten kunnen bovendien in contracten
en subsidiebeschikkingen sancties vastleggen die worden opgelegd als een aanbieder
niet naar behoren functioneert of de ondersteuning niet naar behoren uitvoert. Ten
slotte is er de mogelijkheid om de eerder genoemde Wet Bibob in te zetten.
Ik wil benadrukken dat er altijd zorgaanbieders blijven die willens en wetens misbruik
maken van zorggelden, en door de mazen der wet kruipen. Dit neemt niet weg dat ik
mij stevig blijf inzetten op maatregelen, die zoveel als mogelijk voorkomen dat criminelen
de zorgsector weten te vinden om hun illegale activiteiten voort te zetten. In het
VSO inzake het rapport «Verwevenheid zorg & criminaliteit» som ik de maatregelen op
om de problematiek omtrent de verwevenheid tussen de zorg en criminaliteit aan te
pakken. Ik verwijs u daarom graag naar punt 3 («Maatregelen») in deze brief. Onderstaand
licht ik een aantal instrumentaria per instantie op.
Vraag 8
Welke maatregelen gaat u treffen om de opgespoorde criminele zorgorganisaties aan
te pakken, te berechten en te zorgen voor goede opvang en nazorg voor de zorgbehoevende
mensen die slachtoffer zijn geworden van deze criminelen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 8
Binnen de integrale aanpak van zorgfraude zorgt het OM ervoor dat daarvoor in aanmerking
komende strafbare feiten worden opgespoord, en vervolgd. Hiervoor Daarvoor wordt samengewerkt
met politie en andere opsporingsdiensten, zoals de Inspectie SZW.
Een belangrijke doestelling binnen de integrale aanpak van deze casuïstiek is «goede
zorg voor kwetsbare inwoners». Als er als gevolg van een onderzoek wordt besloten
om een contract met een malafide zorgaanbieder te ontbinden zal, afhankelijk van de
situatie, vervangende opvang voor de cliënt worden georganiseerd, evenals vervangende
dagbesteding en begeleiding en zo nodig extra ondersteuning.
Vraag 9
Gaan de mensen die in opdracht van criminele zorginstanties illegale handelingen hebben
verricht behandeld worden als slachtoffer en niet als dader? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 9
De inzet van kwetsbare mensen in de criminaliteit is absoluut onacceptabel. Het is
aan gemeenten om cliënten, die hierbij betrokken waren, goed op te vangen en de juiste
begeleiding te bieden.
Indien en voor zover er strafrechtelijke onderzoek zou lopen – zie daaromtrent tweede
deel antwoord vraag 10 – dan kan hier geen generieke uitspraak over worden gedaan.
Beantwoording van de vraag hangt zeer af van de specifieke feiten en omstandigheden
van de aan de orde zijnde casus.
Vraag 10
Is bij de in het artikel genoemde organisaties inmiddels overgegaan tot vervolging?
Zo ja, wordt daarbij ook al het onterecht opgestreken zorggeld teruggevorderd? Zo
nee, waarom niet en hoe wordt ervoor gezorgd dat het zorggeld terugkomt?
Antwoord 10
Er kan in dergelijke gevallen worden gehandhaafd met de mogelijkheden van het bestuursrecht,
het civiele recht, het strafrecht en/of – in bepaalde gevallen – het tuchtrecht. Het
is niet duidelijk op welke zorgaanbieders RTL Nieuws hier exact doelt.
Mijn ambtgenoot van Justitie en Veiligheid berichtte mij dat het Openbaar Ministerie
geen antwoord kan geven op de vraag naar welke zorgaanbieders het op enig moment wel
of geen strafrechtelijk onderzoek uitvoert, en waar het wederrechtelijk verkregen
zorggelden via strafrechtelijke weg terugvordert.
Vraag 11
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er meer zicht komt op dit probleem van criminaliteit
in de zorg? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 11
Ik verwijs u hiervoor naar onderdeel 2 («Vervolgonderzoek») van het VSO betreffende
het rapport «Verwevenheid zorg & criminaliteit» van het Informatie Knooppunt Zorgfraude.7
Daarnaast ligt voor de aanpak van fraude in de zorg het Wetsvoorstel bevorderen samenwerking
en rechtmatige zorg (Wbsrz) in de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel biedt instanties
in het zorgdomein grondslagen voor de uitwisseling van (persoons)gegevens indien dat
noodzakelijk is voor de bestrijding van fraude in de zorg.
Vraag 12
Welke maatregelen gaat u inzetten om te zorgen dat criminaliteit in de zorg zoveel
mogelijk wordt voorkomen en/of aangepakt wordt? Kunt u uw voorstellen op een rij zetten?
Antwoord 12
Er bestaan diverse maatregelen, die gemeenten kunnen gebruiken, waarbij ingezet kan
worden op zowel preventie als interventie. Deze maatregelen heb ik reeds opgesomd
en toegelicht in de beantwoording van vraag 3 t/m 11.
Vraag 13
In hoeverre kan de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (Wgs) gebruikt
worden om informatiedeling tussen gemeenten, zorgverzekeraars, politie en andere betrokken
partijen te verbeteren?
Antwoord 13
De Wgs kan hiervoor niet worden gebruikt. Op het gebied van verbetering gegevensdeling
in de zorg lopen andere wetstrajecten. Ik wijs u hierbij op het eerder genoemde Wetsvoorstel
bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg (Wbsrz).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.